Avatar billede mybbe74 Mester
07. juni 2005 - 15:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Forum for begynder

Hej,
Jeg er ny til ASP, men vil nu alligevel forsøge mig med at lave et forum.

Jeg har set tidligere indlæg hvor der flittigt bliver hjulpet.

Der har bla. været hjælp fra http://forum.snitz.com, hvilket jeg har forsøgt mig på, men uden held.

Jeg synes ovenstående var for besværlig og forumet kom aldrig til at virke.

Kan nogen hjælpe mig igang. Evt. med hjælp på dansk?

Forumet skal bare være et simpelt et i ASP/Access.

Venligst

M
Avatar billede doodoo Novice
07. juni 2005 - 15:14 #1
Et forum er måske lige stort nok at starte med?...

prøv at kigge på:

http://www.udvikleren.dk/articles.php?techid=7
www.netcoders.dk
www.websteps.dk
www.rolator.dk
Avatar billede mybbe74 Mester
07. juni 2005 - 15:31 #2
Tak, har kigget dine links igennem.

Ja, det er måske lidt stort at begynde med. Jeg har dog prøvet lidt asp-programering (haft nogetkursus) Dog vil jeg stadig opfatte mig som nybegynder.

Men er der virkelig ikke noget script som er relativt nemt for en "nybegynder" som mig?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. juni 2005 - 18:49 #3
jeg har lige bygget et forum ( mit første ) og det fylder 500 linjer med html .. så du skal have gå på mod.
Avatar billede mybbe74 Mester
07. juni 2005 - 19:23 #4
Jeg har såmænd et gå på mod :)

Nu spørger jeg lidt naivt: Er det ikke muligt at kopiere et forum til en html side(r) ligesom en masse andre ting der lystigt kopieres i dag?

Eller er det meget langhåret og kræver en asp-indsigt på højt plan?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. juni 2005 - 19:52 #5
Din asp kode kan jo ikke kopiers.

Har du nogensiden lavet en gæstebog eller en tagwall ?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. juni 2005 - 19:53 #6
fordi at lave et forum er ikke meget anderledes end at bygge en tagwall. Det er bare jo flere finesser der skal være i det forum jo mere kode og jo svære bliver det
Avatar billede mybbe74 Mester
07. juni 2005 - 20:07 #7
Nej, jeg har aldrig lavet en gæstebog eller tagwall.

Jeg vidste faktisk ikke at det ikke kunne kopieres.

Hvordan kommer jeg så videre herfra? Er der en nem måde at komme igang?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. juni 2005 - 20:21 #8
Jada.

http://html.dk/tutorials/asp/
Når du så er nået så langt og kan det der står der. så kan du begynde at lave en gæste og selv. Og husk at her på eksperten kan du altid få hjælp :)

Nå men der er og så en god håndfuld artikler om ASP som er gode at læse når du kan det på HTML.dk dem kan du finde her

http://asp.dk/articles.asp?mode=list_articles&tech_id=1

og

http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp

Jeg gjorde tit det at jeg smugkiggede i andres scourcekoder ( dengang jeg var ny altså ) og fik inspiration til hvordan man gør.

Du kan finde andre færdige koder her fx
http://asp.dk/sources.asp?mode=list_sources&tech_id=1
og
http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=kategori&id=5

..
Men vend dig til at skrive koden fra bunden, ved godt der er fristendeat copy og paste. Men det lære man ikke så meget af ;)
Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. juni 2005 - 20:25 #9
en anden ting er, hvor meget ved du, om ASP ?
Kan du arbejde med SQL ?
Ved du hvad Løkker er ?
for det er enlig nok til at lave en gæstebog med :)
Avatar billede mybbe74 Mester
07. juni 2005 - 20:31 #10
Jeg har lært en lille smule om ASP og SQL, men har desværre glemt meget af det. Kender godt siden html.dk og har også kørt det meste igennem på siden inkl. løkke-kapitlet.

Men nu er det altså et forum og ikke en gæstebog jeg er ude efter :o)
Avatar billede benhur Nybegynder
08. juni 2005 - 00:59 #11
Selvom det ikke er en gæstebog du skal lave er princippet jo det samme. Nu afhænger det også fuldstændig af hvor avanceret dit forum skal være. Jeg er selv ret ny indenfor ASP, men jeg har fået bygget et forum op som jeg egentlig synes fungerer meget godt. Det jeg gjorde var at studere hvordan andre forum så ud, hvilke funktioner der var de vigtigste og hvordan det var bygget op. Jeg downloade forummet fra webwiz til inspiration. Man kunne selvfølgelig bare have brugt det direkte, men jeg havde ikke brug for alle funktionerne. Jeg vil foreslå du gør noget i stil med dette. Prøv f.eks. at se på hvordan de har bygget databasen osv. op. Jeg har ikke rigtigt kunnet bruge noget af selve koden i webwiz-forumet, men det har været en stor hjælp for mig alligevel...