Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
01. juni 2005 - 21:49 Der er 75 kommentarer og
1 løsning

P4P800 plus SATA Winxp error

Hey har en ny maskine som virker perfekt med ATA, men har investeret i en Maxtor 120Gb sata disk til den. Som skal stå som stand-alone i system. DVS intet andet end en SATA disk og det er det. Problemet er at install og det hele går perfekt igennem. Men når den kommer til windows, fryser maskinen efter ganske få minutter.
Der følger ikke SATA drivere med til det almindelige P4P800 og asus har heller ikke nogen. Men burde vel heller ikke være nødvendigt, når den er stand-alone og ikke raid eller lignende.

Maskinen kører perfekt i flere måneder med en ATA, men nix vil den med SATA.  ;-(

Prøvet 3 forskellige OS install.
Xp uden sp på.
Xp med integreret sp 1
Xp med integreret sp 2

Har endda fået byttet bundkortet i form af det skulle være en hardware fejl på selve controlleren, men kun med nøjagtigt samme resultat. Også prøvet med en anden SATA disk.. :(

Specs på system

P4P800 P4 Prescott 3.0Ghz fsb 800
2 * 512Mb Kingston pc3200 i dual mode
radeon 9200 SE gfx
North-Q 400W psu
120Gb SATA Maxtor

Det her skal bare løses da det er damen´s maskine. Og i ved jo hvordan det er med irriterede kvinder. Så smider bare et godt hav af point afsted til den med løsningen.

Hmm man kan sgu ikke give ret mange point :( Men sætter den til det maximale.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. juni 2005 - 21:56 #1
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juni 2005 - 21:58 #2
Du bliver nødt til at "fodre" med en F6 driver til SATA-controlleren i begyndelsen af WinXP-installationen, uanset om du skal køre stand-alone eller raid.
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juni 2005 - 21:59 #3
Hvad står SATA til i BIOS?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
01. juni 2005 - 22:27 #4
der findes ikke sata drivere til et P4P800 kort. Det er ikke et deluxe eller noget. Så kan ikke instalere en driver ved hjælp af F6.

Og SATA står til "enhanced mode support on [S-ATA] i bios.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
01. juni 2005 - 22:39 #5
Og mht ide kabel til cd-rom, så sidder det som Primary slave drive pt. Og kablet er helt nyt originalt fra Asus. (ata133 kabel)
Avatar billede zenze Nybegynder
01. juni 2005 - 23:04 #6
Har du læst "Important Notes on Serial ATA" på s. 29 (1-19) og videre s. 30 (1.20) i manualen:
http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock478/P4P800-X/e1718_p4p800-x.pdf
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. juni 2005 - 23:46 #7
Jeg kan se at den har ICH5 på southbridge, og har derfor ikke brug for F6 og SATA driver, når blot du har installeret mindst XP SP1.
Det har ikke noget at gøre med stand alone eller RAID, men med Chip-Set.

Du skriver "Men når den kommer til windows, fryser maskinen efter ganske få minutter. " er det efter at XP er installeret, eller er det under installationen ? ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
01. juni 2005 - 23:58 #8
Det er først helt inde i windows. Eks man kan gå på nettet og åbne en side. Også hænger den der. Og har lige pt rodet med at sætte den til [P-ata] .. Ser ud til at have en bedre effekt.. Selvom den egentlig skal stå på [S-ata]
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:01 #9
Det forstår jeg ikke, for den skal stå på "enhanced mode support on [S-ATA]" i bios.

Hvorfor tror du at det et sin SATA disk der skaber problemet, du kunne jo installere XP ? ? ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:03 #10
ja fordi den virker fint med en ATA disk.. Der er der absolut ingen problemer med maskinen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:07 #11
Du har installeret bundkortsdrivere ? ? ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:08 #12
når jeg normalt ikke. Men nåede det denne gang.. Og ingen forskel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:11 #13
Har du installeret XP SP2 ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:17 #14
som du læser i indlægget. 3 forskellige format med både integreret sp1 og sp2. Ingen forskel.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:24 #15
Sorry så det ikke ! !

Jeg har næsten det samme bundkort P4C800, eller mit har den samme southbridge med ICH5, som dit har, og jeg har ikke problemer med min Maxtor 120GB SATA disk.

Jeg syntes virkelig det lyder underligt.

Hvad med noget så banalt som at prøve det andet SATA stik på bundkortet, eller at prøve med et andet SATA data-kabel. Jeg ved godt det er tyndt, men hvad kan det ellers være ? ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:28 #16
har prøvet med en anden sata disk. Og et andet sata kabel.. og også med det andet stik på bundkortet. Endda prøvet at formatere efter jeg brugte det andet stik.. Fik nu en stop kode 0x0000007A kernel_inpage_error .... som ved et hurtigt kik på google siger at det nok er hardware eller en controller.. evt F6 under installation for SATA osv.. Men så er vi tilbage dertil hvor den ikke skal bruge en SATA driver og der faktisk slet ikke findes nogen til maskinen. Sidder selv på en P5P800...  Og der virkede det også perfekt med det samme.
Mht hardware.. ja så er bundkortet skiftet, HD skiftet kabler skiftet... Så kan vist roligt udelukkes.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:40 #17
This problem occurs on a system where Windows XP is installed on a hard disk that is configured as a subordinate ("slave"), and no other device is connected to the same IDE controller channel (primary or secondary).

This behavior may occur when you use Windows XP with some motherboards. Microsoft is researching this problem and will post more information in this article when the information becomes available.

Microsoft recommends that you use one of the following methods to resolve this behavior: • Configure your Disk drive as Master only.

- or -
• Connect another device as a Master, such as another disk drive or CD-ROM or DVD.

Da set er en SATA disk, så er det ikke meget hjælp, at man skal koble systemdisken som Master.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:45 #18
nej netop. Kan da godt smide en anden HD i og bruge som master og boote fra min SATA, men tvivler meget det giver nogen forskel. Har lige smækket den ATA til igen, som den normalt kører med og alt virker stadig perfekt. Så ja det er SATA og kun sata den er galt med.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:50 #19
Ok.

Tag lige en kik i BIOS, og se om Menu punkt MAIN > IDE configuration > Onboard PCI IDE Operate Mode er sat til Enhanced Mode. Det er den nu nok, for jeg mener ikke du kan sætte enhanced mode support on [S-ATA] uden at Operate Mode er sat til Enhanced. Men bare for at være sikker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 00:55 #20
Skal den ikke have et CD/DVD drev ? ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:01 #21
jeg har noget der hedder compatible mode istedet. Også i menuen nedenunder ved IDE port settings kan jeg nu vælge Primary P-ATA+S-SATA eller secondary P-ATA+S-SATA .. og den sidste P-ATA ports only.. Siger det dig noget ???
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:03 #22
Men self også enhanced mode som den var på før.- Og jo den kører med cd-rom på ata.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:06 #23
Ja det gør det, men det må du ikke bruge under 2000/XP. Det er beregnet til Ms-DOS/WIN98/Me/NT4.0.

Så Compatible Mode skal du ikke bruge.

Jeg forstår på dig, at der er kun et drev i pc'en, og der er SATA, og altså ingen CD eller DVD.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:07 #24
Og CD er sat til Master selvfølgelig, ellers kan du ikke installere :-)
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:10 #25
cd´rom er godt nok slave... på sit eget ata kabel.. Så jo kan da godt instalere alligevel. ;-)Og ja der er kun en HD sat til i maskinen. Som er den Maxtor SATA disk. Selv rodet med pc´er de sidste 8 år. Men aldrig stødt på det her før. Specielt fordi sata stadig er en ny ting som nok stadig indeholder lidt fejl. Har endda også flashed bios. just in case.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:11 #26
Hvis du kun har en SATA disk og en CD i maskinen, så SKAL CD være MASTER ! ! ! ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:12 #27
Det er helt sikker derfor den laver knuder.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:14 #28
vi tjekker da lige. Men vil du mene et format skulle være nødvendigt igen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:16 #29
IDE kontrollere befinder sig ikke fysisk på bundkortet, men på drevet. Det være sig CD/DVD eller harddisk.

Derfor er det bydende nødvendig, at fortælle drevene hvilken kontroller der skal aktiveres. Det drev der jumpes som Master har kontrolleren aktiveret, og det drev, som er jumpet Slave har den deaktiveret.

Så når der kun er et drev på datakablet til IDE, så skal den jumpes som Master.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:16 #30
Nej det tror jeg ikke, for XP kan jo godt starte, men fryser blot.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:18 #31
ja nu ser vi om 2 sek. ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:18 #32
apropos 02/06-2005 01:16:12

Hvis der er 2 Master på samme kabel, så "taler" kontrollerene i munden på hinanden.

Hvis der er 1 eller 2 SLAVE på samme kabel, så kan alting hænde, men oftest ingenting.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:22 #33
Skriv nu det virker !  ;-)
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:22 #34
ja det kender jeg godt fra alm ata ;) men i denne maskine jeg sidder på her.. har jeg en sata som OS.. En ata som master og en som slave. Plus dvd brænder på secondary master og en hd mere. Og nix problem. Og mht det andet så frøs maskinen igen med cd.rom som master på sin ata. Og blue screen of death lidt efter med samme stop kode som længere oppe.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:23 #35
hehe desværre .
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:24 #36
Neeeeeeej, - - - - Så må jeg nok kaste håndklædet i ringen  :-(
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:25 #37
tager lige en format c, bare for at udelukke.. tager alligevel max 10 min på denne maskine.. faktisk underligt den kører så stærkt ellers og skoder max i Xp. hehe Kunne self prøve med et andet OS end win XP. Men det vil damen nu ikke have, da det er den hun sidder på normalt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:26 #38
Det er vel ikke således, at du kan komme ind i DiskHåndteringen inden den fryser, for at se hvad den har fået tildelt af drev af BIOS. ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:26 #39
er også ved at lure på asus´s hp. For at se om der er noget der. Men kan vist snart være nødsaget til at sige den kører med ATA og bruge den sata disk i min egen. :p Selvom jeg self gerne ville have begge maskiner oppe på samme standard ;-)
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:27 #40
jeg kan da prøve.. om ikke andet fejlsikret tilstand. 2 sek
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:27 #41
Det er da en mulighed med Format, bare du lader CD'en sidde som MASTER. !
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:30 #42
den har fået grundliggende disk 0. Som den skal have. Og disk er også sat til den rigtige partionstype MBR. så intet galt der.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:33 #43
Det lader som om den tror at SATA disken sidder som en SLAVE, og der er jo noget vås.

Der er en forbindelse mellem ATA og SATA på bundkortet gennem ICH 5, og jeg tror den er blevet "snydt" med din SATA disk.

Med CD som MASTER, prøv begge SATA stik på bundkortet. Det kunne jo være, at der er en relation mellem PrimaryIDE og SATA_1/SATA_2, og eller SecundaryIDE og SATA_1/SATA_2
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:33 #44
Hvad siger den om CD'en ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:35 #45
Jeg forstår ikke hvordan du kunne installere XP fra CD'en, når den var jumpet som SLAVE, og den eneste harddisk tilstede var SATA disken !
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:36 #46
Den siger placering 0 (0) for cd-rom. Pt kører den, men går sikkert ned igen, med det samme jeg prøver en install af eks noget så simpelt som msn messenger.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:37 #47
ingen problemer med at instalere der. bios booter bare fra cd´rom drevet af. Tager en ganske alm xp installation. Sletter partion formaterer osv.. ingen forskel der for om det var en sata disk eller en ata man havde i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:40 #48
JAmen så prøv at fjerne Cd'en i enhedshåndteringen. Slukke maskinen. Fjern datakablet fra CD'en. Start maskinen, og sluk den igen. Geninstaller datakablet på CD'en, og start den igen. den skulle så finde Cd'en igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:42 #49
Ja men når du har en ATA disk i, så er den jo jumpet som MASTER, så det forstår jeg godt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:44 #50
Inden du fjerner CD'en fra enhedshåndteringen, kan du prøve at højre klikke på CD'en, og vælg egenskaber, for der vil den skrive om der er problemer med drevet.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:44 #51
er lige igang med en format C. Så ca 10 min.. lige en smøg en cola og den er hjemme. Og denne gang bliver det med sp2 integreret med det samme, istedet for sp1 integreret som før. Og ellers den opsætning vi har lavet den til nu. ata cd rom master og en 1 sata disk. Og nix andet.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:45 #52
og nej det tjekkede jeg også. og det var ingen problemer. hverken med HD eller cd-rom ;-) er ikke helt ung af dage i det her comp skidt :p
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:46 #53
Venter spændt  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:46 #54
Nej, det er gået op for mig. ;-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:49 #55
Du er måske lige så gammel som mig ?
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:49 #56
udd it-admin... igang med datafagtekniker nu. Og arbejdet det sidste år som supporter for dell og fujitsu-siemens. Men når det kommer til sata, er jeg lidt grøn. Det indrømmer jeg gerne. Men kan sgu snart ikke se der skal være mere, når alle settings er blevet tjekket igennem... så nu ser vi om det sidste her virker. Ellers hedder det sgu et andet mobo. For giver ikke bare op. heh
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 01:50 #57
28 (soon to be 29) så det ved jeg ikke *g*
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 01:52 #58
Du kan lægge 20 til  :-)
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:00 #59
hehe ja ok.. men da comp ikke er så gamle. så har vi nok den samme erfaring ;-) her ca 8 år med computere. Men bortset fra det. install er i fuld gang.. vil gætte på et par minutter mere og jeg er inde i windows igen.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:24 #60
inde i windows, så nu ser vi om den hænger i løbet af de næste par minutter.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:25 #61
krydser fingre !
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:32 #62
ja men ser desværre ikke godt ud. Må blive IDE indtil videre. For den kører, men hænger en del under install af grafikkortet. Faktisk med de samme symptomer som før, lige inden den fryser. HD lampe lyser konstant, uden aktivitet på hd osv. Men kan da læse mig frem til at andre også har samme problem med sata og winxp. Selv et bundkort magen til (P4P800-x) Eks her i bunden af denne side http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=2387
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:33 #63
Og den er frosset helt. :( Godt den kører perfekt med IDE, men stadig øv. Vælg lige svar og du får pointene som tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:36 #64
Jo da, men ingen BSOD og stopkode ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:39 #65
Du kunne også prøve det andet SATA stik på bundkortet, endnu engang. Denne gang er CD jumpet rigtig, og det er en ny installation.
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:42 #66
ja er self en mulighed, men gjorde jeg også før jeg fik  MB ombyttet. Og nej ikke stopkode eller noget. maskinen fryser bare. Den har også hængt et par gange ved bios de sidste par timer. Og nu da jeg bare lod den stå frosset. For gad ikke lige gøre noget ved det. Slukkede den faktisk helt af sig selv. sikkert pga bundkortene er ved at være ret intelligente. Tænkte faktisk lidt på cpu temp der. Men ved IDE kørsel er der jo ikke noget. så nok nærmere at vente på en bios update fra asus af. Som evt kunne løse problemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:45 #67
Ja, jeg har været inde på ASUS.com for at checke, men jeg kunne ikke få adgang til Support siden eller FAQ siden.

Jeg takker for så lidt. Det er ved at være sengetid.
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:46 #68
Og selvfølgelig også tak for karma  ;-)
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:47 #69
fik fint fat i de sider. men der står intet om det. Så du er ikke gået glip af noget der ;-) Men sov godt og tak for hjælpen.. du fik også lige lidt karma med i købet. ;-=
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
02. juni 2005 - 02:47 #70
hehe var så lidt. *s*
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. juni 2005 - 02:48 #71
Nat !
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
04. juni 2005 - 02:27 #72
Kommer nogen med en løsning, er de velkommen til at kontakte mig på whty251@icqmail.com
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. februar 2006 - 03:41 #73
Damn det er super ærgeligt det her for jeg leder efter præcis samme løsning på et næsten identisk setup.

adm64 3500, Asus av8 deluxe, 2*512 kingston ddr400 1p, North-Q 500W psu
, en ny maxtor 300 gb sata (jumper sat for sata I), 2 nye maxtor 300 gb ide harddiske - Jeg gav op da skidtet crashede konstant og ville så installere systemet på ide controlleren istedet og så lade sata disken være - det hjalp ikke et hak - Alt prøvet lowlvl format af diske og bla bla bla. Du kender vidst turen.

Nu fandt jeg så lige den her side der taler om strøm og ikke mindt inkompatibilitet blandt rammoduler - Udskiftning af ramklodserne hjalp gutten her. De anbefaler til en start at køre testen på http://www.memtest86.com/ - Jeg har gjort det og får ingen fejl og alligevel ser det ud til at udskiftning af klodserne på trods af at det er kingston. De er trods alt brugt flittigt.

http://groups.google.dk/group/linux.debian.ports.x86-64/browse_thread/thread/4c29a4697c2bc838/780265a59410748f%23780265a59410748f?sa=X&oi=groupsr&start=0&num=3

Håber det måske kan det hjælpe dig. Jeg er sårn selv lidt i tvivl om jeg skal bytte hardwaren eller løbe ny ram for jeg er ikke helt sikker på at jeg synes det er fedt at have købt noget udueligt skidt - En trøst kan dog være at google giver en del hit's på problemet.

/Nikolaj
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
13. februar 2006 - 10:23 #74
hey Nikolaj

Fandt selv løsningen. Det er selve controlleren på bundkortet der er i stykker. Fik sågar bundkortet byttet 2 gange ved forhandleren. Så er åbenbart en fejl på den serie. De sagde faktisk ved forhandleren det ikke er umuligt man kan opleve 2 bundkort med identiske fejl, men indrømmede dog ikke der var noget med den her serie. Men byttede dog kortet uden så meget som at blinke ;-)
Så ikke andet for end bare skifte bundkortet. Så kører det hele igen. ;-)

/David
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. februar 2006 - 21:34 #75
Det lader til at jeg også har løst mit problem - Jeg tog simpelthen konsekvensen/chancen og købte 2 * 1 gb ny kingston herligheder og nu rykker det.

Godt konen er på ferie :p
Avatar billede white_wolf70 Nybegynder
14. februar 2006 - 02:00 #76
hey send lige min samme sted hen. :p Men godt du fik det løst ;-)