Avatar billede dk2072692 Nybegynder
31. maj 2005 - 13:45 Der er 3 kommentarer

dpi optimeret

Hvad betyder dpi optimeret?
Avatar billede web-support Nybegynder
31. maj 2005 - 19:41 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. juni 2005 - 15:24 #2
På ovenstående side redegøres for skærme - ikke for printere/scannere, som man oftest forbinder med "DPI".

Optimeret betyder simpelthen, at der lægges en "kunstig" optimering på. F.eks. hed de fleste ny "billig" farvelaserprintere for et år siden 1200dpi printere - men var reelt kun en 600dpi printer (opgives ofte som 600x1200dpi).

Det der rent fysisk gøres kan illustreres ved følgende:

XX

Vi "leger" lige at ovenstående 4 X´er er EN samlet blok (en DOT).

XXXX
XX

Herover ser du en "trekant", bestående af 3 "dots". Hvis vi nu lige leger at vi fordobler opløsningen kunstigt, skal figuren se således ud:

XXXX
XXX
XX
X

Nu ligner det mere en trekant - men den er fremkommet ved at fjerne eller tilføje dele af hver "dot".

I praksis betyder det, at hvis du printer et billede med ufattelig høj opløsning på en 600dpi printer, ville det normalt komme ud som 600 dpi - altså 600 prikker pr. tomme.
Men er de optimeret til 1200dpi, vil printeren - EFTER at billedet er behandlet som et 600dpi billede, kunstigt "glatte" kanter ud, så de ser flottere ud.

Hvis du i et mikroskop kigger efter, vil der så være prikker svarende til 1200dpi. Men "billedet" (printet) i sig selv er altså stadig kun 600dpi.

Resultatet ser flottere, mere "blødt" ud.

Det samme sker i en scanner - allerførst scannes billedet, og siden øges antallet af "dots" kunstigt.

Og af samme årsag vil en blækprinter med 5700dpi, hvor du printer tekst i den øgede opløsning, kunne ses som en anelse sløret. Netop for tekst, forventer man at det står knivskarpt, og ikke glattet af i kanterne. (omend man skal have de kritiske øjne på for at set det :-)

Jeg håber det gav en lille forklaring.
Avatar billede dk2072692 Nybegynder
02. juni 2005 - 17:26 #3
Tak for oplysningen!