Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2005 - 20:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder fideikommisgods& familiefideikommis

blev enig med mig selv om at jeg da burde læse grundloven... Er jo meget rart at kende den

Meen der var så lige et par ord der fangede mig som mest af alt lyder som noget fra en Carl Barks historie :D

Nogen der kan oversætte til almindeligt dansk?

§ 84
Intet len, stamhus, fideikommisgods eller andet familiefideikommis kan for fremtiden oprettes.

Tror nok jeg som sådan forstår meningen i paragraffen, men bare sådan af nysgerrighed vil jeg da gerne kende den eksakte betydning af ordene.

/anders
Avatar billede tiggerwoo Nybegynder
30. maj 2005 - 20:21 #1
Her et lidt der kan hjælpe:

§ 84

Et fideikommis er fx et gods, der kun kan tilhøre en bestemt familie. Det stammer fra
middelalderen. Man har bibeholdt dem, der findes, men der må ikke oprettes nye.
Avatar billede tiggerwoo Nybegynder
30. maj 2005 - 20:26 #2
Her er lidt mere: (fundet på www.ft.dk)

§ 84 Intet len, stamhus, fideikommisgods ellerandet familiefideikommis kan for fremtidenoprettes.

§ 84I gamle dage kunne man holde store formu-er udelt samlede i bestemte familier. Detkunne ske ved, at f.eks. den ældste søn ar-vede formuen – måske et helt gods – udenat han skulle dele med sine søskende. Detprincip gør grundloven op med her.

Tidligere kunne kongen belønne sine folkved at give dem godser og jord. Man kaldtedem len. Der blev oprettet mange len, fordidet gav visse økonomiske fordele for de fa-milier, som sad på lensgodserne. De kunne hente store årlige indtægter fradriften af godserne og skulle ikke betale såmeget i skat. De mange len betød også, at store dele af dedanske godser var bundet til bestemte grev-skaber eller baronier. De kom kun særligefamilier til gode.

På samme måde var også stamhuse og fidei-kommisgodser knyttet til bestemte familier.Ordet fideikommis kommer fra latin og be-tyder betroet gods eller midler. Gods ogejendom gik udelt i arv til familien og kun-ne ikke sælges. Siden 1849 har det været forbudt at oprettenye godser af denne type. Og i 1919 afvikle-de man alle de len og fideikommiser, somstadig var tilbage. Ejerne fik en vis erstat-ning af staten – til gengæld måtte de afleve-re en del af deres værdier.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2005 - 20:48 #3
takker :D