Avatar billede kbjz Nybegynder
26. maj 2005 - 15:07 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Problem med kølere

Hej eksperter!

Jeg har fået et problem med at min computer bliver meget overophedet og gør det derfor umuligt at foretage sig noget som helst med den uden den slukker.
Jeg har installeret programmet Speedfan og temperaturene ser således ud:
Temp01: 68 c
Temp02: 43 c
Temp03: 23 c
HD0: 45 c
HD1: 48 c
Temp01: 32 c
-
Fan01: 1705 RPM
Fan02: 0 RPM

For en uges tid siden skilte jeg min strømforsyning og køleren på cpuen ad og rensede dem. Det fik Temp01 til at ligge på ca. 49c, men nu er den åbenbart gal igen.
Jeg er ikke den store hardware-haj, så jeg aner mildest talt ikke hvor de forskellige temperature bliver målt, er der nogen der kan hjælpe med det? og er der nogen der har en idé om hvad jeg kan gøre for at løse problemet?

Mvh
kbjz
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 15:12 #1
Kunne hjælpe hvis man viste hvilken maskine du har :D

Fan speed er også lidt lav synes jeg.
Avatar billede kbjz Nybegynder
26. maj 2005 - 15:16 #2
Okay, det er en Athlon 1,1 Mhz.. efterhånden en gammel sag, men der har aldrig været problemer før. Burde Fan02 forøvrigt ikke køre rundt? :O
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 15:20 #3
Bruger ikke programmet, men hælder selv til BIOS aflæsningerne da de er mere korrekte.

Tror ikke temp er for høj, da AMD er testet til 90grader. Vi kan udelukke det ved at du piller siderne af kabinettet, og så tester om det fortsætter
Avatar billede kbjz Nybegynder
26. maj 2005 - 15:27 #4
Hehe, den kører allerede uden sider på - ellers slukker den med det samme igen.
Jeg tror temperaturene er korrekte nok, min bios er ihvertfald sat til at slukke computeren hver gang tempteraturen overskrider 70 grader, og det passer meget godt, den står på 67c lige nu, og slukker hvis jeg f.eks. åbner Photoshop eller et andet større program.
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 15:33 #5
Måske er den paste du har på CPU tørret ind, for det har nok ikke været skiftes siden ny?
Avatar billede kbjz Nybegynder
26. maj 2005 - 15:35 #6
Nu ved jeg ikke helt hvad paste er - er det sådan noget kølecreme?
Skiftet er det ihvertfald ikke blevet :)
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 15:36 #7
Ja det er kølecreme *G*

Nok en idé at tjekke så.

HUSK det skal MEGET MEGET lidt på
Avatar billede kbjz Nybegynder
26. maj 2005 - 15:40 #8
hehe okay, men nu er jeg som sagt ingen hardwarehaj, sååeh hvor sidder sådan noget egentlig henne stads henne?
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 15:42 #9
Avatar billede huset Praktikant
26. maj 2005 - 17:36 #10
Gik det
Avatar billede kbjz Nybegynder
28. maj 2005 - 16:11 #11
Nej det endte faktisk ret skidt!
Efter jeg havde taget køleren af for at tjekke pastaen på cpuen ville computeren ikke starte igen da jeg satte det sammen :S
Lige nu sidder jeg ved en mac og ved ikke rigtigt hva jeg skal stille op med den anden, jeg er ret sikker på jeg ikke ødelaagde noget.. jeg havde ramblokkene ude for at kunne komme til, men ellers ikke noget.

Jeg tog for øvrigt et billede af noget der godt kunne ligne ekstremt meget kølepasta, men jeg kan ikke lige finde ud af at få det over på mac'en :S
Avatar billede huset Praktikant
28. maj 2005 - 16:28 #12
Du venter CPU og køler korrekt ikke?

Du har sat strøm til køleren igen ikke?
Avatar billede kbjz Nybegynder
28. maj 2005 - 18:01 #13
Jojo det hele kører som det plejer, men ca 5 sekunder efter jeg har tændt min computer plejer der at komme en bip-lyd, hvorefter skærmen tænder og det hele går i gang med at starte. Nu kommer der ingen lyd, skærmen tænder ikke og så sker der ellers ikke mere overhovedet :S
Avatar billede huset Praktikant
28. maj 2005 - 18:02 #14
Hmm noget må du have gjort!

Sikker på der er kontakt mellem CPU og køler?
Avatar billede kbjz Nybegynder
28. maj 2005 - 18:09 #15
Ja det er jeg godt klar over ;)

Hvad mener du med kontakt mellem CPU og køler?
Avatar billede huset Praktikant
28. maj 2005 - 18:56 #16
røre de hinanden
Avatar billede huset Praktikant
28. maj 2005 - 19:07 #17
Du skal sørge for CPU har fat i køleren og der ikke er en lille mellemrum mellem dem. Ellers slukker din maskine ned!

Ellers tjek RAM sidder som de skal.
Avatar billede kbjz Nybegynder
28. maj 2005 - 20:47 #18
well fuckit.. den er helt død., må ud og købe en ny..
tak for hjælpen
Avatar billede huset Praktikant
29. maj 2005 - 08:55 #19
hmm husk at lukke her så hvis du har opgivet
Avatar billede huset Praktikant
26. juni 2005 - 17:14 #20
Er der tid til du gider lukke her, eller få smidt noget feedback!?
Avatar billede huset Praktikant
29. juni 2005 - 17:11 #21
Er tiden moden til at høre lidt feedback, eller få lukket spørgsmålet, hvis dette ikke længere er til gavn for dig??

Vi gør sådan
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede huset Praktikant
11. september 2005 - 07:48 #22
Mon det er på¨tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede huset Praktikant
17. januar 2006 - 09:12 #23
Kunne man efterhånden forvente feedback fra dig opretter, eller på anden måde du gad bruge tid på at lukke spørgsmålet igen?

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar