Avatar billede el-jacob Nybegynder
25. maj 2005 - 18:56 Der er 3 kommentarer

diskution om vild idé involverende udnyttelse af ørkenerne kinda

Yo der hør lige her alle...

så for et par uger siden et program som viste hvordan et land (kan ikke huske hvilket) kom til at udtørre en sø (fordi at de ikke lyttede til eksperterne som advarede om dette) efter at de havde ledt vandt ud i ørken områder og dyrket en hel masse bomuld...

... så var det lige at jeg her nogle uger efter kom på følgende: ...  altså alt det der med at man siger at "en eller anden is" (kan ikke huske navnet)smelter... kan man så ikke indtil at man får rettet op på det, bruge alt det is der smelter og gør havene højere og så smide/lægge/lede/(?) ud i en eller anden ørken og skabe hehe f.eks. en ny regnskov (ved godt at det tager tid) eller en af de omtalte bomuldsmarker...

sorry hvis at dette virker lidt kinda forvirrende at læse... har skrevet det meget hurtigt...

--> og diskutionen er åben:
Avatar billede el-jacob Nybegynder
25. maj 2005 - 18:56 #1
*diskusion
Avatar billede screem_brille Novice
25. maj 2005 - 19:14 #2
det må være isen ved polar cirklerne du tænker på, men jo i teorien er det muligt at fragte store isklumper op til tørre områder (det er der faktisk firmaer som overvejer at prøve), problemet med en ørker en bare, at vandet vil fordampe meget hurtigt, da der ikke er noget som kan holde på vandet (som f.eks træers rødder og lignende)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
25. maj 2005 - 19:42 #3
Der er også det lille problem at moder natur jo har sin egen ligning, der skal gå op. Det vil sige at den pludselige frodighed i ørkenen nok skal fp konsekvenser et eller andet sted.
  Samtidig vil det jo også uundgåeligt føre til visse dyre/plante arters udrydelse.