Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 20:35 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke installere XP

Hejsa. Efter at jeg har haft virus på min computer, ville den ikke starte op. Hvis man forsøgte at starte den i fejlsikret tilstand fik man besked om at der manglede nogle DLLs, men ikke hvilke. Den seneste den loadede var BOOTVID.DLL. Nå, så satte jeg min Windows XP-cd i, men den kan ikke starte op! Når man har sat den i starter den godt nok fra CD'en, men efter at den har loadet nogle forskellige ting, får man besked om, at den ikke kunne starte ntkrnlmp.exe(fejl 14). Denne fejl får jeg ikke på mine andre computere, de kan godt starte CD'en. Det der undrer mig mest ved fejlen er, at den kommer selvom jeg tager min harddisk ud. Jeg har prøvet med både en engelsk og en dansk xp-cd, og det giver samme fejl hver gang. Jeg synes virkelig det her er en underlig fejl. Nogen forslag?

Jeg har også prøvet at installere windows 98 oven i xp, bare for at se om jeg kunne få den til at starte op så jeg kunne få fat i nogle filer, men efter installationen(som var usædvanlig langsom), får jeg følgende fejl:

"Ugyldigt VxD dynamisk kædekald til enhed nummer 3, serviceprogrammet B. Windows konfigurationen er ugyldig. Kør windows installation igen for at rette denne fejl."
Avatar billede busschou Praktikant
18. maj 2005 - 20:37 #2
Lyder underligt, nu du har flere computere kunne du jo evt sætte din harddisk over i en af dem og formatere den derfra..eller lave et tjek på den for virus og om den er skadet mm
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:01 #3
Harddisken er fra en bærbar computer, og jeg har prøvet at pille den ud, men den passer ikke på et almindeligt IDE-kabel. En del af det underlige er jo også, at jeg får præcist samme fejl på windows XP-cd'en, lige meget om harddisken sidder i eller ej, vel at mærke med en CD, der virker på andre computere.
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:02 #4
Kan virusen have skadet min bios eller lignende?
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:08 #5
Stikket i min harddisk fra den bærbare computer er på størrelse med det man bruger i et diskettedrev. Kan jeg sætte harddisken ind i min stationære computers diskette-stik?
Avatar billede busschou Praktikant
18. maj 2005 - 21:08 #6
På nyere computere er bios´en software. Det gode ved det er at man kan opdatere sin bios over nettet.
Det dårlige er at _ja_ det kan ske
Jeg ved så ikke lige hvad katten man gør ved det desværre.
Eller for den sags skyld hvordan man tjekker det
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:09 #7
Hm, vent lidt. Det er ikke samme størrelse. Det er cirka lige langt, men pinsne passer ikke ind i stikket :(
Avatar billede haverslev Novice
18. maj 2005 - 21:19 #8
1. har du usb enheder tilkoblet, f.eks webcam ? - så prøv at fjerne den/dem
2. Er det kopi cd`er, som drevet evt. har problemer med at læse ?
3. Tryk på "del" eller "F2" under opstart, for at komme i BIOS, her vælger du "load default settings" eller "Load optimized settings" - husk at gemme/save
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:31 #9
1. Ingen USB-enheder
2. Ja det er godt nok en kopi, men er det ikke underligt at jeg får præcis den samme fejl med to forskellige CD'er ? (en dansk og en engelsk). Det skal lige siges at jeg rent faktisk HAR en original XP-licens til min computer, men compaq gav mig ikke en CD med, den skal man selv bestille fra dem.
3. Jeg har været inde i min BIOS, men da det er en compaq computer er der simpelthen så mange begrænsninger på hvad man må røre. Man kan kun stille på 4 ting: Skal der være kodeord på boot, på hvilken adresse sidder parallelporten, framebufferens størrelse og boot-rækkefølgen. Der findes ikke engang et punkt der hedder load default!
Avatar billede busschou Praktikant
18. maj 2005 - 21:34 #10
nødløsning .. kontakt firmaet og bed dem nulstille din bios eller give dig en vejledning dertil - for det skal være muligt
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:41 #11
Hm, man kunne godt loade defaults, jeg havde bare overset punktet(hovsa). Nu har jeg så gjort det, og når jeg sætter XP-cd'en i får jeg nu en anden fejl:

"An unexpected error (1324347178) occurred at line 1768 in d:\xpsp1\base\boot\setup\arcdisp.c

Press any key to continue."

Hvorefter computeren genstarter.
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 21:51 #13
Jeg søgte efter fejlen på google og fandt en side, der foreslog at man pillede en ramklods ud. Nu har jeg så taget ramklodsen ud, startet computeren op, slukket computeren og sat klodsen i igen, og lige nu er installationen ved at starte op på normal vis!! Hmm, det er underligt. Jeg vender tilbage med en status om lidt.
Avatar billede narrr Nybegynder
18. maj 2005 - 22:34 #14
Yes, nu virker computeren igen :-) I smider bare nogle svar, så får i points.
Avatar billede busschou Praktikant
19. maj 2005 - 06:25 #15
oki :o)
Godt det virker, omend det var en løsning jeg ikke har hørt om før...men så kender man da den til en anden god gang :o)
Avatar billede haverslev Novice
19. maj 2005 - 07:42 #16
Ja, det var en lidt tricky løsning, men godt du fik det fixet ;o)