Avatar billede aleq Juniormester
11. maj 2005 - 11:33 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

mikrofon til stemme-indtaling

Hey

Jeg animerer en del på computeren og når det kommer til indspilning af lyde, stemmer osv, så bruger jeg min standarde (skod) mikrofon, der resulterer i at lydskvaliteten bliver dårlig plus at der kommer baggrunds-støj.

Kan I anbefale et godt mærke der er værd at gå efter?

Min plan er at bruge højst 500,- på en, så det behøver ikke at være super-professionelt, men det må godt filtrere baggruds-støjen mere fra og bare være værd at bruge til indspilning af stemmer på computeren.

Det skal lige nævnes at mit lydkort hedder "SoundBlaster Live! Value"

Tak for alt hjælp
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
15. maj 2005 - 11:17 #1
Jeg går ud fra at du sidder i nærheden af din Pc og indtaler! det i sig selv giver store lydproblemer. Med mindre du skærmet lyd af? + så er minijack stik ikke verdens beste løsning!! der er meget støj på de stik.

Generelt for at gøre lyden bedre i det rum hvor du indtaler:

Prøv at efterligne et lydstudie bedst muligt, uden at du skal invisterer i alt for meget. En dyne eller stof kan afhjælpe meget på et rum "hårde" vægge!

Nu til mikrofonen:

500.- det er sgu ikke meget :-) En god speak mic. koster nemt 3000-4000
Anyways - ting som du skal være opmærksom på!

1: typen Dynamisk mic. kræver ingen spænding men levere også et lavere signal og derfor skal du skrue op for din indgang (derfor at SB har +20db på mic indgang som tilvalg)
2: Typen Elektretkondenser kræver heller ikke strøm, og levere et større niveau. Men vil oftes være dyrer i et ordentlig kvalitet.
3: Kondensator mic. kræver 48V Phantom strøm det levere et SB kort ikke lige!

4: Der er forskellige karakterer på mikrofoners måde at opfange lyden og jeg vil mene at det bedste valg for dig vil være en kuglekaraktestik og så en dynamisk, da den er billigst at få i en god kvalitet. Pluset er også at den kan holdes meget tæt til munden (og hermed laver bedre seperation mellem din stemme og andre lyd i rummet)uden at lave nærtale effekt.

Mit bedste bud vil være at finde en brugt mic på DBA.dk eller går i en musik forretning og hører hvad du kan få for de penge du har sat af....
Husk at det er tilladt at prøve varer af og levere den tilbage!

Håber det gav lidt mening! Der er 1000 ting at tage højde for! Men skriv hvis der er noget du vil have uddybet mere!
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
17. maj 2005 - 01:45 #2
For 500 spir får du ikke andet en en dymanisk mikrofon, har selv leget meget med at få sådan en til at fungere ordenlig ved at tilslutte den direkte til lydkortet, men døjere med masse af sus. Mikrofonen er en Shure et eller andet til omkring 2000 kr, selvfølgelig bruges der balanceret kabel hel frem til en XLR - Jack adapter, hvorpå der er tilsluttet ydeligere en Jack - Minijack adapter der tilsluttes lydkortes indgangsport. Resultat ok lyden kommer igennem, men med meget sus og støj til følge.
Leger nu med tanken om at finde en gammel båndoptager og bruge mikrofonindgangen deri, og så tilslutte lineout siganlet direkte til lydkortes linein. Har dog blot ikke kunne teste om dette virker, da den gamle AKAI båndoptager jeg fandt på loftet er gået bort ved døden.
Det jeg blot vil sige med dette, er at jeg tror du får svært ved at få noget til at fungere bare nogenlunde med en normalt PA mikronfon, med mindre du har et meget dyrt lydkort, med en ordenlig mic indgang.
Avatar billede aleq Juniormester
17. maj 2005 - 01:59 #3
tak for jeres uddybende svar

jeg har allerede købt en logitech desktop mikrofon til 300,- og er rimelig glad for den :)

I må godt oprette et svar hver
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
17. maj 2005 - 06:49 #4
Et svar
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
18. maj 2005 - 02:35 #5
Et svar mere