Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 14:32 Der er 19 kommentarer

Problemer med Maxtor onetouch II harddisk

Hejsa,

Jeg har i et par måneder eller 4 haft en 300GB Maxtor OneTouch II der har kørt upåklageligt.

NU er den dog blevet helt umulig - computeren kan ikke længere finde drevet - og det er ligegyldigt om jeg bruger USB2, Firewire eller sætter den til en anden pc. Den siger godt nok "ding dong" som når man sætter nyt hardware i, men drevet kommer aldrig frem. Det hjælper heller ikke at tænde og slukke for den.

Lampen foran på harddisken lyser som om den laver et eller andet og jeg har nogle få gange fået drevet frem. Når jeg så klikker på det kommer den op med Bad Parameter.

Computeren bliver også vanvittig langsom og jeg bliver nød til at slukke for harddisken for at kunne slukke eller starte pc'en.

Jeg vil være meget ked af at skulle "aflevere" den uden at forsøge at redde mine data - jeg var jo så klog at bruge den som back-up pc, men samtidig lagde jeg også mine billeder og musik på harddisken :(

Håber der er nogen der har nogle gode råd....
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 14:38 #1
Jeg kan lige tilføje at når jeg slukker for maxtor igen, dukker drevet lige frem og så forsvinder det igen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:39 #2
Se efter om den er i diskhåndtering når den er koblet til.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 14:42 #3
Når jeg tænder den kommer den frem i enhedshåndteringen under disk drev og også som 2 maxtor enheder.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:43 #4
Diskhåndtering ! !

Højreklik på denne computer, og vælg administrer, og så klik på diskhåndtering.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 14:48 #5
tak - jeg er ved at finde der inde - men pc'en er næsten gået helt kold nu. Computer administration er i hvertfald. Jeg væbner mig med tålmod og vender tilbage når den har fundet noget :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 14:49 #6
Fortæl hvad den siger om disken i diskhåntering
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 14:55 #7
når jeg slukker for disken kan jeg få diskhåndteringen op, der står der så maxtor som være online - til trods for at den er slukket...når jeg tænder for disken igen går diskhåndteringen helt kold. Der står at maxtor er grundlæggende og iorden (der er jeg ikke helt enig ;)
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 15:01 #8
når jeg tænder for disken får jeg simpelthen ikke adgang til diskhåndteringen, den går helt kold.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2005 - 15:15 #9
Når den er slukket kan du så i Diskhåndtering se om den er tildelt et diskdrev (eller flere såfremt den er delt op). Hvis ingen diskdrev så prøv om du kan skifte drev på den (højreklik) vær sikker på, det er det rigtige drev du arbejder på.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 15:20 #10
nej - den er nu forsvundet fra diskhåndtering når den er slukket - men jeg skiftede tilbage fra firewire til usb, så fandt den maxtor security og installerede den, nu prøver jeg lige igen.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 15:23 #11
SÅ - nu står der drev P, men ingen størrelse ud for den. Jeg hopper ind i diskhåndterinen igen, det tager dog EXTREMT lang tid.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 15:27 #12
Så er den kommet op i diskhåndteringen, står med det rigtige drev - og står til at have 279GB kapacitet, og 279 ledig :( Jeg ved at der kun var 138GB ledig tilbage inden den gik kold. MEN den står også uden filsystem. MON det har noget med det at gøre?
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 15:31 #13
Hvis jeg vælger stifinder får jeg en fejl - siden kan ikke vises. Men når den ikke kan se noget filsystem har jeg vel ikke andet valg end at formatere disken, eller???
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2005 - 16:01 #14
Nej, så har du desværre ikke anden mulighed en formatering. Den har mistet oplysningerne om filsystemet.
Desværre er du ikke den første, som oplever dette med flytbare harddiske. Det har være mange spørgsmpl på E.dk om det samme - og desværre uden nogen egetlig er kommet med en forklaring på, hvorfor det sker og HVORDAN filsystemet kan gendannes så data på disken kan bruges.  :(

Det gængse svar plejer at være, at man skal forsøge at bruge et File Recovery program til at redde data ud fra disken, som fx. GetDataBack fra www.ontrack.com  -  der er flere andre programmer aaf samme slags, men jeg har ingen erfaring med nogen af dem. Søg dem med Google.

Et gratis program af slagsen er PCInspector File Recovery (LÆS Betjeningsvejledningen) - ved ikke hvor godt eller skidt, det er
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 16:42 #15
Når den ikke kan ses i stifinder, er det fordi systemet tror den er uformateret.

Når der sammenholdes med, at den i diskhåndtering står med fuld kapacitet som værende ledig, så er dine filer umiddelbart væk.

Som halifax skriver, så er din eneste mulighed for at få dem tilbage, at forsøge med et recovery program. Desværre.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2005 - 17:24 #16
dragonknight - "filer er umiddelbart væk." Rigtig nok, filerne kan ikke ses, fordi indgangen til dem i filtabellen er ødelagt. Men jeg er ret sikker på, at data'erne stadig er på disken.

Derfor er det vigtigt, at der ikke arbejdes på en disk med ulæseligt indhold med risiko for at klyngerne overskrives med andre data eller på anden måde ødelægges yderligere.

Det er et pokkers arbejde at skulle igang med filgendannelse. Endvidere er det at krav, at man har plads på en anden disk til at gemme filerne på.
Avatar billede greensworld Nybegynder
26. april 2005 - 17:42 #17
ja - jeg er igang med et program der hedder restoration - det finder desværre ingen filer på mit externe drev, men heldigvis kan den finde dem jeg slettede fra et af de gamle drev, så jeg mister kun hvad jeg har lavet efter jeg flyttede dem til det nye drev.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. april 2005 - 17:51 #18
Det var derfor jeg skrev ummiddelbart, for filer er der, det er kun referancerne om hvor de står der er væk.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. april 2005 - 23:01 #19
Info - Et andet program som ofte er nævnt og brugt med succes er File Scavenger
http://www.quetek.com/prod02.htm

Good luck med restoration.  :)