Avatar billede mekaniker Nybegynder
25. april 2005 - 11:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til partionering af 160GB disk til ny server

Hej, jeg søger noget hjælp til klargøring af en 160GB Seagate disk, til en ny server.
I den forbindelse har jeg 2 spørgsmål.

1. Når jeg booter på en CD og starter installationen, og skal til at partionere disken, for jeg at vide at
"the disc geometry is incorrect - using a more likely"
Når jeg så prøver at angive de data jeg kan finde i BIOS, acceptere den det ikke. Jeg har prøvet at angive nogle som jeg har fundet på Seagates site, men det resultere i en disk på ca. 8 GB. Hvis jeg bare ignorere fejlen, kan jeg sagtens installere FreeBSD. Den siger dog at det kun er en 152GB disk. min disk er en Seagate ST3160021A.
Uanset hvormange stykker jeg prøver at spitte HD i med "fdisk", bliver der altid en lille rest tilbage som den ikke kan udnytte. Er dette meget normalt...?
Hvad vil i foreslå jeg skal gøre....?

2. Mit andet spørgsmål... Jeg vil gerne splitte denne disk lidt op, så der er plads til lidt af hvert. Jeg skal ikke have andre styresystemer på..! er det så smartest at splitte den i flere stykker under "fdisk" eller bare lave lave nogle flere Freebsd partioner under "DiscLabel".

Mekaniker
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2005 - 12:35 #1
Det regnestykke tror jeg er helt korrekt, jeg mener at vide at når fabrikanterne angiver størrelsen på harddisken sætter de en Mb til at være 1000 Kb. men det korrekte er 1024 Kb. derved bliver der en diff. til sidst jo større disk jo større diff.
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
18. maj 2005 - 19:31 #2
Det første svar har du jo faktisk fået, og desuden har det jo også noget at gører med sector størelse osv...øhh her taler jeg f.eks gammel fat og fat32 osv.
Men det skal du jo slet ikke bruge i BSD
Gør det at du under opstarten kører den guide som vil partionere din disk
Her kan du evt. oprette en Slize på 60 - 80 GB til din Data eller hvad du nu skal have på den og lave et mountpoint til den...der efter kan du trykke A for Auto
og så vil den bruge resten af pladsen til din server med de mountpoints den nu skal bruge