Avatar billede hanloven Mester
25. april 2005 - 06:18 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Professionel mikrofon

Hej Eksperter.

Jeg er igang med at optage en film sammen med nogle venner. jeg er ikke overvældende glad for vores lydside, så til den næste film vil jeg gerne bruge en dicideret "Giraf-mikrofon", som en lydmand kan holde over hovedet på skuespilleren.

Har nogen styr på hvor jeg finder sådan en mikrofon (med en stor "sok" så den er modstandsdygtig overfor vind).

Håber nogen kan hjælpe, så den næste film kan blive endnu bedre :-)
//Hanloven
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
06. maj 2005 - 16:57 #1
Så skal den store spendere pung frem. Prof mikrofoner koster nemlig kassen, regn hurtigt med at 4-5000 kr ryger, da mange af dem er aktive (kondensator) mikrofoner, der kræver en forspænding for at virke.
Hvorfor ikke bare bruge en alm mikrofon, og købe en ordenlig vindsok til dyret, det skal nok holde blæsten ude.
De fleste musikbixer forhandler sådan nogle, og regn med priser fra 1000 kr hvis kvaliteten skal være nogenlunde.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
02. juni 2005 - 00:55 #2
Just for the Record!!

En giraf mikrofon en arm som man brugte i studierne i gamle dag en slag "kran" hvor hang en mikrofon i enden!
Det du søger er vist en boomstang. Som Jakob skriver så koster det knaster! Den mikrofon som de fleste bruger til boomstænger er Sennheiser 416 (Shotgun eller super kølle karaktetisk) og så kræver den Phantom power! = 48V og koster ikke under 5000.- !
Efter som I formentlig optager på DV og ikke har et kamera som levere Phantom Power (48V) gennem mikrostikket? Cannon PD150 og PD170 gør hvis de er købt med XLR udvidelsen. Men frygt ikke der findes andre mikrofoner! Man kan købe billigere mic. som kræver at man sætter et lille batteri i dem for at de for den fornødne spænding.

Prøv at kigge forbi www.kinovox.dk

Et lille tip! Nu er en boomstang ikke altid den bedste løsning til lyd, alt godt lyd kommer ud fra, at man vælger den rigtige mikrofon til den rigtige opgave!
En boomstang (shootgun karaktetisk) er godt til nogle ting, mens nogle af de mange andre karaktetisker har sine fordele til andre scenarier af lydoptagelser!
Der finder: Kugle, nyre, supernyrer, 8-tal, shotgun, grændseflade etc.

Mit bedste råd er at du finder nogle bøger om lyd!
Eddie Bøg Brixen (ikke sikker på stavemåden!) har skrevet et par bøger som du måske kan være heldig at finde på biblioteket! De er gamle, men lydens måde at være på har sgu ikke ændret sig siden den gang hvor de blev skrevet!
Avatar billede hanloven Mester
22. juni 2005 - 19:17 #3
1000 tak for hjælpen begge. Det er god info at ha med videre. Tror lige jeg vil læse lidt om emnet. Man kan godt høre at lyden på vores (nu afsluttede 1. film) ikke er hel prof. - Men ganske god og brugbar, om ikke andet..
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
05. juli 2005 - 22:20 #4
Lukketid
Avatar billede hanloven Mester
10. juli 2005 - 14:20 #5
Ja, det er lukketid. Vil du også ligge et svar zoidberg101, så deler jeg pointene mellem jer.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
10. juli 2005 - 22:48 #6
Et svar
Avatar billede hanloven Mester
11. juli 2005 - 08:57 #7
Tak 4 det :-)