Avatar billede amade Nybegynder
24. april 2005 - 20:33 Der er 3 kommentarer

Hvordan får jeg en web-skabelon til at fungere?

Hej

Jeg har hentet en skabelon på nettet, som er lavet i PhotoShop(.psd format)

Der er en html-fil med, hvor jeg kan se skabelonen nøjagtig som den ser ud i Photoshop. Jeg fik følgende at vide, af én som sælger sådanne skabeloner:
"Alle skabelonerne modtages med HTML-filer, så du nemt kan ændre tekst i disse i hvilken som helst HTML editor. Hvis du vil ændre i billederne så skal du bruge PhotoShop."

Mit problem er ikke at ændre billederne i PhotoShop (jeg bruger dog Firework MX 2004.png-format), men at konvertere min skabelon til html, så jeg kan se den i min html editor.

Men som sagt, jeg er ikke helt klar over hvordan samspillet er mellem PhotoShop, det jeg ændre i skabelonen og html, hvordan jeg får oprettet en html-fil, så jeg kan se det i browseren!

Jeg har før lavet en privat hjemmeside i Word. Det havde jeg ingen problemer med at få til at virke. Men det her med en skabelon er lidt tricky ;-)

På forhånd Tak!

Hilsen
Thomas
Avatar billede muss Nybegynder
24. april 2005 - 20:36 #1
Skabalonen er sikkert gemt som .psd og kan derfor kun redigeres i PhotoShop
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
24. april 2005 - 21:18 #2
Hvis skabelonen er udarbejdet i photoshop er den oprindelif fil med 100% gemt i psd format :)
"Normalt" får man både psd filen og en html fil med tilhørende slices (billed-stumper), som du ganske rigtigt har fået oplyst.

I photoshop har man mulighed for at skære et billede ud i firkanter, man gemmer så til web, og photoshop genererer en html side. Siden vil så typisk bestå af en tabel, hvor de enkelte slices er sat ind i hver deres tabelcelle.

Har du prøvet at kigge på den side, hvor du har hentet psd filen ? Måske er der både et link til psd filen og et til html filen ?
Avatar billede Kengun Praktikant
24. maj 2005 - 14:50 #3
Hvis du ik trænger at ændre noget grafik i din skabelon så skal du blot kopiere (slig at du ik ødelægger orginalerne) de HTML file til en folder på din PC. Normalt så følger der også med små grafikfile der tilhører html filerne slig som knappe, logo, topbanner, etc. Disse små file må også lægges ved sammen med html filerne. Normal ligger bilderne i en subfolder der hedder "i" eller "images".

Du må gerne kontakte mig hvis der fremdeles er noget som er uklart (klik mit nick for at kontakte mig).