Avatar billede zrednaz Nybegynder
19. april 2005 - 17:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer efter RAM-opdatering

Hej...

Jeg har et MSI 648 Max-bundkort, hvori jeg lige har sat 2 nye RAM-moduler á 512 MB (400 MHz, pc3200). De røg i som erstatning for noget pc2700 Samsung-ram.

Ved første start efter udskiftningen virkede alt fint, men da jeg senere slukkede og tændte, gik det galt. Maskinen tændte, men skærmen var bare sort... Så tænkte jeg: "Nå, det er nok det samme problem som før!" Med Samsung-rammen var det nemlig nødvendigt at sætte DRAM frequency ned på 5:6 i BIOS for en succesfuld start (som standard står den på "By SPD").

Derfor tog jeg den ene af de nye RAM-blokke ud, og det lykkedes mig at åbne BIOS-indstillingerne. Satte hastigheden på 5:6 ligesom før, men det hjalp ikke. Nu har jeg sat den på 1:1 (133 MHz, hvor default er 200 MHz). Computeren kan nu starte igen med de nye Kingston-ram-blokke, men Norton Internet Security skal tilsyneladende geninstalleres nu... mystisk.

Men mit spørgsmål lyder på: Hvad går dette DRAM frequency-halløj i virkeligheden ud på? Hvorfor virker standardindstillingen ikke, og hvad er det bedst at sætte den på?
Avatar billede zrednaz Nybegynder
19. april 2005 - 17:19 #1
Rettelse: Norton havde ikke taget skade alligevel. Det strejkede fordi at computerens dato var blevet nulstillet...
Avatar billede articfruit Nybegynder
19. april 2005 - 17:19 #2
prøv lige at lave en bios update på den... det kan bla. nemt laves med MSI liveupdate...
Avatar billede zrednaz Nybegynder
19. april 2005 - 17:29 #3
Uhh, det kan da kun gå galt...  :p  Men hvis du siger det...
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 17:30 #4
Pørv at resette bios til default først
Avatar billede articfruit Nybegynder
19. april 2005 - 17:38 #5
bios opdatering via msi live update er nem, enkelt og kan "næsten" ikke gå galt.. :o)
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
19. april 2005 - 19:15 #6
er du sikker på at bundkortet understøter pc 3200 ram, jeg har lige skiftet mit MSI bund kort, og understøttede kun 2700
Avatar billede zrednaz Nybegynder
19. april 2005 - 19:20 #7
Jah, uofficielt understøtter det DDR400-ram. ;-)
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 19:22 #8
igen siger jeg...prøv at resette din bios til default
Avatar billede zrednaz Nybegynder
19. april 2005 - 19:24 #9
Det hjælper ikke. Den går bare tilbage på "By SPD", hvilket resulterer i at systemet ikke starter.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
19. april 2005 - 19:28 #10
Det ser ud til at dit bundkort understøtter kingston 400 pc 3200, mit 845 gjorde ikke, men du kan se det her.
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=13498&mfr=MSI&model=648+Max+%28MS&distributor=0&submit1=Search
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 19:28 #11
har du installeret drivers til dit bundkort?
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2005 - 19:34 #12
Når du får tid, kunne du også kigge dine gamle spørgsmål gennem, og evt. få dem lukket nu du ikke bruger dem mere.
Avatar billede huset Praktikant
21. april 2005 - 17:50 #13
Løste vi problemet??
Avatar billede zrednaz Nybegynder
21. april 2005 - 22:44 #14
Nah... det meste af det havde jeg prøvet. Tak for forslagene ellers.
Jeg er kørt videre med sagen på et mere specialiseret forum: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=78457.msg554343#msg554343

Jeg er en uheldig knægt. Mit nye ram kommer tilsyneladende aldrig til at køre optimalt (eller bare hurtigt, for den sags skyld) med mit nuværende bundkort. Det kører i øjeblikket på 274 MHz, og min gamle Samsung-blok kørte på omkring 320 MHz pga. at bundkortet bedre understøttede den slags ram (pc2700). Jeg bør i og for sig

1)returnere de nye Kingston-bokke og i stedet købe noget lidt ældre ram med bedre understøttelse.
eller
2) udskift bundkortet og processor med det samme.

Jeg får jo nok ikke gjort nogen af delene. Jeg må bare bide i det sure æble i 1-2 år endnu, hvorefter jeg laver en totalopgradering...

En eller anden vedlæg venlgst et svar, hvis jeg skal lukke den her tråd (det skal man åbenbart gøre ifølge huset).  :-)
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2005 - 07:00 #15
svar