Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
19. april 2005 - 09:58 Der er 3 kommentarer

Harddisken tikker.

Hej Eksperter

Vi har en harddisk der tikker under opstart, og computeren vil ikke starte op, er der nogle muligheder for at rede nogle af de data der ligger på den? Jeg har prøvet at sætte den i som slave på en anden maskine, så kunne den heller ikke starte op før end at den blev fjernet igen.
Avatar billede des_84 Nybegynder
19. april 2005 - 10:05 #1
Når en hdd tikker, er det som regel tegn på at den er stået af, og af egen erfaring er det ikke muligt at starte den op igen..
I kan selvfølgelig prøve at køre en scandisk på den med en bootdisk, men tror ikke der er noget at gøre.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
19. april 2005 - 10:07 #2
Tjaaaaaa, både og, hvis du er heldig. Jeg havde selv en harddisk som begyndte at tikke, jeg ved ikke om computeren kunne starte, da jeg slukkede for den inden, den kom så langt. Det er ikke den mest behagelige lyd.

Nå, men pludselig en gang i mellem gjorde den det ikke, og så kunne jeg komme i kontakt med harddisken i Windows, og kunne så tage backup, har mine filer herpå.

Så måske, kan data reddes, hvis du er heldig at den pludselig ikke tikker, ellers har jeg ingen ide til hvordan det kan gøres.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. april 2005 - 10:27 #3
Du kan være heldig at få liv i maskinen når disken er i som slave.

Derefter kan du så kopiere til master disken. Men master disken skal være mindst lige så stor og jeg vil anbefale at du bruger et program der kan foretage sektor kopiering.

Hvis du ikke kan komme til at boote en maskine med harddisken i er der kun ibas tilbage og det er meget meget dyrt.

http://www.ibas.dk/