Avatar billede tnpihl Nybegynder
19. april 2005 - 00:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Navngive felt og formel

Da det er lidt svært at forklare har jeg lagt et Excel-ark ud, med de oplysninger der skal bruges.

Jeg vil lave en formel, der når den bliver sat i forbindelse med et tal fra dataarket (fx 7), automatisk laver det om i kolonnen Måneder til den pågældende måned, som altså skulle blive til juli. Det skal den finde ud af fra feltet med oversigten over måneder.

Jeg vil tro feltet med måneder skal navngives så den automatisk trækker navnene på månederne fra det felt. Så det drejer sig ganske enkelt om at tallene fra datarket skal over i det første felt, men automatisk med formel bliver til månedens navn.

Du finder Excel-arket her:
http://www.jimcarreynettet.dk/fods.xls

På forhånd takker.
Avatar billede jkrons Professor
19. april 2005 - 00:34 #1
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dig rigtigt, men hvis du sætter denne i A1, viser den dig det månedsnavn, der svarer til det tal, der står i d2.
Avatar billede tnpihl Nybegynder
19. april 2005 - 00:41 #2
A2 = D2 = Januar
A3 = D3 = Februar
A4 = D4 = December

og så videre nedad. Den skal selv finde ud af hvilken måned tallet er fra. Jeg er kun interesseret i selve formlen i et af felterne, så den kan føres ned til de andre felter. Håber det er lidt mere forståeligt. :)
Avatar billede jkrons Professor
19. april 2005 - 00:45 #3
Start med at nangive området, der indeholder numre og månedsnavne, altså g2:h13. Kald fx området mdr. Så kan du indsætte denne formel i A2:

=LOPSLAG(D2;mdr;2;FALSK)
Avatar billede tnpihl Nybegynder
19. april 2005 - 00:48 #4
Genialt jkrons. Perfekt, det var lige det jeg søgte. :)
Avatar billede jkrons Professor
19. april 2005 - 00:49 #5
Velbekomme ;-)
Avatar billede jkrons Professor
19. april 2005 - 00:50 #6
Men det er nu en ret almindeligt anvendt funktion, så dn er god ar kunne :-)
Avatar billede tnpihl Nybegynder
19. april 2005 - 00:53 #7
Ja, det er rigtigt. Men du har været en stor hjælp for mig de sidste par dage. Så her er dine point.
Avatar billede jkrons Professor
19. april 2005 - 00:54 #8
Tak :-)