Avatar billede blo0d Nybegynder
18. april 2005 - 10:13 Der er 3 kommentarer

PostBack eller Ej ?

Hej gutter

Jeg sidder med en skole opgaver hvor jeg skal lave en søgefunktion der søger blandt brugere i en database.

Jeg har læst om PostBack men ved ikke om det er klogt valg så derfor spørg jeg lige her.

Er det klogeste at:

1. Laver en side som bruger PostBack hvor man først ser søgeformularen også når der trykkes submit viser resultatet.

2. Laver en side som har søgeformularen, også en anden side som behandler dataerne indtastet i formularen.

Hva klogeste ?
Er der nogen fordele eller ulemper ved PostBack ?
Er der nogen fordele eller ulemper ved at have 2 sider som beskrevet ?
Avatar billede prec Nybegynder
18. april 2005 - 16:21 #1
Den største fordel ved postback, og nærmest også dens hovedsagelige funktion, er at du slipper for at sidde og sætte værdierne ind i dine input objekter "manuelt".

Jeg vil mene at det er smartest altid at bruge postback.

For at undgå ting bliver re-submitted på en submit side plejer jeg altid er redirecte til sig selv eller en anden side når sidens opgave er udført.
Avatar billede burningice Nybegynder
18. april 2005 - 18:10 #2
til en søgeformular vil jeg mene at GET er at foretrække, fremfor POST (som postback benytter sig af). Grunden til dette er, at når du f.eks. har lavet en søgning vil du ikke komme bookmarke siden med resultatet. Forestil dig google hvis de benyttede sig af POST. Hvilket ramaskrig, da man nu ikke kunne linke direkte til en side med en bestemt søgning.

Postback er godt til rigtig mange ting, men ikke til en søgeside.
Avatar billede prec Nybegynder
18. april 2005 - 21:41 #3
ja ok jeg tænkte ikke lige på det i den sammenhæng, der ville jeg naturligvis også bruge GET