Avatar billede askask Nybegynder
18. april 2005 - 08:39 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Forøge rækkevidde på trådløst LAN

WRT54G Jeg skal have øget rækkevidden på min Linksys WRT54G ca. 1/2 gang for at dække hele huset. Skal jeg investerer i en bedre antenne som f.eks. Microwave Concepts 9dBi Patch Antenne RP-SMA 4 m eller er det bedre at indsætte en repeater station (I givet fald hvilken?)
Avatar billede articfruit Nybegynder
18. april 2005 - 08:54 #1
Hmm... har ikke den store erfaring med at forstærke signalet, ved kun at vi har prøvet at sætte en rundstråle antenne på, og det gav stort set ikke noget... Vi har nogle retningsbestemte antenner, hvilke virker rigtig godt, men de kan jo ikke bruges i dit tilfælde.

Jeg ville, som du selv foreslår, bruge et accespoint som repeater...!
Men det kan være der er andre herinde der har bedre erfaringer...
Avatar billede askask Nybegynder
18. april 2005 - 09:22 #2
Vil jeg kunne bruge endnu en WRT54G som accespoint eller skal jeg have en WAP54G?
Avatar billede imago-dei Nybegynder
18. april 2005 - 09:26 #3
ja du kan sagtens bruge enne en wrt (som er en router) men du kan sagtens nøjes med et accespoint (som i indmaden er simplere end en router) som burde være billigere. Antenner kan også sagtens forbedre din rækkevidde.
Avatar billede kenp Novice
18. april 2005 - 18:40 #4
hvis du ikke har noget i mod at gøre således at du ikke har garanti på din router længere så kan alternativ fimware fra www.sveasoft.com være løsningen.
Avatar billede kenp Novice
18. april 2005 - 18:40 #5
imago-dei -> du kan da kun sætte en ekstra wrt54g router op som AP hvis du har alternativ firmware på den.
Avatar billede askask Nybegynder
19. april 2005 - 13:03 #6
Har været inde og kigge i Sveasofts forum, men kan ikke umiddelbart finde noget om forøget rækkevidde. For at øge den skal sendeeffekten vel sættes op og det kan software vel ikke klare?
Avatar billede kenp Novice
19. april 2005 - 13:07 #7
Jo software kan godt sætte sende styrken op, men det er bare ikke lovligt i danmark. Og jeg mener at den del er standart i dem alle.
Avatar billede askask Nybegynder
19. april 2005 - 20:44 #8
Jeg har nu installeret Satori 4.0 firmwaren fra Sveasoft. Umiddelbart giver det ikke ekstra rækkevidde - skal det slås til et sted i setup programmet eller???
Avatar billede askask Nybegynder
20. april 2005 - 00:45 #9
Så har jeg fundet ud af at øge sendeeffekten og det virker:-)
Smid et svar kenp så du kan få point.
Avatar billede kenp Novice
20. april 2005 - 08:18 #10
Det gør jeg da :)
Avatar billede imago-dei Nybegynder
20. april 2005 - 16:38 #11
kenp -> kender ikke så meget til wrt54g, men hvorfor skulle det ikke være muligt at bruge den som AP? Hvis man slår alt routing fra fungerer den bare som AP, ikke?
Avatar billede imago-dei Nybegynder
20. april 2005 - 16:39 #12
askask -> hvor højt op kan du så sætte sendeefekten? Hvor stor øgelse fik du i rækkevidde?
Avatar billede kenp Novice
20. april 2005 - 16:42 #13
imago-dei -> ja det gør man men det er ikke standart i den at man kan slå det fra.
Avatar billede askask Nybegynder
20. april 2005 - 20:47 #14
Satori 4.0 firmwaren kan øge effekten fra de originale 19 mW op til 84 mW, men af hensyn til varmeudviklingen anbefales visse kilder, at man nøjes med at skrue op til 48 mW.
Hjemme hos mig har det forøget rækkevidden ca. 1/2 gang de fleste steder at justere op til 48 mW.
Tak for hjælpen alle ;-)
Avatar billede asger_ss Nybegynder
23. april 2005 - 15:01 #15
skla man betale for at bruge deres firmware?
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2005 - 21:01 #16
Satori 4.0 firmwaren er gratis og kan downloades på bl.a. http://www.linksysinfo.org/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=37
Avatar billede asger_ss Nybegynder
24. april 2005 - 21:04 #17
takker
Avatar billede rasta123 Nybegynder
06. maj 2005 - 21:42 #18
Hejsa.. Jeg har et lille problem med WLAN også.. Desværre med en anden router.. Fritz-Box DSL Fon Wlan hedder den, og som navnet er det en adsl router med WLAN og analog IP telefon adapter..

Den virker også fint. Jeg har den til at stå i stuen i huset, men jeg kan desværre ikke modtage signalet på 2. sal. Jeg havde nu troet at een etage imellem ville ikke være noget problem, men det ser ud til at det er.
Her er et link (på tysk) til routeren:
http://www.avm.de/de/index.php3?Produkte/FRITZCard_DSL/FRITZ_Box_Fon_WLAN/index.js.html

Jeg har læst mig til, at den har en sendestyrke på 100 mw.
Kan det passe at der er så stor forskel på Danmark og Tyskland, da routeren er købt i Tyskland!

Og hvis den har 100 mw, hvorfor kan den så ikke række længere? Mon den ikke er skruet helt op i sendestyrke? Eller kan det være min laptop (med indbygget kort), som ikke kan modtage så langt? Kan man også ændre sende styrken på laptoppen?

Her er linket hvor jeg har læst, at det var 100 mw:
http://www.avm.de/de/Service/FAQs/FAQ_Sammlung/9805.php3
Avatar billede kenp Novice
06. maj 2005 - 21:49 #19
ja det kan godt passe du må ikke sende med noget så kraftigt i danmark.

Ja 1 etage imellem ville jeg nu heller ikke forvente at den kunne række. sæt den i miderste etage det hjælper nok.

Men chancen for at det er din bærbar er nok størrer end det er routeren, du kan nok godt modtage signalet, men det hjælper ikke noget hvis du ikke kan sende tilbage.
Avatar billede rasta123 Nybegynder
06. maj 2005 - 21:54 #20
ligepræcis.. Min laptop viser dog svagere og svagere signal når jeg går op. Er det så ikke modtage signalet, eller har sende signalet også noget at sige på den viste styrke i winxp?

Har ikke muligheden at flytte routeren, da mine telefonforbindelser alle er nedenunder.. Har det koblet sammen med noget idsn, og det virker kun, hvis splitteren er koblet til originalledningen, som går ind i huset..

Kan sendestyrken på både router og netværkskort være nedjusteret?

Er der nogen der ved nogle godt/billige signal repeatere?
Avatar billede kenp Novice
06. maj 2005 - 22:08 #21
Du kan da bare sætte en længere ledning imellem router og modem....

den viser lidt af begge dele.

Det er ikke nedjusteret.

kig på www.edbpriser.dk
Avatar billede rasta123 Nybegynder
06. maj 2005 - 22:22 #22
men, kan ethvert accesspoint dublicate et wlan signal, eller skal det være et specielt.. Synes ikke rigtig jeg kunne finde noget på edbpriser!
Avatar billede kenp Novice
06. maj 2005 - 22:29 #23
Du skal finde et som kan repeate, helst af samme mærke som din router eller er du ikke sikker på det vil virke, men kig på linksys wap54g