Avatar billede mathiash Nybegynder
15. april 2005 - 20:20 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Reverse dns

Hej!

Jeg ville høre om det er muligt selv at styre reverse dns evt hel eller delvist via gratisdns. Jeg forstår ikkke helt forklaringen.

Citat fra gratisdns.dk:
"Forklaring:
Vi understøtter kun IPv4 rDNS indirekte. Dvs. for at få lavet reverse DNS på en IP række, så skal du oprette zonen som en "Sekundær DNS" som henter zonens informationer fra din EGEN DNS maskine (offentlig eller ej)... Du kan også bare vælge at lade din ISP styre din reverse zone.

TDC modtager ændringer til reverse DNS på hostmaster@tele.dk (altså, kunder med FASTE IP adresser kan få rettet deres reverse DNS til en host i deres domæne ved henvendelse til denne e-mail adresse)..

Husk der skal eksistere en forward DNS for den reverse DNS, dvs. en A record.
"

Mathias Hansen
Avatar billede sjmoller Nybegynder
24. april 2005 - 21:55 #1
Hej du,

Sådan som jeg forstå GratisDNS's formulering, så kan man ikke oprette reverse master zoner hos GratisDNS. Man kan kun konfigurere reverse slave zoner. Hvorfor det er sådan, kan måske hænge sammen med dynamisk DNS m.v.. Men når du så har fået slave zonen op at køre, så ja - så kan du bruge nsX.gratisdns.dk til at reverse resolve dine IP's. Men... det virker jo kun for dem der bruger nsX.gratisdns.dk som navne server og ikke for resten af internettet. Hvis det skal virke for alle, så skal rodserverne vide at rDNS for netop dit subnet ligger hos GratisDNS. Dette kan vise sig at være mere problematisk end som så.
Betragt følgende eksempel:
Du har eksempelvis 83.92.246.112-119 subnettet. For den vil du gerne have rDNS hos GratisDNS.
Når jeg vil reverse resolve 83.92.246.113, så starter min resolver med at finde navne serveren for 246.92.83.in-addr.arpa. Den vil typisk pege på ISP'ens DNS server. Oftest er der kun denne ene zone som ISP'en vedligeholder. Enten er rDNS for 83.92.246.113 defineret til noget der beskriver porten for din linje, eller også er den slet ikke defineret.
Så hvis du vil have en del af 246.92.83.in-addr.arpa til at pege på GratisDNS, så kræver det at man kan redelegere dele af 246.92.83.in-addr.arpa, hvilket er usansynligt. Hvem præcis der er ansvarlig for en sådan redelegering, er jeg i skrivende stund ikke klar over.

Så svaret er vel at du skal overtale ISP'en til at ændre rDNS for dine IP's til det du gerne vil have og glemme GratisDNS til reverse resolving.
Avatar billede baileys Nybegynder
02. maj 2005 - 21:08 #2
Kan kun anbefale du skriver til TDC hvis du har dem som ISP på hostmaster@tele.dk - har brugt dem mange gange, og der går ikke en arbejdsdag inden de har oprettet din reverse dns.
Avatar billede mathiash Nybegynder
27. juni 2005 - 20:01 #3
Sente mail til tdc som jeg har gjort før...
I deler :)