Avatar billede lemon Nybegynder
08. april 2005 - 18:51 Der er 6 kommentarer

Regler om luftpude fartøjer

Hvor finder man regler og love om luftpude fartøjer/hover craft? Helst i let forståeligt format. Så vidt jeg kan se på søfartstyrelsens hjemmeside er deres regler ikke gældende for bl.a. luftpude fartøjer, så hvor finder man så ud af hvad man må og ikke må?
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
08. april 2005 - 19:19 #1
Når du siger regler hvad mener du så, er det søvejsregler eller regler om konstruktion og godkendelse du søger ?

/ Simon
Avatar billede lemon Nybegynder
08. april 2005 - 19:27 #2
Begge dele. Snakker lidt med en kammerat om at deltage i konstruktionen af sådan et bæst, men vil lige selv vide lidt om hvad reglerne er for sikkerhed, konstruktion og sejlads.
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
08. april 2005 - 20:45 #3
Ok kan ikke huske i hvilken af Meddelelser fra Søfartsstyrelsen hvor der står noget om luftpudefartøjer, men kigger lige.

Hvad angår søvejsregler så gælder der at:

§ 3 Definitioner i kommentar:

fartøjer uden deplacement er hydrofoilbåde, WIG-fartøjer og luftpudebåde, som ikke har nogen del af skroget uden vand, men som alligevel i kraft af deres "sejlads" må betragtes som skibe og derfor bl.a. skal overholde søvejsreglerne. borset fra de i regel § 23 (b) og (c) forskrevne særlige signaler for luftpudefartøjer og WIG-fartøjer, betrages fartøjer uden deplacement i reglernes forstand som almindelige maskindrevne skibe og skal navigagere som sådanne.

§ 23: Maskindrevne skibe, der er let
Maskindrevne skibe, der er let:

a) Et maskindrevet skib, der er let, skal vise:
(i) et toplys forude.
(ii) et andet toplys agten for og højere end det forreste; et skib under 50 m i længde er dog ikke forpligtet til at vise dette lys, men kan gøre det.
(iii) sidelys.
(iv) agterlys.

b) Et luftpudefartøj, der uden deplacement bevæger sig over vandet, skal foruden de i stk. a) i denne regel foreskrevne lys vise et gult blinklys, der er synligt hele horisonten rundt.

Jeg henviser til de internationale søvejsregler som i skal overholde.

/ Simon
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
08. april 2005 - 20:55 #4
ja som du har skrevet så er luftpudefartøjer ikke en del af de fritøjsfartøjer som SFS har tilsyn med. Men jeg vil forslå dig at tage kontakt til SFS som må kunne hjælpe dig med mere info om sikkerhed og konstruktionsregler
Avatar billede lemon Nybegynder
08. april 2005 - 21:48 #5
Tak, det vil jeg gøre. Smid lige et svar hvis du vil have point. :)
Avatar billede simon_gs_13 Nybegynder
09. april 2005 - 10:25 #6
svar