Avatar billede narkona Praktikant
06. april 2005 - 10:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

windows xp og mandrake

jeg har lige downloaded mandrake 10.1 og har allerede windows xp installeret på min bærbar (hvorpå jeg også ønsker linux)

skal jeg gøre noget bestemt for jeg installerer?
skal man installere linux først? og så windows xp?
kan mandrake installationen selv lave de påkrævede partitioner automatisk eller skal jeg lave dem med f.eks partition magic?

jeg ønsker en 100% bulletproof guide til hvorledes jeg beholder mit eksisterende windows xp, og får mandrake installeret også, samt jeg ønsker selvf at have en dual boot menu så jeg kan vælge hvad jeg vil starte.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2005 - 12:25 #1
Installer XP først og sørg for at der er en extra partition til Mandrake, vælg at installere på denne extra partition og vælg GRUB som bootloader
Avatar billede narkona Praktikant
06. april 2005 - 17:14 #2
kun 1 ekstra partition?
bare en fat32? hvad skal jeg lave den med? hvor stor skal den partition være?
skal jeg inst linux på partition placeret før eller efter winxp?
Avatar billede narkona Praktikant
06. april 2005 - 17:15 #3
hvilke andre linux dist er der på markedet som er at anbefale for en total newbie.
? jeg blev interesseret i linux da jeg læste en anmeldelse af kde 3.4 her for nyligt. er der nogen linux dist med denne inkluderet?
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2005 - 17:31 #4
Linux installeres efter XP, afsæt ca 5 GB til Linux, Linux opretter sit eget filsystem altså ikke FAT32, jeg kender kun til SuSE 9.3 der kører KDE 3.4
Avatar billede narkona Praktikant
07. april 2005 - 09:44 #5
er SuSe at anbefale for en newbie?
skal jeg bare have 5gb fri? eller skal det være en partition?
skal jeg vælge grub eller lilo? og er der ellers noget som jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2005 - 09:51 #6
"er SuSe at anbefale for en newbie?" JA, men det er kun 9.1 du kan downloade gratis du kan egterfølgende downloade KDE 3.4 gratis
"skal jeg bare have 5gb fri? eller skal det være en partition?"
Hvis vi taler SuSE så bare fri plads
"skal jeg vælge grub eller lilo? og er der ellers noget som jeg skal være opmærksom på?" se 06/04-2005 12:25:24
Avatar billede narkona Praktikant
07. april 2005 - 16:14 #7
en ekstra partition?
fat? ntfs? bare fri plads? lavet med partition magic?
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2005 - 16:29 #8
Fri plads
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2005 - 10:17 #9
Kubuntu er lige blevet udgivet med KDE 3.4: http://distrowatch.com/table.php?distribution=kubuntu
Avatar billede twister10 Nybegynder
12. april 2005 - 13:27 #10
Hej Thomas!
Start ud med Redhat's Fedora eller SuSe, de kan begge lave alt for dig, så kan du alt, også selvom du er newbie ;-)
Linux laver sin egen partition, det er hverken fat32 eller NTFS... Det er bedre ;-)
Martin (Twister) fra ELT
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2005 - 17:50 #11
Er du stadig i tvivl ??
Avatar billede narkona Praktikant
13. april 2005 - 22:07 #12
jeg har nu lige hentet
kubuntu 5.04 og brændt det image, men jeg kan ik boote med den cd, og jeg har sat bios til at boote først på cddrev og først derefter boote harddisk, men den booter ikke fra cd.

hvad kan problemet være? jeg har brændt det image med fireburner
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2005 - 08:52 #13
Hvis du ved tidligere lejligheder har kunnet boote din maskine på cddrev'et, og du ikke tidligere har brændt en iso, kunne du jo forsøge dig med at brænde iso'en igen. Denne gang skal du så være helt sikker på at du brænder den som bootbar/iso, eller hvad det nu hedder i dit brænderprogram.

Du kan evt afprøve din iso i en anden maskine. Hvis du bare afbryder installationen så snart du kan se at det fungerer, skulle der ikke kunne ske noget ved det.
Avatar billede narkona Praktikant
14. april 2005 - 22:56 #14
jeg har tidligere brændt iso'er og de er pr automatik bootable.
jeg har brugt samme brænder program. men forstår ik lige hvorfor det ik virker.
kan man på  en måde selv sætte installationen igang?
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2005 - 08:54 #15
Det ved jeg ikke om man kan. Jeg vil stadig foreslå dig at afprøve iso'en i en anden maskine, så du er helt sikker på at den virker. Jeg vil også foreslå dig at oprette et nyt spørgsmål specifikt om boot-problemerne. Good luck!
Avatar billede narkona Praktikant
16. april 2005 - 11:38 #16
kom med nogle svar
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 23:52 #17
Ellers tak, jeg springer over.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2005 - 07:40 #18
:)