Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 19:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

P channel FET driller

Jeg er lidt i tvivl om det bare er mig der er dum, eller om den her djævel bare ikke fatter hvad dens formål er. Jeg prøver at styre en P-FET med en NPN transistor. Når jeg tester med en switch virker det fint, men med transistoren gør det ikke - når jeg tester transistoren alene virker den også helt fint.

Jeg har lavet et blad med switch opstillingen som virker, samt en med transistor opstillingen som ikke virker - håber der er nogen der kan se hvad jeg gør galt. :o)

www.inerd.dk/stuff/P-FET.gif
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2005 - 19:37 #1
hvorfor mener du at NPN transistoren skal få sin basis spænding fra ? (jeg ville bytte om på emitter og collector, og sætte den anden ende at kontakten til VSS, så virker det nok lidt bedre ;)
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:00 #2
Har jeg byttet om på VDD og VSS? VDD er (i dette tilfælde 5V og VSS er jord).
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2005 - 22:08 #3
ok, så skift din NPN transistor ud med en PNP, og sørg for at basis er lavere end emitter (spøndingsmæssigt ) så vil det virke
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:23 #4
Ok jeg har nu, 5V gennem 1k til Source, LED fra Drain til jord, 10K mellem Gate og 5V, Collector til Gate, Emitter til Jord og styrer så på base. Resultat: slukket uanset hvad base er. :?
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:28 #5
Jeg har i øvrigt opdateret www.inerd.dk/stuff/P-FET.gif så det passer som jeg har sat alting nu.
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2005 - 22:32 #6
hvis basen er laggt til stel så skal der være ca 5 volt på gaten, prøv evt at fjern kollector et øjeblik og se om det har nogen ændring (din transistor kan jo være defekt)
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:39 #7
Det skete der ikke meget ved - men da jeg satte Gate og collector sammen igen, ramte jeg base (med gate) ved et tilfælde og så lyste skidtet op - så base-emittor fungerer i hvert tilfælde fint. Har også lige haft en sprit ny transistor i, med samme resultat.
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:44 #8
Hehe har løst det.
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:46 #9
Jeg byttede så at sige om på transistorens funktion. Den giver nu strøm til gate, og gates jord går så gennem 10K modstanden - så virker det sku.
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:47 #10
Tak for hjælpen, jeg lærte at en transistor ikke helt kan sammenlignes med en switch. ;o)
- det vidste jeg nu godt i forvejen, men anede ikke det kunne betyde SÅ meget.
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:48 #11
Hehe, on... off... on... off...
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2005 - 22:52 #12
jo en transistor kan nu sagtens benyttes som switch (det bliver den da i en swiych mode strømforsyning), er ikke helt med på hvordan den det er sat sammen nu, men bare det virker *G*
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:52 #13
Og hvis der skulle være andre der ikke kan få deres P-FET'er til at virke, så ligger løsningen her: http://www.inerd.dk/stuff/P-FET.gif
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 22:55 #14
Hmm... du øh screem. Plejer VDD ikke at være + og VSS - eller stel ? Hvordan kan det så være at Drain går til - og Source til + ?
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2005 - 23:09 #15
VCC er + VSS og VDD er... ja jeg kan ikke lige huske det pt *G* resten må jeg svare på imorgen, kan ikke lige huske det pt heller og sidder lige og diskuterer med eksen i telefonen (det hjælper ikke ligefrem *G*)
Avatar billede lemon Nybegynder
05. april 2005 - 23:13 #16
Hehe nej det er nok bedst ikke det mest motiverende. Haster heller ikke, det virker jo - jeg finder nok ud af hvordan på et andet tidspunkt ;o)