Avatar billede quite Nybegynder
02. april 2005 - 18:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke overclocke min sempron!?

Hej med jer.

Jeg har lige købt en sempron 2600+ og har læst mig til at den burde kunne overclockes til at køre med minimum 2300mhz.

Mit problem er at jeg ikke kan overclocke den uden at PC'en går i smadder. Hvis jeg overclocker den mere end til 170 mhz så kommer der blå skærm når jeg starter windows. Nu har jeg så følgende spørgsmål:

Kan det skyldes at en af mine ram-blokke er for gammel og kører med kun 166 mhz? Når jeg sætter hastigheden på cpu'en op øges hastigheden på rammene nemlig også (??) og tænkte at problemet kunne være at rammene så ikke kan følge med?

Jeg synes det virker lidt mærkeligt at man ikke kan øge cpu-hastigheden uden at øge ram-hastigheden, kan det passe??

På forhånd tak!
Rasmus
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 19:40 #1
"Kan det skyldes at en af mine ram-blokke er for gammel og kører med kun 166 mhz?"

Ja.

"Når jeg sætter hastigheden på cpu'en op øges hastigheden på rammene nemlig også (??) og tænkte at problemet kunne være at rammene så ikke kan følge med?"

Ja det kan meget vel være tilfældet.

"Jeg synes det virker lidt mærkeligt at man ikke kan øge cpu-hastigheden uden at øge ram-hastigheden, kan det passe??"

Kommer 100% an på bundkortet. Prøv at hente CPU-Z, det kan fortælle dig nøjagtigt hvad FSB og memory hastighed er. http://www.cpuid.com/cpuz.php
Avatar billede quite Nybegynder
03. april 2005 - 01:11 #2
Jeg har hentet og kørt programmet, men forstår ikke hvordan jeg kan se hvorvidt mit motherboard kan løse dette problem??

Du skal nok få points for svaret, lukker tråden senere! *s*
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2005 - 08:57 #3
I BIOS kan man på de fleste bundkort justere RAM hastigheden, så den ikke kører med samme hastighed som FSB, m.a.o. de kører asynkront. Kig efter RAM:FSB ratio eller noget lignende. Bemærk at du ikke får det fulde udbytte af din overclock når du kører RAM langosmmere.
På lidt længere sigt kan det altså godt betale sig at købe noget PC3200 RAM (200 Mhz). Det kan du også bruge igen, hvis du vil opgradere til f.eks. Athlon64 senere.
Avatar billede quite Nybegynder
03. april 2005 - 09:01 #4
Jeg har set at man kan sætte ram-hastigheden ned, men det er somom det ikke virker. Men tak for svarene, må vel bare købe nye ram inden jeg overclocker!
Avatar billede che0ps Nybegynder
04. april 2005 - 14:23 #5
quite-> du skriver minimum 2300mhz ? hvor har du læst det.. tror nu det er nogle med nogle meget hurtigere ram end dig og med sikkert også bedre køling..