Avatar billede lojmann Nybegynder
29. marts 2005 - 16:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvorfor virker min CVSd kun hvis den køre som root

Hej,

Det er jo lidt kritisk at cvsd køre som root, jeg sover ikke godt om natten i al fald :)

Hvis jeg køre den som cvsd brugeren, siger den at den ikke kan skifte bruger - det er også fair nok, for en alm. bruger (cvs/cvsd) må jo ikke kunne få en anden brugers rettigheder, f.eks. mine.

Nogle som kan hjælpe mig? Jeg køre en debian maskine med nyeste cvsd pakke på, det køre op imod en pserver...
Avatar billede alexandre Nybegynder
31. marts 2005 - 21:40 #1
Daemons kører/starter normal som root, fordi de skal have "permissions" for at starte et socket, eller andet i systemet some kraver specielt retigheder.

Som du selv siger, så prover den at skifte til et andet bruger, men så sker et eller andet galt ( jeg gætter dårligt konfiguration, RTFM), men ellers er det fint nok, den starter som root, og senere i processen "droper" root konto og kører som <nobody> eller et specielt konto ( cvsd:cvsd )

Og bare rolig, den få ikke andre brugers konto eller din egne ( 1000:100 )

Nu skriver du eller ikke hvad/hvilke error besked den siger, når den prøver at skifte bruger...
Så det er ikke mere jeg kan sige endt, prøve at læse manualen, og evt google.

Håber det hjælper.
/bruger ikke debian, og undskylder hvis der er for mange stave fejl, dansk er ikke min 1st sprøg.
;)
Avatar billede lojmann Nybegynder
13. maj 2005 - 08:28 #2
lukker