Avatar billede hrvig Nybegynder
26. marts 2005 - 23:24 Der er 13 kommentarer

netkabel længde

Yo.
Nogen der ved noget om hvor langt et netværkskabel må være før det ikke virker mere hvis der overhovedet er sådan en begrænsning. Kan man f.eks. godt bruge et 100m langt kabel? Og hvor langt kan det ellers højst være?
-HrVig
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 23:28 #1
Maks 100 meter uden repeater (og ja jeg ved godt nogle kan sige de har prøvet med 135 mter uden fejl, men det anbefales ikek at gå over 100 meter)
Avatar billede hrvig Nybegynder
26. marts 2005 - 23:38 #2
ej okay. men er man sikker på at 100 meter så virker? vil nemlig overveje at købe 100 m netkabel og bruge det på en lang strækning.
Avatar billede hrvig Nybegynder
26. marts 2005 - 23:38 #3
hvad er en repeater forresten? :)
link link :)
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 23:43 #4
Det skal kunen virke ved 100 meter, ellers overholder det ikek standarden, og en repaeter er, ja som ordet siger en der gentager signalet, en slags forstærker med andre ord ;)
Avatar billede hldc Nybegynder
26. marts 2005 - 23:44 #5
Avatar billede majsmarken Nybegynder
26. marts 2005 - 23:44 #6
http://www.eksperten.dk/artikler/175 :
1. Repeateren.
For en del år siden, var den mest udbredte kabeltype coax, eller thin ethernet som det også blev kaldt. Et coax netkabel kan max være 180 meter langt hvis det skal virke. Bliver det for langt går nettet ned, og ingen stationer kan komme på. For at kunne lave længere kabler opfandt man repeateren. Den første generation forstærkede bare signalet som det var og udsendte det på det næste segment. Man kunne nu have 2 gange 180 meter, men da repeateren var en ren forstærker, forstærkede den både netværkssignaler og støj. Anden generations repeateren fik så indbygget en smule intelligens, så den, i stedet for bare at forstærke signalet, kunne fjerne støjen, genopbygge signalet og forstærke det på det næste segment. 5-4-3 reglen opstod, den siger, at du kan max have 5 segmenter af 180 meter, adskilt af 4 repeaterer, med maskiner på 3 af segmenterne.
Avatar billede hrvig Nybegynder
26. marts 2005 - 23:57 #7
hvis nu jeg vil trække 100 meter kabel fra mit hus (stofanet) til et sted hvor der ligger en hub som giver internettet til 16 computere... er det muligt?
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 00:09 #8
Jo det bør der ikke været noget galt for, du bør dog købe noget godt kabel hvis det skal trækkes i jorden, samt trække kebelet i plast rør (der skal ikke mange sted der gnider op af kablet før det gør i stykker)
Avatar billede hrvig Nybegynder
27. marts 2005 - 10:31 #9
oaky takker, points?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. marts 2005 - 10:36 #10
Jeg har ~120 meter "alm." kabel (i elektrikerrør) indtil nabo. Der er så opsat en dum 10Mbit fem ports HUB (det var hvad jeg havde dengang). Dermed ka' deres tre putter komme til internettet - virker fint...

Hvis det ser ud til at "svigte" ka' du evt. tvinge det til 10Mbit ?

Good Luck...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. marts 2005 - 11:19 #11
Ping ??? (Blandt flere..)
Avatar billede screem_brille Novice
27. marts 2005 - 11:40 #12
Du markerer de(t) navn(e) som du mener skal have point i boksen og vælger accepter, skal pointene fordeles 20/80% f,eks, vælger du avenceret og angiver dette her, inden du accepterer.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
14. april 2005 - 21:26 #13
Ping[2] ???