Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 13:05 Der er 66 kommentarer og
2 løsninger

computer bliver alt for varm

hej eksperter..

jeg har speedfan kan jeg jo starte med at fortælle, men den egentlige grund til at jeg har det er for at kunne se temperaturen i min comp let... Problemet er bare at temperaturen er begyndt at blive højere og højere... Nogle gange kommer den op på 58 grader hvis jeg kører et spil på den... Det er denne "Temp2" som speedfan kalder den der bliver så høj.. ved ikk hva' det er for en del af computeren... Er det noget med mit system der får den til at arbejde for meget eller skal jeg have anskaffet mig en ny køler??
Min computer er for resten kun 1 år gammel, men nu går den helt amok.. den lukker også en gang imellem sig selv ned for at genstarte.. hvorfor??

håber i svarer hurtigt og på forhånd tak..
~straeller
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 13:07 #1
Prøvet at rense den for støv? :P
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 13:07 #2
Og det med at den genstarter er nok pga. den er for varm. Står den indelukket eller "frit ude" ?
Avatar billede kalp Novice
26. marts 2005 - 13:08 #3
Lyder som om din CPU ikke kan klare over 55Graders varme så..
Får fat i nogen vatpinde og rense både CPU'en og køleren.
Du kan også fjerne kabinettet og se om det hjælper
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 13:09 #4
nej den står ikk "frit ude"... den står i et "computerbord".. i sådan et lille slags rum uden bagside hvis du forstår hva' jeg mener.., men vil prøve det med at rense den..
Avatar billede werd Nybegynder
26. marts 2005 - 13:09 #5
åbn kabinettet og giv den en tur med mors støvsuger - det gør underværker
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 13:09 #6
ok.. tak begge to.. prøver at rense den og skriver så bagefter..
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 13:11 #7
Uhh.. Støvsugeren skal man nok passe lidt på med.. Jeg plejer at bruge en kompressor ;P
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:14 #8
Kommer da klart an på hvilken CPU du sidder med.

Er det AMD er 58 faktisk en god idle temp, alt afhængigt af udstyret jo.

Intel prescott har en idle på 65 ca.

Så mange ting spilelr ind

Der er jo også klart den stiger når du spiller *G*
Avatar billede kalp Novice
26. marts 2005 - 13:18 #9
huset >>>>>> Nu siger brugeren, at temperaturen bliver højere og højere og at den har nået de 58grader... efter dette er computeren begyndt at genstarte osv.

Mon ikke det så er fordi den bliver for varm? og et år uden at rense sin CPU for støv ja så kan det jo være det kan gøre tricket.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:20 #10
Tja, ikke lige til at definere sådan du!

Har flere maskiner der ikke har været renset flere år uden problemer.

En CPU genstarter sgu da ikke ved 58grader alene pga temp.

En AMD er varme testet til 95 grader. Ikke at den køre optimalt ved den temp, men den går ikke til at 58 grader!

Prescott til socket 478 har som jeg siger en idle på over 60!

Har opretteren sat MAX temp til i Bios til f. eks 60grader er fejlen jo der.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:25 #11
Prøv evt dette hvis en rensning ikke virker

Du bør nok slå Automatisk genstart fra og i tilfælde af "blå skærm" kommer en fejlkode og fejlmeddelelse. Det noteres ned og skrives herind, da det kan være med til at indkredse fejlkilden.
H-klik Denne computer, faneblad Avanceret, klik på Indstillinger under Start og genoprettelse, fjern hak ved automatisk genstart
Avatar billede kalp Novice
26. marts 2005 - 13:28 #12
< Har opretteren sat MAX temp til i Bios til f. eks 60grader er fejlen jo der. >

og det tror du selv han har?
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:30 #13
Ja, det er så umuligt for mig at sige!

Når man fejlfinder på computere, undlader man ingenting.

De fleste som har en maskine er nysgerrige, og dermed en fejlkilde er opstået.
Avatar billede kenp Novice
26. marts 2005 - 13:35 #14
Temperaturen er som regl ikke noget problem med dem han skriver der, så er det bare om det er de rigtige temperature. Så en tur i bios for at se hvad maks temperature står til.

men 1 år uden at blive renset, det må jeg sku sige til mine computre, har en kørende uafbrudt i 1½ år uden den er blevet renset ingen problemer (den står i et skur med dejlig med støv m.v.)
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 13:37 #15
*GH*

Sjællænder du skal passe bedre på dine maksiner
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 13:59 #16
Nu er der så heller ikke sagt at det ER støv men det var mit gæt. Jeg har da også en server der bare står og står.. Den har jeg heller ikke renset i et godt stykke tid.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:03 #17
Kan da godt være støv, men kalp´s påståelighed gør ikke sagen bedre!

Man kan sgu ikke bare sige 58grader er alfa og omega. Kommer jo klart an på hvilken maskine vi snakker om, og en bunke andre ting.

Jeg har den prescott jeg selv omtaler, og den har en IDLE på 70grader.
Avatar billede kalp Novice
26. marts 2005 - 14:08 #18
huset >>> Okay Hr. negativ. Du får ret.. i hvad end det er du prøver at sige.

Lighten up.!
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:25 #19
Kalp>Det er ikke for at fremstille nogetnegativ, jeg fors'ger bare at findeopretters problem.
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:27 #20
nu er jeg ikk den store hardware ekspert.. det er jo derfor jeg har spurgt.., men jeg har renset køleren, grafikkortet (bare fordi den ligger vandret og var tilstøvet) og den blæser der sidder frit inde i maskinen.. (ved ikk hva den kaldes).. jeg ville have renset under denne blæser, men efter at have "spændt den fra" med de låse der nu er kunne jeg ikk ta den af alligevel.. så i stedet for at hive i den låste jeg den fast igen...
hvis det kan hjælpe nogen er det en intel pentium 4 2.8 ghz computer jeg sidder med her.. for resten er jeg ved at afprøve om den stadig komme så højt op nu..., men er der ikk et sted hvor man kan indstille hvor kold køleren skal blive... for lige nu står "Temp2" til 55 grader og køleren er -1 grader.. så hvis jeg nu selv kunne rette lidt på temperaturen i køleren..??? jeg kan ikk skrue ned for farten på noget af det med speedfan.. underligt nok synes jeg ik det virker.. Er VIA motherboard understøttet af speedfan..?
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:29 #21
Synes det er lidt rodet.

Hvilken cooler er det du har
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:30 #22
jeg vil gerne lige spørge igen...: i speedfan... hvad er temp2..?? for det er kun den der stiger.. temp1 og HDO ligger omkring 38 og 30 grader hvilket de altid har gjort...
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:33 #23
Bruger ikke de smarte programmer. Jeg bruger BIOS. Ved godt BIOS heller ikke er optimal, da temp ofte falder en del inden man kommer ind i BIOS.

Temp 2 er nok bundkortet.

Er din CPU en prescot
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:43 #24
min cooler= macron MPT-350
ved ikk med min CPU.. kan jeg se det ved at åbne computeren?? eller i noget software?
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:45 #25
Nej det burde du kunne se på dine papire på maskinen..

macron MPT-350 --> det er da en strømforsyning????
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:45 #26
hmm.. kiggede lige lidt indvendig i pc'eren.. det batteri der sidder derinde.. det sidder skævt.. altså sådan at den ene ende er længere inde.. kan det gøre noget.. eller skal detsidde sådan?? vil helst ikk presse på det hvis det skal..
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:46 #27
Påvirker da ikke din temperatur *G*

Går maskinen stadig ned???
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:51 #28
Mine papirer.. PC-spesifikation:

@computer 2000-W Special støjdæmpet 350watt

Asus ATX VIA PT800 Chipsæt

Intel Pentium 4 2.8Ghz soc 478 boxed / 800

Glacialtech Igloo 4311 / intel P4 3.0 Ghz

Kingston 512 MB DDR RAM 3200 (PC400)

WD IDE 120GB Ultra Dma/100 7200 Rpm

Vreative ATI Radeon 9600 256MB

Asus 16X DVD / 48X CDROM IDE / sort

Asus CDRW brænder 52/32/52 IDE Kit / Quiet / Black
kan det bruges til noget for dig??
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 14:52 #29
Går den stadigvæk ned efter at du har renset den?
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:52 #30
vidste ikk om batteriet kunne gøre at maskinen skulle bruge flere krafter på at få noget ud af batteriet og derfor blev varmere... :P
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:52 #31
*G* nope ikke liige
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:53 #32
den går ikk ned efter at jeg har slået automatisk genstart fra, men den bliver stadig meget varm...
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:54 #33
i mine papirer.. står der CPU ud for den eller skal der kun stå mærket..??
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 14:54 #34
tjah.. smid en kabinetkøler i?.. batteriet = cmos batteriet.. :)
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 14:56 #35
Men ok kan self. være en fejl i windåze(windows :P).. Hvor slog du automatisk genstart fra? I windows eller bios eller begge dele?
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:57 #36
bare som huset skrev det
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:58 #37
det eneste jeg kan finde i mine papirer med CPU er= Model: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80Ghz
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 14:59 #38
Kan ofte være en løsning på genstart :D

Du skal ikke tænke på den temperatur. Som biggi siger, kan man i mange tilfælde hjælpe til med bedre airflow.

Prøv at pille kabinetssiden af og tjek hvormeget den falder
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 14:59 #39
næhh.. goså= MP Support: 2 CPU(s)
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:01 #40
den står uden kabinetsiden på nu... har den gjort et stykke tid og har sat et spil igang for at teste.. nu er den omkring 45 grader... betyder det bare at jeg skal have en til cooler eller noget.. bare mærkeligt da jeg ikk har købt den i løsdele, men som en butikssamlet maskine.. så skulle tingene da kunne følge med hinanden?
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:01 #41
hvis jeg var dig ville jeg se om jeg havde plads til en 120mm blæser (de larmer ikke så meget og suger godt). Ellers bare smide 1/2 80mm'ere i. Helst en der blæser ud i toppen eller bagved.. og måske en der suger ind i fronten
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:02 #42
Fra butikker smider de altid en for lille køler med.. Det er bare noget alle gør :P
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:03 #43
kk... hvis jeg før fat i det skal jeg jo nok have lidt mere hjælp til at "montere" dem... :P så hold udkig efter et post fra mig... og tak for hjælpen.. hvem vil have pointene..?
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:04 #44
Jeg bruger en køler til en XP3200+ selv om jeg har en XP2600+ cpu. Den holder sig på 40 grader med 80mm blæsere der blæser ud. Den køler jeg fik med til min 2600+ std. der havnede jeg på 60/70 grader og så rebootede den. Husk at din pc IKKE må stå indelukket som på en pc-hylde-ting eller noget andet.
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 15:04 #45
45 grader er fino, og det kunne tyde på du skulle lave airflowet bedre.

Dog er den temperatur på 58grader ikke noget at være nervøs over :D

Om ikke andet fik vi stoppet den i at genstarte trods støvet *G*

Lad den spinde 24timer tændt og se hvad der sker
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:05 #46
hvorfor må min PC ikke stå i en "pc-hylde"..?? har den altid gjort og det er først her på det  seneste at temperaturen er steget så meget..
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 15:05 #47
Kommentar: biggi
26/03-2005 15:04:19 --> husk også den ikke må stå for tæt på en væg. Ellers risikere du varme udblæsningen bliver retuneret tilbage i maskinen
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:06 #48
Hvis den bliver ved med at reboote så slå windows auto-genstart fra:

Kontrolpanel -> system(i klassisk visning) -> Advanceret -> Start og Genoprettelse -> Indstillinger -> .. og så gik min pc halvt død da jeg sidder med en 7gb harddisk der fatter minus :P.. Men det er vidst let nok derfra..
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:08 #49
@huset.. den blæser jo ud af bagsiden, men der er ingen bagside på min PC-hylde så den kan godt komme til at blæse ud...
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:08 #50
Huset: Hehe det så jeg ikke lige. Det må du undskylde :)
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 15:08 #51
Biggi> Det er jo det jeg allerede har forklaret en gang!

Kommentar: huset
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:09 #52
nåårh.. nej.. nu kan jeg lige se at den også blæser ud af siden..!! øv..
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 15:09 #53
straeller>> Lad den køre til imorgen, og prøv at belaste den lidt. Kør evt en benchmark 2001 på den og vend tilbage i morgen.

Er det ikke forsvundet, så prøvet vi noget nyt
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:10 #54
problemet er bare at den står i samme rum som jeg sover i... altså tror jeg ikk jeg vil kunne falde i søvn for den.. :(
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:11 #55
d'oh.. nu stiger den igen.. 50 grader uden nogen side på..
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:15 #56
hvor langt vil i sige at der må være fra det sted hvor den bæser luften ud til den nærmeste væg??
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 15:18 #57
kom også lige til at tænke på.. kunne man eventuelt ikk overclocke køleren..?? eller bare give den lidt mere strøm?
Avatar billede biggi Nybegynder
26. marts 2005 - 15:48 #58
hehe tror næppe du kan "overclocke" din køler. Men intel de hopper også sygt i varmegrader. Min brors hopper fra 25 til 73 grader på 5 min. Min amd hopper fra 43 til 50 på 1 time (og den sidste ½ time der står den bare på 50) :)
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 16:11 #59
Tag det nu roligt opretter!

Vent til imorgen
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 16:15 #60
Du kan evt prøve at skifte din kølepasta ud med noget nyt.

HUSK et MEGET tyndt lag da det ellers virker modsat.

Igen igen siger jeg. Din temperatur er ikke for høj!
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 16:49 #61
jaja.. skal nok tage det roligt.. :P nok også meget fordi at speedfan viser en flamme ud for temp2 når den når over 50 grader... :D.. så blev jeg lidt forskrækket.. ;D
Avatar billede straeller Nybegynder
26. marts 2005 - 17:24 #62
nu sidder jeg lige og kigger i mine papirer på maskinen og opdager at min processor er 2.8 Ghz, men køleren er til 3.0.. Så den burde da kunne holde den koldere, eller hva?? kan det være køleren der er defekt..?
Avatar billede huset Praktikant
26. marts 2005 - 17:27 #63
HAV nu tålmodighed til i morgen!!
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2005 - 10:37 #64
Tid til noget feedback??
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2005 - 11:48 #65
kunne det tænkes du kunne finde tid til at oplyse os om sagens gang, eller få lukket dette spørgsmål!
Avatar billede biggi Nybegynder
15. april 2005 - 14:30 #66
det har virket og så har han tænkt "f*** dem" hehe
Avatar billede straeller Nybegynder
15. april 2005 - 15:26 #67
1: @biggi.. sagt på en pæn måde: luk.. jeg har ikk været hjemme

2: det hele er iorden nu hvor det med auto-genstart er slået fra..
Avatar billede biggi Nybegynder
16. april 2005 - 20:12 #68
Hvor gammel var det du var? Tag da en slapper knægt. Du har fået hjælp og du kan ikke tage at jeg skriver noget "sjovt" hvor der enda var "hehe" bagefter. Hvad med at du lige slapper af med at være sej og næste gang siger at du smutter nogle dage/en uge så vi ved hvad der sker?