Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 13:13 Der er 22 kommentarer

PDF - udskrift ? HÆJLP

Hej!

Jeg har lavet noget grafik i Illustrator og Corel Draw som jeg gerne vil gemme i .pdf format. Herefter skulle der gerne være mulighed for at udskrive dette i Adobe Reader, og det er der såmend også. Problemet er, at selvom grafikken fylder en hel A4 side, så er det som om Adobe Reader skærer billedet til, og på udskriften laver en grim hvid kant/ramme hele vejen rundt på A4 siden?

Hvordan kommer jeg ud over dette problem, så at jeg på min udskrift får jeg ser på computeren, og ikke får den grimme kant ??

Tusind tak.
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 13:33 #1
Det gik vidst lidt hurtigt, men håber det er nogenlunde forståeligt
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2005 - 14:01 #2
du retter det til i dine udskriftsindstilling for pdf'en.
Når du udskriver en pdf får du jo mulighed for at: tilpasse til papir, Ingen o.s.v. og ydermere er der mulighed for at fra- og tilvælge ramme
Avatar billede ladyhawke Novice
24. marts 2005 - 14:03 #3
Sker det med den hvide kant også hvis du udtrykkeligt fravælger "tilpas til side" (eller hvad den nu hedder) i udskrifts menuen, når du skriver ud?

Mener at adobe som standard tilpasser siden og derfor laver en kant dels for at lave plads til huller etc. samt tage højde for at de fleste printere har et begrænset område af papiret de kanskrive på
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 16:19 #4
Synes ikke rigtigt det virker ? Kan i guide mig lidt mere specifikt til hvad jeg skal gøre inde i Adobe Reader ?
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2005 - 16:53 #5
åbn dit dokument i Adobe Reader -> tryk så på printikonet og så kommer der en dialogboks op hvor der bl.a. står noget med Sideskalering og derinde kan du vælge om siden skal beskæres, ingen o.s.v.
Ramme eller ej skal du indstille i din printers Egenskaber.
Hvilken printer har du?
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2005 - 17:02 #6
Avatar billede hcma Novice
24. marts 2005 - 17:02 #7
den boks ser kun sådan ud, hvis side/margener går ud over printerens standardopsætning.
Avatar billede spe Nybegynder
24. marts 2005 - 18:02 #8
Det er ikke ret mange hjemme-printere, der kan printe helt til kant.
De fleste printere har brug for et område på 8-12 mm som gribekant til at fremfører papiret i printeren. Så din enste mulighed er som catbody beskriver at få din grafik til at fylde print området ud. Det betyder så at alt kommer med men fylder din A4 minus den kant printeren har brug for.
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:02 #9
Jeg har en Epsom c42UX, men egenligt er det nogle invitationer der skal laves og fotokopieres hos en forhandler. Det kan ikke passe, man ikke kan fjerne den kant?
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:07 #10
Epson*
Avatar billede spe Nybegynder
24. marts 2005 - 22:09 #11
Man kan godt printe til kant på nogle printere og altid trykke til kant, så er det noget du skal have lavet på professionelt udstyr burde der ikke være et problem.
Hvis din egen printer ikke kan printe til kant, kan du ikke ændre på det.
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:11 #12
Er dit råd så, er jeg giver foto/kopi forhandleren mine invitationer i PDF format og lader ham udskrive det, eller at jeg udskriver det og lader ham tage fotokopier af mine ? Eller noget helt tredje ?
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:12 #13
Eller i et andet format for den sags skyld ?
Avatar billede spe Nybegynder
24. marts 2005 - 22:13 #14
Spørg forhandleren hvad han gerne vil have og om han kan printe til kant.
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:16 #15
Okay, "printe til kant" okay så :)
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:17 #16
Men jeg kan altså ikke undgå kanten ?
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 22:19 #17
altså ved at udskrive i et andet format eller på en anden måde eller ?
Avatar billede langhoff Nybegynder
24. marts 2005 - 23:01 #18
catbody...Jeg har ikke det samme skærmbillede som dig i Adobe Reader (jf. guide-link). Kan det være fordi jeg kun har 6.0 versionen og ikke den nyeste 7.0 ?
Avatar billede hcma Novice
25. marts 2005 - 00:09 #19
nej, det skulle ikke betyde noget, men prøv under alle omstændigheder af downloade og installere ver. 7.0  (den er hurtigere en ver. 6.x)
Avatar billede hcma Novice
25. marts 2005 - 00:09 #20
prøv at sende pdf-filen til mig. Så skal jeg uploade den, så alle kan følge med og komme med løsningsforslag
hcma@hcma.dk
Avatar billede langhoff Nybegynder
28. marts 2005 - 16:11 #21
catbody, er du på msn. Vil gerne om du kan hjælp mig der?
Avatar billede hcma Novice
28. marts 2005 - 17:07 #22
jeg er ikke på msn, men du kan som skrevet maile filen til mig