Avatar billede jezpr Nybegynder
23. marts 2005 - 12:40 Der er 6 kommentarer

Detection af billeder i en mappe

Hej

Jeg synes det her er et interessant spørgsmål:

Kan Flash detecte hvor mange billeder der ligger i en bestemt mappe? Måske endda navnene på de enkelte filer ? Som man så exempelvis kan bruge i et array...

Ja, jeg spørger bare, fordi mine connections ikke tror det er muligt.
Avatar billede barklund Nybegynder
23. marts 2005 - 12:45 #1
Nej, selvfølgelig ikke. Flash kører lokalt fra din computer - den aner ikke hvad der ligger på serveren. For hvis flash viste det, så kunne alle finde ud af.

Derimod kan man meget simpelt lave et php-script på serveren, der fortæller hvilke billeder (og hvilken type, størelse og så videre) der findes i en given mappe.

--
Morten Barklund
Avatar billede jezpr Nybegynder
23. marts 2005 - 13:33 #2
Øh... Ja, det var også på serveren jeg mente.

Det vil altså sige, at det kræver sin PHP for at lave den slags - Flash kan ikke klare det på egen hånd?

Det ville ellers være rart :-)
Men det er godt med sikkerheden, som du beskriver dér.
Avatar billede barklund Nybegynder
23. marts 2005 - 13:46 #3
Der findes ikke serverside-flash - du kan ikke eksekvere flash på serveren. Derfor kan flash ikke finde ud af, hvad der sker på serveren.

Og nej, det ville ikke være rart :)

Det kræver en eller anden form for serversideteknologi - PHP/ASP/JSP/CF eller lignende.

--
Morten Barklund
Avatar billede jezpr Nybegynder
01. april 2005 - 15:20 #4
OK - jeg kan godt se nu, at jeg er nødt til at lære noget php eller lignende. Skriver du også om det i din nye bog :-)

Giv et svar og få lidt point
Avatar billede barklund Nybegynder
02. april 2005 - 14:48 #5
Men det er nu ret nemt at lave i PHP - det tager ikke mange linjers script at lave en "vis alle filer i folder x" funktion. Det spørgsmål er stillet mange gange :)

Og så kan den outputte noget xml med lige præcis de info, du ønsker.

Og det kan du igen i Flash læse med XML-klassen, bladre igennem dem og vise dem som du ønsker.

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
02. april 2005 - 14:48 #6
Og nej, intet php i bogen - eller noget om XML :)