Avatar billede kallerelli Nybegynder
26. oktober 1999 - 08:21 Der er 14 kommentarer

system I/O?

Hvad ved I om system I/O?? Jeg ved at det er en ny type intern bus, der skulle køre op til 5.000 MB/sek
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
26. oktober 1999 - 08:28 #1
Jeg har høft lidt om at det skulle blive PCI-bussens afløser...

Det med 5Gb/sec lyder lidt vildt...
Avatar billede kallerelli Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:48 #2
Jeps, men det er alligevel sandt. Jeg læste  det i Alt om Data eksklusiv oktober 99
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. oktober 1999 - 09:51 #3
Hmm...5GB/Sec. ?? hvordan.... det er sgu da hurtigere end lysleder, jeg tvivler sgu på sådanne hastigheder!
Avatar billede kallerelli Nybegynder
26. oktober 1999 - 11:06 #4
Lysleder inden i en PC er ikke usandsynligt, de er faktisk begyndt at forske i det
Avatar billede fatboy Nybegynder
26. oktober 1999 - 17:56 #5
Hvis det er en afløser for PCI (om hvilket jeg HAR hørt om), er det jo mere en een leder/forbindelse. Så derfor kan man sagtens komme op på de overførsler.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. oktober 1999 - 19:24 #6
ja... tænk på at hvis lortet kører 200MHz, og der er 32 bits der bliver overført, så er det 6.4Gb/sek

bare lige et eksempel
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
26. oktober 1999 - 19:30 #7
.....En byte er 8 bits.
32/8...4 bytes samtidig...gange 200MHz = 1Gb/sec
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. oktober 1999 - 19:43 #8
rbn>> ok genious!

hvordan kan du få 4 bytes gange 2.000.000 til 1 GB? du kunne vist blive harddiskfabrikant!

men lagde du mærke til at vi skrev gigaBIT (Gb), ikke gigaBYTE (GB)!

ved transmission måler man for det meste hastigheden i bits
Avatar billede rbnstudio Nybegynder
26. oktober 1999 - 20:32 #9
cyberesben>
1Gb-> ca. 1.000.000.000 bits/sec
Ved 32 bits bred bus= 4 bytes samtidig
4bytes ved en freq. på 200MHz = 800MBytes/sec...Ja...det svarer jo ca. til 6.4Gbit/sek...så vi er enige.....Jeg troede du mente GB!*s
Avatar billede kallerelli Nybegynder
27. oktober 1999 - 07:37 #10
det er ikke en diskussions klub omkring bits/bytes eller er det?
Avatar billede butthead Nybegynder
27. oktober 1999 - 16:25 #11
Esben >> det du skriver der er 2 MHz (2.000.000 Hz), 200 MHz = 200.000.000 Hz ;-)

Butthead
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. oktober 1999 - 17:05 #12
ups ja... men jeg tror godt golk fatter det alligevel
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 11:04 #13
System IO kører,som du selv skriver,5 gb/sek. PCI kører noget langsommere - 500 mb eller deromkring mener jeg, men denne båndbredde er fælles for alle dine PCI kort. Dvs. hvis et kort (f.eks. dit grafikkort som sikkert bruger busmastering) bruger hele båndbredden, må dine andre PCI kort pænt vente, til de kan få deres del af kagen.
Med System I/O er der en båndbredde på 5 gb i mellem HVER af enhederne. Dvs. hvis du skal overføre data fra din harddisk til rammen, kan dette gøres med 5 gb/sek, og du kan SAMTIDIG overføre 5 gb/sek til/fra andre som dit grafikkort og lydkort.
Din gamle PCI bus fungerer lidt ligesom en HUB på et netværk, hvor en SYSTEM I/O fungerer som en Switch i stedet for. Denne bus vil vi også først se om nogle år, og den vil blive forholdsvis dyr i starten, hvorfor den vil blive bruge i servere til at starte med udelukkende...
Håber dette fik stillet din nysgerrighed lidt...
Avatar billede ronni Nybegynder
12. november 1999 - 19:41 #14
Lidt point for det fine svar ?....