Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:19 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

At se internettet fra et trådløst netværk

Hej eksperter

Jeg er i gang med at sætte mit trådløse netværk op og jeg har nogle problemer. Jeg har en D-link DI-624c router og en Tiscali Highway bredbåndsadgang. Lokalnetværket er krypteret med WPA-PSK TKIP. Jeg har 3 computere der skal på det og videre ud på internettet.

Den første er en stationær med XP som bruger et Zitech netværkskort til at koble på. Det bruger windows opsætningsprogram til at komme på og det virker. Både som lokalnetværk og videre ud på internettet.

Den anden er en bærbar med XP som har et D-link indstikskort der fulgte med routeren. Det bruger sin egen software til at blive sat op og det kan ikke komme på nettet.

Den tredje er også bærbar og har et Xmicro netværkskort, der ligeledes bruger egen software til at blive sat op. Computeren har 98.

Hvad gør jeg? Problemet som jeg ser det er at de to bærbare ikke kan se internettet men er på lokalnetværket. De finder (og findes af) routeren men kan ikke "komme videre ud". Nogen der har nogle tips/ideer/en løsning?

Mvh
Rasmus Mark Pedersen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 12:28 #1
Har haft et lignende problem med en Linksys, løsningen var at lave en reset af routeren!
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:32 #2
Det er prøvet. Men tak ;o)
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 12:35 #3
windows 98 understøtter ikke WPA kryptering.

prøv at sætte den anden xp op til at bruge windows programmet, da det kan være kortet ikke understøtter WPA.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 12:39 #4
kenp>> du har ret i at 98 ikke understøtter wpa, men hvordan kan den så se lokalnetværket?
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:40 #5
Mht. 98: Når nu at det er det program der fulgte med kortet jeg bruger til at sætte det op med, burde det så ikke virke alligevel?

Den bærbare XP: Når jeg siger at XP skal sætte det op så har XP ikke nogen WPA mulighed, men kun WEP. Betyder det at kortet ikke understøtter WPA?
Når den bruger sit eget program til at koble op med så er WPA en mulighed. Og det virker også til at være med på lokalnetværket, men jeg kan ikke komme på internettet.
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 12:42 #6
Køre du med SP2 på den bærbar som har problemer? hvis nej og ikke er fuldtopdatret så understøtter den ikke WPA. så smid sp2 på så har den wpa indbygget i XP

jamen -> det kan godt se ud som om den har forbindelse uden at have det.
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:46 #7
Bærbar 1 (den med XP) har ingen Service Packs.

Den stationære har service pack 1
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 12:48 #8
hvis du ikke har nogle SP på den ene så har du nok ikke indstalleret den opdatering som understøtter WPA.

nu du skriver den virker via lokalnetværk, kan du så printe ud og komme ind på de andre computere? for det lyder mystisk hvis du kan det.
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:48 #9
Jeg prøver at opdatere Bærbar 1.

I øvrigt er der noget program der gør at bærbar 2 kan få WPA som en indbygget del af windows?
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 12:49 #10
Hmmm... jeg har ikke prøvet at se om de forskellige computere kan se hinanden. Men de kan alle se routeren og routeren kan se den.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 12:58 #11
Det er nødvendigt at kunne se hinanden, det er ikke nok at kunne se routeren!
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 13:26 #12
Okay... jamen vil det sige at vi for at få begge computere på skal ned på WEP-kryptering?
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 13:28 #13
hvis den kun kan se routeren så er det et krypterings problem, og du får det ikke til at virke med WPA
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 13:29 #14
Jeg mener: Burde man ikke ved hjælp af det software som følge med til kortene kunne WPA-kryptere på en tilfredsstillende måde?
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 13:35 #15
nope det kan du ikke.

Du bliver nød til at nøjes med WEP hvis du har en win98 computer på.
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 13:56 #16
Det er da for dårligt. Når der på det medfølgende program står at det understøtter WPA og win98 så føler jeg mig da lidt tager ved næsen. Men du mener altså at det er umuligt?
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 16:34 #17
ja
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 17:02 #18
Pis. Men er WEP så "godt nok"? Er der nogle forholdregler man bør tage sig?
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 17:04 #19
"godt nok" er et vidt begreb det kan jo bydes af en som ved hvad han gør uden problemer, men hvis du vælger 128 bit kryptering så er du rimelig sikker, men absolut ikke 100% sikker.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 18:21 #20
Du kan jo starte med at slå kryptering helt fra og se om det hjælper. Så ved du da at der er hul igennem.

WEP er blevet meget let at hacke...... http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5836

Du bør som minimum også have et MAC filter.
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 18:21 #21
Okay. Nu er hele netværket sat op med WEP 128-bit kryptering og det virker. MEN! Jeg vil meget gerne have WPA kryptering igen og derfor søgte jeg lidt på google og fandt frem til følgende:

http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=10&threadID=166784&messageID=1716757

http://www2.dslreports.com/forum/remark,12841762~mode=flat

Her siger de at man godt kan have WPA på 98 hvis man bruger køber et ekstra program. Har du eller andre erfaringer med det?
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 18:28 #22
James: Et MAC filter? Altså alle computerne (eller rettere sagt: Netværkskort) har deres egen MAC-adresse men hvordan laver jeg et MAC-filter? Er det i routersoftwaren jeg gør det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 18:36 #23
Ja MAC filter sættes op via dit web interface på Routeren!
Den kan formentligt enten udelukke MAC adresser, eller lave en liste over tilladte adresser. Det sidste er det bedste. Den kan formentligt endda "snuse" de MAC adresser der er på når du er inde i filteret (det kan en linksys)

Jeg har ingen erfaring med WPA på 98. Ved dog at der er et gratis program til windows 2000
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 18:36 #24
mac-filter det er indbygget i routeren det er bare at aktiver det også sætte mac-adresserne ind.

Men lig mærke til at det er betalingsprogrammer for at få WPA til at virke på win98
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 18:40 #25
James: Har du et navn på det gratis program?

Kenp: Ja det har jeg (og min pengepung) lagt mærke til. ;o) Men det var også mest for at sige at HELT umuligt er det vist ikke. Og derudover for at høre om dem der påstod det havde ret.

Og til begge så prøver jeg lige at se med MAC-filteret.
Avatar billede rmp Nybegynder
18. marts 2005 - 18:43 #26
Jeg kan se at jeg både har muligheden for et MAC- og et IP-filter. MAC-filteret er vel det bedste, ik?
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 18:45 #27
jeps det er det.
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2005 - 18:46 #28
men brug også ip-filter hvis du ved hvilke ip-adresser dine comptuere har, lidt ekstra sikkerhed.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 18:48 #29
Avatar billede plx Nybegynder
18. marts 2005 - 19:08 #30
ip og mac filtering er vel kun en administrativ byrde. Hvis nogen tager sig tid til at bryde krypteringen, tror jeg ikke filtreringen har den store betydning.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 19:11 #31
plx>> korrekt, men en administrativ byrde der er til at overse og som alt gør at det tager lidt længere at bryde ind.
Avatar billede plx Nybegynder
18. marts 2005 - 20:00 #32
længere tid, måske 1.5 min
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 20:02 #33
plx>> Lidt har også ret.
Avatar billede rmp Nybegynder
19. marts 2005 - 13:18 #34
Ja, nu er netværket så sat op med WEP-kryptering og MAC-filtrering. Desværre er det det det må blive til. Jeg takker alle der har hjulpet. Vil I have point så lav nogle svar ;o)
Avatar billede kenp Novice
19. marts 2005 - 13:21 #35
jeps her.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. marts 2005 - 12:44 #36
jo det....