Avatar billede odder Nybegynder
15. marts 2005 - 20:28 Der er 6 kommentarer

Netværks- og printerproblemer mellem win98se og winXP

Hej Eksperter,

Kunne godt bruge lidt assistance her.
Jeg har sat et netværk op som består af 3 computere. De 2 af dem kører Windows 98 se, og den sidste kører Windows XP. Alle 3 kan komme på nettet og kan også "se" hinanden under "Andre computere" (kan også dele/overføre filer osv.).
Så langt så godt.
MEN, jeg har et problem med min printer. (Den er tilsluttet den maskine som kører Windows XP.)
XP-maskinen kan udskrive uden problemer på printeren, men de 2 andre maskiner vil ikke. Når jeg prøver at "Tilføje ny printer" på disse, får jeg besked om at printeren er offline og jeg ikke kan udskrive til den før den kommer online igen.

Det skal også lige nævnes at jeg selvfølgelig har "delt" printeren. De 2 andre maskiner kan også sagtens "se" printeren, men altså bare ikke udskrive.

Hjælp!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. marts 2005 - 01:35 #1
Hvad er det for en printer ?
Det er sådan at der er nogle printere der ikke egner sig til at være netværksprintere da driverne er opbygget så de forventer at der skal udskrives til en usb-port og at selve printprocessoren i den lokale maskine skal styre processen hele vejen igennem.
Til tider kan man være heldig at der er lavet en speciel driver som skal bruges ved print via netværk, men så skal vi vide hvilken printer det drejer sig om.
Avatar billede odder Nybegynder
16. marts 2005 - 23:24 #2
Det er en HP Deskjet 845c.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. marts 2005 - 23:51 #3
Hmm.. det ER jo en usb printer, såvidt jeg kan se, og der er ingen speciel driver til netværk. Det tror jeg desværre ikke du får til at virke. Hvis klienten havde været en XP, så kunne det måske have virket, men jeg tror ikke på at du kan få driveren installeret på en 98'er, og få den til at pege på printerkøen på xp'en.

Du kan prøve, men så skal du kortvarigt tilslutte printeren til 98'eren når driverinstallationen beder om det. Når den så har fået driveren installeret kan du se om du kan mappe op til netværksprinteren med kommandoen:
net use lpt1 \\<servernavn>\<printernavn>

Lykkes det, kan du se om du kan få printerdriveren på 98'eren til at acceptere at udskrive til lpt1.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. marts 2005 - 10:30 #4
Jeg lægger et svar hvis du kunne bruge mit info til noget.
Avatar billede odder Nybegynder
22. marts 2005 - 13:20 #5
Jeg beklager jeg ikke har svaret tilbage før nu - jeg har haft meget travlt på det seneste.
Det mærkelige er bare at jeg tidligere har kørt med 2 win98 maskiner, og de har fint kunne dele printeren. Det er tilsyneladende denne XP maskine som laver balladen...
Jeg vil lige prøve det du foreslår, og så vender jeg tilbage senere - du skal nok få dine point :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. april 2005 - 16:53 #6
?