Avatar billede biffen Nybegynder
14. marts 2005 - 19:58 Der er 11 kommentarer

Problemer med CPU-hastigheden

Jeg har en athlon XP 2800 CPU i min hjemmePC.
Da jeg installerede Windows XP pro på maskinen, så gik styresystemet ind og registrerede, at nu hed CPU-en "Athlon XP 2800". Hvilket PC også beskrev i opstartfasen hver gang. HELT FINDT
Men nu 3 mdr. efter.
Står der "Athlon XP 1250" både i opstartfasen samt inde i Windows.
Når jeg kikker i min bios, så er der ikke ændret noget. Der står stadigvæk en clockfrekvens på 333 (Athlon XP 2800 kører kun med en clockfrekvens på 333 ikke 400).
Der er ingen pilfingre som har været i PCen.
Jeg har ikke overclocket CPU´en på noget tidspunkt.
Jeg har kun opdateret med forskellige servicepacks (1 0g 2) fra Microsoft.
Kan det være en servicepackindstilling som har downclocket min CPU
Eller er der sket noget med CPU´en
Hvilke løsninger er der til at få CPU´en op at køre optimalt igen.

I det hele taget, er det noget nyt for mig, at styresystemet kan gå ind og styre CPU´en (deraf skulle navnet Athlon XP komme fra)
Avatar billede kenp Novice
14. marts 2005 - 21:31 #1
joo det kan systemet godt, men det er noramtl på en bærbar og ikke på en stationær...

Men det lyder ihvertfald ikke normalt...
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 00:10 #2
Du skriver klokfrekvens på 333. Det matcher nøjagtig med den FSB hastighed som en XP 2800 har, nemlig 166/333 MHZ, og ganges de 166 med ratio faktoren på 12,5, så fåes 2075 MHz, som skulle være den hastighed som windows raporterer.

Men prøv med en everest home edition herfra: http://www.lavalys.com/products.php?lang=en

Den kan fortælle alt om din PC, og skriv så her, hvad den siger om din CPU.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 00:19 #3
Selvfølgelig skal BIOS også raportere 2075 MHz eller lige deromkring.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
15. marts 2005 - 08:42 #4
det er tilsyneladende kun navnet der er skiftet, dine hastigheder ser rigtige ud, men hvorfor er et godt spørgsmål.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 08:58 #5
Mener du dermed, at du har konstateret den kører med 2075 MHz ? ?
Avatar billede allan_w_hansen Nybegynder
15. marts 2005 - 11:25 #6
Har du prøvet at rense blæseren på cpu'en?
Avatar billede biffen Nybegynder
15. marts 2005 - 17:59 #7
Når jeg går ind i bios, så står alt som det skal. (clockfrekvens 333/166)
Men når jeg tester min maskine med det produkt i anbefaler (fra lavalys)
Så angiver den en clockfrekvens på 100 som ganges 12,5. Hvilket giver 1250 mhz
Så det tyder på at pc´en ikke køre optimalt. Som fryktet
Avatar billede biffen Nybegynder
15. marts 2005 - 18:02 #8
Når jeg går ind i bios, så står alt som det skal. (clockfrekvens 333/166)
Men når jeg tester min maskine med det produkt du/I anbefaler (fra lavalys)
Så angiver den en clockfrekvens på 100 som ganges 12,5. Hvilket giver 1250 mhz
Så det tyder på at pc´en ikke køre optimalt. Som fryktet
Avatar billede kenp Novice
15. marts 2005 - 18:12 #9
hvilket bundkort har du, men ja det kunne tyde på at din cpu eller bundkort er gået på en eller anden måde.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. marts 2005 - 18:17 #10
Prøv at resette BIOS. Du kan evt. koble alt strøm fra PC'en, og så tage batteriet ud 2-3 minutter.
Avatar billede biffen Nybegynder
20. marts 2005 - 20:16 #11
Det er lykkes mig, at få CPU-hastigheden op til dens normale frekvens 2083 mhz.
Dette er sket, på den måde, at jeg har sat alle de automatiske detektioner på CPU´en over til manuelle indstillinger, i min bios.