Avatar billede gantz Nybegynder
06. marts 2005 - 15:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer ved loadMovie

hej med jer,
jeg sidder med 2 små problemer. Det første er, at jeg skal hente nogle gamle .swf filer ind i en hovedfilm via loadMovie. Men problemet er, at jeg har brugt _root. i stedet for relative stier. Det skaber problemer når de skal afspiles. Er der råd for det?

Det andet problem er, at mine koordinater ikke passer, nu da jeg har hentet .swf filmene ind i en hovedfilmen. Kan man garderer sig, så koordinaterner ikke referer til hovedfilmen, men bliver ved med, referer til original filmen.
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 16:00 #1
Til det første problem:

1) Lad være med at bruge _root ;)

2) Eller brug lockroot efter din load: mit_mcl_lockroot = true. Virker kun i Flash 7. Link: http://livedocs.macromedia.com/flash/mx2004/main_7_2/00001522.html

Til det andet problem:

Jeg forstår ikke helt. Hvordan passer koordinaterne ikke? Hvis du mener hitTest, så er det rigtigt, at man skal bruge globale koordinater. Men til at alt andet (_x, _y og tilsvarende) er koordinaterne relative.

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 16:00 #2
mit_mc._lockroot = true;

Skulle det have været ;)

--
Morten Barklund
Avatar billede gantz Nybegynder
06. marts 2005 - 16:53 #3
Hey Morten,
(1) perfekt - jeg tester det lige lidt senere.
(2) jeg har det her script, som er en simpel horizontal slide, med thumbs. Der er ikke nogen hitTest eller noget. Men mit problem er, at den movie der hentes ind i hovedfilmen er mindre en hovedfilmen, derfor ændre _x og _y. Det er jo egentlig også logisk. Men det ville være fedt, hvis man også kunne låse 0,0 punktet

onClipEvent (load)
{
  xcenter=180;
  speed=1/20;
}
onClipEvent (enterFrame){
if(_root._xmouse>37 && _root._xmouse<318 && _root._ymouse>230 && _root._ymouse<308){
  var distance=_root._xmouse-xcenter;
  _x-=(distance*speed);
  if (_x > 0) _x=-480;
  if (_x < -480) _x=0;
    }
else{
    _x+=1;
  if (_x > 0) _x=-480;
  if (_x < -480) _x=0;
}
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 16:57 #4
Jamen her er problemet vel også _root-referencerne? Altså at den regner i forhold til roden's _xmouse og _ymouse. Og så vil problemet blive løst ved punkt 1?

For (0,0) ligger altid fast i hvert movieclip. De regnes aldrig i forhold til globale koordinater - kun i hittest.
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 16:58 #5
Og noget helt andet: onClipEvent bryder vi os ikke om, vel? Det er et Flash 5 levn, som kun forvirrer mere end det gavner.
Avatar billede gantz Nybegynder
06. marts 2005 - 17:02 #6
Perfekt, det var lige det der skulle til. Smider du et svar..?
ok, det er old-school med onClipEvent(...)? Laver man funktioner istedet eller...?
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 17:05 #7
Ja :)
Avatar billede barklund Nybegynder
06. marts 2005 - 17:16 #8
Tark for points :)