Avatar billede duzens Nybegynder
05. marts 2005 - 17:39 Der er 8 kommentarer

Evt. bootsector,MBR eller partition table problem..

Hej, jeg valgte forleden at formatere mit primære drev, en Maxtor 40GB. Jeg formaterede og installerede XP på ny. Jeg har to Maxtor harddiske i min PC, en på henholdsvis 40GB og en på 160GB. Da jeg så har installeret SP2, div. bundkort drivers osv. kan jeg ikke komme ind på min secundary slave,160GB maxtor harddisk. Den var simpelthen ikke i "Denne computer" folderen. Jeg gik ind i hardware indstillinger og kikked under "drives" og der var rigtig nok 2 hardiske, og størrelserne var rigtige. Så jeg tænkte det var et driver problem, så jeg henter "MaxBlaster3" og kører det, og det laver en ny "partition", så nu kan jeg se mit "E:" drev i "Denne computer". Men når jeg prøver at komme ind på den siger den "This harddrive has not been formattet, would you like to format it now?" - Eller noget ligende, da jeg ikke ønsker at miste alt min data på harddisken siger jeg self. nej..

Mit problem er nu, efter at have prøvet adskillige programmer til data recovery, at min data er intakt, men det ligner at bootsectoren er blevet skadet eller ændret så jeg ikke kan komme ind på den harddisk. Som sagt har jeg prøvet adskillige programmer, men unden held, det er en NFTS (kan ikke huske rækkefølgen) harddisk. Kørte Maxtors "powermax" for at se om det var evt. fysisk skade, men den strøg igennem testen med glans.

Jeg har prøvet en demo af et program der hedder "Partition table doctor" som vist godt kan se at det er bootsectoren der er forkert, men kan desværre ikke fixe den. Noget andet underligt er at når jeg starter programmer siger den:

"Warning! Harddisk2(Maxtor)" Heads is 16, Sector is 63, the serious problem can lead the dataloss. Reconfigure your CMOS, make diskheads 255 and Sector 63. Are you sure continue checking harddisk2?"

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal lede ud af dette..

Hvis jeg trykker "Yes" kører programmet som den skal, hvis jeg "Surface scanner" finder den ingen fejl, men ud for min "Hardisk2" er der et lille rødt kryds som indikerer at min bootsector er forkert. Hvis jeg så kører en funktion der hedder "Fixboot" leder den kun kort efter "NFTS" også ellers FAT32, efter et godt stykke tid afbryder den med "Cloud not fix the bootsector" siden min harddisk er "NFTS" og den bliver ved med at søge efter Fat32.

Dette problem er ved at være en meget stor kniv i siden på mig, da jeg har meget data på den harddisk jeg bruger dagligt, og ville meget gerne se det intakt.

Hvis der er nogle derude der har forslag til hvordan jeg skal fixe min bootsector, eller om der er nogle programmer der kan hjælpe ville det være skønt.

Også noget input om ang. "diskheads" osv, og den fejlmeddelelse jeg får.

Tak på forhånd!
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2005 - 17:48 #1
jeg ville tage den disk fra NU, og bestille en adnen, og når du så har en anden, så montere begge diske, og så benytte programmet getdataback tiol at få dine data over på den nye disk, og derefter kontrollere den gamle disk, og er den 1/2 defekt så få den ombyttet (såfremt der stadig er garanti på)

Ps. du er IKKE den første maxtor bruger som har oplevet dette emd en af deres diske....
Avatar billede duzens Nybegynder
05. marts 2005 - 17:51 #2
Disken har virket fint før, og som skrevet er alt min data intakt. Ved brug af programmet GetDataBack har jeg konkluderet at det blot er en bootsector/bad partition/MBR fejl.

Og når jeg prøver at kopierer fra GetDataBack til min anden harddisk, kopierer den filerne men de fylder alle sammen 0kb.
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2005 - 17:55 #3
ja men derfor kan disken godt være ved at stå af, er getdataback registreret ? (og prøv først lige og slet den partionen som du har oprettet på disken nu, således at disken fremstår som værende uden partioner) og nej du mister ikke data ved det, det kan derimod afhjælpe netop det at filerne er på 0b
Avatar billede duzens Nybegynder
05. marts 2005 - 18:16 #4
1. Har kørt stresstest, errorchecks osv på min disk. Den fejler intet.

2. Hvordan vil du forslå at jeg sletter en partion jeg ikke kan se?

3. Ja, GetDataBack er registreret

Tak for svaret
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2005 - 18:23 #5
1. ok ;)

2 du skriver at den nu har oprettet et e drev, men det ikke er formateret ? (derved er der jo oprette en partion ellers vilel den ikke kunne tildele den et drev bogstav), gå i disk manager (under administration i kontrolpanelet) og fjern denne partion)

3 ok, så holder jeg på du skal prøve at slette alle partions oplysninger i disk manager på den disk som har "mistet" data selvfølgelig).

Var så lidt indtil videre ;)
Avatar billede duzens Nybegynder
05. marts 2005 - 19:01 #6
Nu har jeg fjernet den ene partion, og nu viser den kun C: i "Denne Computer"..

Den anden harddisk er stadig under "Hardware divices"..
Avatar billede screem_brille Novice
05. marts 2005 - 19:40 #7
godt, så scanner du disken igennem igen, og ser om det ikke har hjulpet (det er jeg næsten sikker på det har)
Avatar billede duzens Nybegynder
05. marts 2005 - 20:13 #8
Ja, du havde ret. Jeg kan nu kopiere filer fra min sekundære disk til min primære via. GetDataBack.

Men da den ene disk indeholder cirka 3x så meget som den disk der virker, ville en evt løsning være rar.