Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 10:43 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved kopierng / sletning

Jeg får nogle fejl i behandlingen af min post med Mozilla som nu er så omfattende at jeg nærmest ikke kan bruge min post. Jeg håber der findes en workaround til det.

Jeg henter mellem 3 - 400 mails om dagen, de fleste filtreres i en mappe med det samme. Ved ca. hver 5. mail får jeg denne fejl:
www.faelles.net/test/thunder.gif

Når jeg senere slettet mine mails, uanset fra hvilken mappe kommer denne fejl, også ca. ved hver 5. : www.faelles.net/test/thunder1.gif

Der er masser af plads på disken og fejlene kommer uanset hvor meget jeg tømmer og komprimerer papirkurven. Jeg har prøvet med klienten i Mozilla Suite og nu med Thunderbird, fejlene fortsætter efter geninstallation.  Håber virkelig nogen har set dette før og fundet en løsning for det bliver tilsyneladende værre og værre.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 10:50 #1
Jeg har ofte faaet dette, og jeg lokaliserede problemet til at det var en bestemt mail der gjorde dette. Jeg fandt aldrig ud af hvad problemet egentlig var, om det var et formatteringsproblem eller lign, men hvis jeg fjernede denne mail fra mailserveren kunne jeg sagtens downloade resten uden problemer.
Det er dog et godt stykke tid siden jeg sidst har set problemer, bruger du den nyeste version ?
Det kunne ogsaa vaere at du skal prove at slette din profil, og lave en ny
Avatar billede guski Nybegynder
04. marts 2005 - 10:53 #2
Prøv at installere en engelsk version af thunderbird, ta' nogle udpluk af fejlen og google på det. Så kommer der sikkert masser af hjælp på andre(engelske forums)...
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 11:10 #3
Tak for hurtige svar.
Jeg har tænkt i dit forslag bjornicle, men gået væk fra det da det også gælder når jeg flytter fra en mappe til papirkurv og det drejer sig om 50 - 100 forskellige mails om dagen. Jeg har prøvet med Mozilla's suiter, 3 af dem 1.75, 1.71 og 1.6 - og med Thunderbird. Jeg har slettet profilen, flyttet postmapper til andre partitioner - sågar på anden disk for at udelukke hardwarefejl.

Men jeg kan stadig godt følge din ide - at det har noget med mailsene at gøre og er et udefrakommende problem. De kommer alle fra mine mailkonti hos Unoeuro.com som har et eller andet spidsfindigt spamfilter som indsætter nogle oplysninger i headeren. Kan det evt. være der jeg skal søge videre efter fejl?

quski> jeg har forsøgt at oversætte og søge, men ikke fundet noget. Jeg vil lige vente lidt og afprøve din ide hvis ikke kommer videre.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 11:21 #4
Jeg har ikke selv brugt dansk version, saa det kunne vaere at problemet ikke er der i den engelske mere ?
De mails jeg fik fejl paa havde ikke vaeret igennem vores spamfilter, men jeg skal ikke kunne afvise at det kan vaere problemet.

Saa vidt jeg husker, saa downloadede thunderbird den email der havde problemer her hos mig, men inden den skulle hente den naeste fik den fejl. Vores mailserver er sat op saa den forst sletter naar alle mails er hentet. Dvs. den ville igen og igen hente den mail med fejl, indtil jeg slettede den. Jeg kunne sagtens vise den i thunderbird, den mail hvor der var fejl i, men eftersom jeg ikke skulle bruge disse mails til noget, er de alle blevet slettet.

Det der maaske kan vaere sket for dig er at unoeuro.com automatisk sletter en mail lige saa snart du har hentet den. Dette er meget sandsynligt da de er en lowend host som skal spare pladsen saa folk ikke "gemmer" mails paa deres server.

Dvs. du henter den mail med fejl i og saa fejler thunderbird, men den bliver samtidigt slettet fra servere. Naar du saa henter igen sker det samme, men med en anden mail. Dvs. du har nu den mail med fejl i liggende i din lokale mappe, og det kan vaere derfor den ikke kan flyttes/slettes uden at melde fejl.

Dette loeser ikke dit problem, men giver et muligt svar paa hvad der sker.

Du kan evt. prove at post headere, eller hele mailen, fra en af dem som fejler.
Avatar billede guski Nybegynder
04. marts 2005 - 11:34 #5
Husk at brug " for at søge på en sætning. Eks. "beskrivelse af fejl" ellers bliver det meget svært at finde noget brugbart.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 11:39 #6
Det kan jeg sagtens følge ideen i. Da jeg ikke har mulighed på serveren for at vælge hvorvidt jeg vil gemme eller slette mailen når den hentes, tror jeg du har ret i din antagelse, at den slettes automatisk. Jeg har samtidig sat Thunderbird til at slette på serveren efter sig.

Jeg har nu lavet 2 ændringer:
1 - at frakoble al virus / spam filter på serveren.
2 - at fortælle Thunderbird at den ikke skal slette mails efter sig.

Så nu vil jeg lade den være en times tid så der kan samle sig nok mails derude til at problemet kan testes. Jeg vender tilbage derefter.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 11:43 #7
Hvis du har mulighed for at poste en hel email som fejler, saa kan jeg prove at indsaette den i min thunderbird her og se om den ogsaa fejler her.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 11:51 #8
Jeg venter lige en time med at tjekke post. Lige en afklarende ting, problemet er ikke at få posten hjem, men at få den filtreret til en mappe. (det første billede)
Lidt samme med billede 2, da papirkurven jo også bare er en mappe.

Hvis problemet ikke er løst vil jeg gerne tage imod dit forslag. Men kan jeg ikke sende mailen vedhæftet til dig i stedet for at poste den her? Jeg vil under alle omstændigheder skulle redigere i den hvis jeg poster her, p.g.a. IP og mailadresser i headeren. Du kan sende din mailadresse til: tdh(snabela)faelles.net

Men forhb. er problemet løst nu, jeg hælder faktisk ret meget til at deres spamfilter indsættelse forvirrer Mozilla
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 12:10 #9
Hvis problemet ikke bliver loest, saa skrive lige saa sender jeg min mail.
Ved du forresten hvilket spamfilter de benytter ?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 12:31 #10
Det oplyser de ikke, så vidt jeg har kunnet finde, men jeg antager det er det samme som modersleskabet Wannafind benytter, så vidt jeg husker er det Spamcops
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 12:33 #11
Hvad staar der i de headers der kommer i mailen, angaaende spam ?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 12:34 #12
Jeg bliver nok nødt til at vente med at vende tilbage til en gang i aften, de 10 mails jeg har fået til nu har ikke voldt problemer, men det er jo uden for "primetime" så jeg har ikke noget realistisk svar før der er samlet en god bunke derude.

Jeg vender tilbage i løbet af aftenen, tusind tak for hjælpen til videre
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 12:38 #13
I dem jeg har fået nu står der ikke noget, jeg har slået filteret helt fra jo.
Hvis problemet fortsætter i aften slår jeg det til igen så jeg kan svare på det. Har nemlig slettet alle mails fra tidligere da jeg har lavet ny profil.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 12:40 #14
Fandt alligevel en der er kommet lige inden jeg slog det fra:
X-Spam-Status: No, hits=-1.643 tagged_above=-999 required=5 tests=AWL, BAYES_00, HTML_90_100, HTML_MESSAGE
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 13:17 #15
ok, de bruger spamassassin hvilket vi ogsaa bruger her og det burde ikke vaere problemet
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 13:38 #16
Nej, det er jo også lidt underligt. For et par måneder siden startede problemet med omkring en af hver 100 mails, siden har det udviklet stødt og roligt på trods af udskiftning af mailklient, profil og mapper. Det gælder kun for Mozillas produkter, henter jeg med Pegasus er der ikke noget problem. Jeg kunne naturligvis skifte, men er ellers blevet meget glad for Thuderbirds brugerflade. Jeg vil så håbe på at det hjælper at jeg ikke lader Thunderbird slette posten på serveren, det er jo et godt bud at der er konflikt der.

Som sagt, jeg vender tilbage senere i aften, jeg er nødt til at vente med at hente post for at der er samlet nok. Henter jeg løbende hvert 10 minut f.eks. er det nemlig ikke noget problem.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 17:25 #17
Jeg prøvede så igen for en times tid siden. 30 nye mails, 5 af dem kom med fejlen. Nu har jeg i desperation været den helt store tur igennem og håber på bedring.

Jeg har fjernet alt mozilla relateret fra min computer, inklusiv mapper, filer og entries i regdatabasen. Den er totalt støvsuget. Hvad jeg lagde mærke til og som måske kan have betydning, var at der i mappen Prefetch i Windows lå en del gamle rester.

Jeg har nu hentet Thunderbird på engelsk. Jeg venter med at flytte mapper fra dens egen default profil og bruger til videre kun indboxen, altså ingen filtre endnu. Til nu ingen problemer med de 15 mails der var kommet i mellemtiden, men jeg må så igen vente og lade nogle hobe sig op.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 17:40 #18
Hvilken OS bruger du forresten ?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 18:37 #19
Det er Win XP - Har også Thunderbird installeret på en Linux partition, ingen problemer der.

Jeg har lige hentet 25 mails mere uden problemer, så jeg begynder at få et spinkelt håb nu.

Det virker også til at mine mails kommer meget hurtigere ind, men det er evt. fordi de ikke skal filtreres til en mappe. Så er spgs. bare hvad der har hjulpet.

Men jeg har ikke prøvet situationen hvor 50 - 100 mails skal ind på en gang, det kniber med tålmodigheden :)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
04. marts 2005 - 19:04 #20
du melder bare tilbage om hvordan det kommer til at gaa :)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 19:16 #21
Det skal jeg nok, nu aktiverer jeg stille og roligt en ting af gangen med lang pause imellem hver step, så jeg vender nok først tilbage i morgen. Tak for hjælpen til videre, du kan evt. lægge et svar - så er det da gjort, uanset hvad det ender med har det være pointene værd og mere til *S*
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 21:07 #22
Øv øv øv, nu gik det ellers lige så godt og nu kom fejlen på billede 2 så igen, denne gang på engelsk. Og jeg kan ikke finde noget jeg kan bruge ved søgning.

Denne gang kom den da jeg slettede en mail her fra eksperten. Nu er det sådan at jeg netop med mail fra eksperten har skiftet til en mailkonto fra Wannafind i stedet for, som åbenbart bruger et andet spamsystem end Unoeuro. Så det er vist ikke der fejlen ligger.

Jeg har prøvet det med ikke at lade Thunderbird slette posten på serveren.

P.t. er fejlen kun kommet ved sletning til papirkurven, ikke ved hentning, så det udelukker vist også fejl i mailen.

Nu er jeg altså for alvor lost. Det forekommer temmelig urimeligt at problemet stadig eksisterer, jeg ved det lyder usandsynligt og nærmest umuligt, men kan det på nogen som helst måde have at gøre med at jeg har Thunderbird installeret på min Linuxpartition som tidligere har delt postmapper med en fat32 partition på Win XP ?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2005 - 21:11 #23
Forøvrigt, en ting er der da kommet ud af det. Da det ikke eksisterer længere når jeg henter post direkte til indbakken, kunne det jo se ud til at det kun er når der flyttes mails mellem mapper lokalt. Det må være fællesnævneren hvis fejlen kun kommer når jeg enten filtrer indgående post eller sletter den.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. marts 2005 - 12:14 #24
har du evt. mulighed for at prove det paa en anden maskine ?
Jeg er ved at loebe toer for ideer.
Problemet jeg havde var paa min arbejdspaskine, og nu er jeg ikke helt sikker, men det kan muligvis vaere at problemet kun var der paa min win2k maskine, og forsvandt da jeg opgraderet til winxp. Det kan vaere at problemet ligger et sted i selve windows, og det vil kraeve en geninstallering for at rette problemet.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2005 - 12:51 #25
Uha, ja det bliver jeg efterhånden også nervøs for er nødvendigt hvis det skal løses *S*
Ligenu er problemet dog til at leve med, indtil nu er det kun når jeg sletter post og når jeg sletter én mail af gangen, sletter jeg alle på én gang er der aldrig fejl. Bare lidt surt at jeg ikke kan filtrere post og må have det hele i indbakken.

Men - måske er der dog en helt banal løsning. Jeg har hele tiden haft vinge ved "Emty trash on Exit" også ved de andre installationer. Jeg har fjernet den nu og har ikke set problemet siden. Måske det virker i forhold til papirkurven, men det skulle da være underligt hvis det har indflydelse på filtreringen.

Omend alt er, så kommer vi det nok ikke nærmere. Jeg vil gerne have et svar fra dig, du har i hvert fald fortjent pointene for din ihærdige indsats.

Det hjalp mig lidt på vej at installere den engenske version, så en opfordring til quski om at lægge et svar hvis du ser det.

Tak for deltagelsen!
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. marts 2005 - 16:13 #26
Det var saa lidt :)
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 15:11 #27
Her er så lidt points for ulejligheden :)

quski > hvis du vil ha nogle må du lægge en kommentar.

Et lille resume til tråden i tilfælde af at andre skulle stå i samme situation.
Det blev desværre ikke løst. Problemet kommer lige så stille igen, og har formodentlig hverken noget med indholdet af de fejlende mails eller Mozilla installationen / profilen at gøre, som jeg ellers håbede. Det er kun aktuelt når der flyttes mails fra en mappe til en anden. Dels når der filtreres post til mapper og dels når der slettes til papirkurven.

Problemet opstår kun i Mozilla´s mailklienter, men er sandsynligvis relateret til problemer i styresystem eller konflikt med andre programmer, hvor og hvilke er uvist. Dette bygget på at geninstallation, installation på andre partitioner, uanset hvilken Mozillaversion og uanset sprog - problemet vedbliver.

Skulle nogle senere hitte på forslag til det er de meget velkomne til at skrive i tråden. Og da jeg må udlodde 100 point mere gives de naturligis til andre der gider at bøvle med problemet.