Avatar billede masteraaen Novice
03. marts 2005 - 20:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Krav til bilag

Hejsa.

Jeg er måske lidt i den forkerte boldgade, for dette er ikke noget egentligt program-relateret spørgsmål.

Men måske er der alligevel nogen, der gider svare:

Jeg er lidt i vildrede i forhold til de krav der stilles til hvilken type bilag man må bogføre efter.

I mit selskab har vi naturligvis såvel nogle kreditorer som debitorer; Men når vi betaler og modtager betalinger fra disse, feks. gennem bankoverførsler eller vha FI-kort får vi jo ikke nogen egentlige kvitteringer.

Hvad er god bogføringsskik her? Dvs. må vi blot tage et udskrift fra netbank, som jeg så bruger til at udligne mine konti for kreditorer og debitorer? Eller hvad med kontoudskrifter som sendes fra banken? Hvad gør I andre?

Venligst

MasterAaen.
Avatar billede masteraaen Novice
03. marts 2005 - 20:42 #1
Og forresten, hvis nogen svarer, vil I så ikke angive enten hvilken uddannelse I har eller henvise til hvilke love eller regler I ligger til grunds for jeres svar? Jeg vil nemlig gerne være helt sikker på, hvad jeg gør...
Avatar billede leif Seniormester
03. marts 2005 - 21:11 #2
Hvis du overfører via din bankkonto (Netbank) er det kvittering nok ! Da du altid vil modtage eller betale på baggrund af en faktura !

Ved en kontant betaling vil du altid kunne få en kvittering eller underskrift på at den er betalt ! Husk der skal altid stå hvilket firma bilaget kommer fra !
Avatar billede pappablue Nybegynder
03. marts 2005 - 22:52 #3
Da jeg i sin tid var i lærer som revisor lærte jeg at et bilag altid skal indeholde de 5 H´er

Hvem er der købt hos/solgt til
Hvad er der købt/solgt
Hvor meget er der købt/solgt
Hvor meget er der betalt
Hvornår er der købt/solgt

På et evt bankudtog skal man mindst kunne se hvilket fakturanr. et beløb udligner. Personligt ville jeg aldrig bruge en udskrift fra netbank som bilag, da det kan manipuleres, modsat et udtog fra banken, der jo kommer på bankens officelle papir.

Pappablue
Avatar billede masteraaen Novice
03. marts 2005 - 23:05 #4
Men hvad gør man så, hvis f.eks. bankens egne udtog slår f.eks een eller flere betalinger af vores FI-kort sammen?
Avatar billede leif Seniormester
03. marts 2005 - 23:17 #5
Du vil altid kunne få en specifikation af hvad en samlepostering indeholder !
Avatar billede leif Seniormester
03. marts 2005 - 23:21 #6
Så vidt jeg har forstået af vores bogholderi, er at de må gerne bruge printet fra Netbank da Kontoen jo afstemmes så saldoen er den samme både i regnskabet og i Banken !
Avatar billede leif Seniormester
03. marts 2005 - 23:26 #7
Men jeg skal skynde mig at sige vi har dog ALLE kontoudtog stående på bankens officielle papir !
Avatar billede leif Seniormester
07. marts 2005 - 23:42 #8
Har du fået svar på dit spørgsmål ?
Avatar billede masteraaen Novice
07. marts 2005 - 23:44 #9
Hejsa.

Tak for svarene. Det kan jeg bruge.