Avatar billede grafik-anders Mester
01. marts 2005 - 08:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

FormZ: hvordan tildeler man et objekt alpha channel?

jeg har et objekt som jeg gerne vil have renderet skygger på, men som skal sættes sammen med et baggrundsbilled.

Hvordan giver jeg det alpha?

/Anders
Avatar billede 3dmax Nybegynder
01. marts 2005 - 19:13 #1
prøv dette
instancenavn._alpha = 50;
din værdi skal være imellem o og 100
instancenavn = det navn du har givet dit objekt i properties
Avatar billede tuekappel Nybegynder
24. juni 2005 - 21:43 #2
hvis du renderer ud i et billedformat der understøtter alpha-kanal, så burde FormZ gemme alpha-kanalen i billedet.
Men det du spørger om, er det der kaldes et matte material (i 3DStudioMax), og jeg er ikke sikker på at FormZ understøtter dét.
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 17:54 #3
det kan hertil siges at .tga er et format som understoetter alphakanal. saa med andre ord texture map dit material med en .tga hvori, du i photoshop har lavet en alpha maske, saa skulle formz selv fatte resten, hvis ikke smid formz ud, det er en horrible engine. undskyld men det er det. det er den stoerste gaade at arkitektskolen har valgt at bruge det forfaerdelige bras af et program og tilmed tvinger eleverne til at bruge det. laer 3Dmax, maya, lightwave, cinema4D, rhino ...alt andet :)
Avatar billede ni Nybegynder
19. september 2005 - 17:56 #4
hvis det er helt sort, har formz maaske en transparency channel du kan mappe et sort hvidt billede ind i (din alpha maske). og saa gaar din almindelige texture.. dit billede paa den ordinaere colour channel. sorry hvis det ikke lige hjalp i formz
Avatar billede grafik-anders Mester
14. april 2006 - 13:55 #5
Jeg fik det aldrig til at virke, - tak for forsøget.

Send mig lige nogle svar, - så deler jeg points imellem jer.
Avatar billede grafik-anders Mester
26. juni 2006 - 11:12 #6
jeg fik det aldrig til at virke og har nu skiftet til C4D (på min arbejdsplads). Derfor lukker jeg spørgsmålet, men tak for jeres forsøg :)