Avatar billede imadchabab Nybegynder
28. februar 2005 - 20:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Place Pdf filer i Illustrator Cs.

Jeg bruger Ms Publisher til at skrive arabiske tekster med. hvor jeg derefter laver dem om til pdf filer. For at sætte dem ind i Illustrator.
Men når jeg går ind og "placer" den ind i illustrator dfokumentet, kommer der nogen spørgsmålstegn frem der hvor der burde være det arabiske tekst..

Kan man ikke lade illustrator indsætte pdf filen som en "helhed" jeg mener uden at den læser tekst mm.

jeg vil gerne have at illustrator bare indsæætter filen sådan som man ser den i acrobat reader..

før i tiden var der ingen problemer, da jeg gjorde det her, men jeg må have slået noget fra. kan nogen hjælpe??
Avatar billede spe Nybegynder
28. februar 2005 - 20:28 #1
Når du laver din pdf skal du sørge for at du embeder (integrerer) fonten.
Avatar billede imadchabab Nybegynder
28. februar 2005 - 20:46 #2
Jeg bruger Ms Publisher 2002, Og når jeg laver den om til pdf bruger jeg programmet pdf995, som virker som printer..det er i "printerens" egenskaber jeg skal "embeder" ik?, ellers hvis du har nogen bedre ideer på hvordan jeg kan lave nogen pdf filer , må du lige sige til. og tak for hjælpen
Avatar billede spe Nybegynder
28. februar 2005 - 21:24 #3
Jeg har ikke styr på pdf995. Men hvis du har en embed font i printeregenskaber lyder det ok.
Andre måder at lave pdf-filer er ved hjælp af købeprogrammet Acrobat Distiller. Først printer man til fil og får en .ps-fil ud af det. derefter sender man .ps-filen gemme Distiller hvor bl.a indstillinger af embed font findes og så får du en pdf-fil.
Kan Publisher lave en eps-fil af siden og embede fonten med?
Hvis den kan det ville du også kunne bruge denne eps i illustrator.
Men jeg ved ikke nok om Publisher til at vide om du kan eksportere siden som andet end en Publisher-fil.
Avatar billede imadchabab Nybegynder
28. februar 2005 - 21:32 #4
Publisher kan ikke lave eps fil desværre, det ville have været for nemt :-(...
jeg har prøvet mig lidt frem uden rigtig held. der er ikke rigtig en embed font i printeregenskabet.... jeg må lede vider... der er kun det med "print som softfront mm." som jeg har prøvet alle uden held...
Jeg prøver lige at kigge nærmere på disitlleren
Avatar billede spe Nybegynder
28. februar 2005 - 21:56 #5
En af de ting, der stadig kan være et problem selvom du bruger Distiller og embeder fonte er: Nogle skrifter kan ikke embedes.

Har du iøvrigt prøvet at åbne pdf-en i illustrator – altså bruge Illustrators almindelige åben kommando? Illustrator kan godt åbne pdf-er og har du fonten installeret kan det være det går bedre.
Avatar billede imadchabab Nybegynder
01. marts 2005 - 20:29 #6
jeg har prøvet at åbne filen i åbn fil. det duer heller ikke.

er du ret sikker at man ikke kan få illustrator til bare at læse filen og indsætte den sådan som man ser den når man åbner filen i acrobat reader?. for det er det jeg tror at illustrator gjorde.
Avatar billede spe Nybegynder
01. marts 2005 - 20:39 #7
Du burde kunne få Illustrator til at læse den.

Kan du vælge samme skrift i Illustrator og skrive i den rigtige skriveretning højre mod venstre?
Avatar billede imadchabab Nybegynder
05. marts 2005 - 08:09 #8
nej det kan man ikke, for der kommer bare nogen spørgsmåltegn i stedet for skrift.
Problemet er at illustrtor går ind og læser teksten i dokumentet, den må gerne indsætte hele dokumentet som  et "billede" eller rettere sagt grafik... det vil sige at jeg ikke behøver at ændre på dokumentet i selve illustrator.

Selvom man nu ikke har samme skrifttype, og prøver at åbne et dokument i acrobat reader, så kan man alligvel se det rigtig. og det er rent faktisk sådan jeg vil gerne have at illustrator behandler dokumentet på.

jeg har rent faktisk også prøvet med dokumenter med dansk sprog, og der kommer også spørgsmålstegn isedet for tekst. den skal bare indsætte dokumentet uden at "læse" skriften.
Avatar billede spe Nybegynder
05. marts 2005 - 11:45 #9
Problemet med Illustrator er at du kan åbne og redigere i pdf-er, derfor er Illustrator for god til at læse pdf-en.
Har du Photoshop? Så kunne du prøve at åbne pdf-en her og gemme som eps og så placere i Illustrator.
Avatar billede imadchabab Nybegynder
05. marts 2005 - 20:13 #10
EFTER AT HAVE KÆMPET MED DETTE MEGET LÆNGE. HAR JEG ENDELIG FUNDET UD AF HVOR FJLEN LIGGER. MEGET SIMPEL.
NÅR MAN TRYKKER PÅ PLACE, SKAL MAN DEREFTER HUSKE AT MARKERE "LINK" OG DEREFTER KLIK PÅ OK.
OG DETE RLIGE PRÆCIS DET JEG LEDTE EFTER. DEN LÆSETR FILEN SOM ACROBAT READER LÆSER DEN, OG INDSÆTTER DEN.
TAK FOR DIN HJÆLP, SPE.