Avatar billede bibsen2 Nybegynder
28. februar 2005 - 01:30 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket format skal man vælge til capture

Hej alle..
Jeg er ved at lægge noget video ind på pc via Northq videokoverter.
Jeg er dog blevet lidt i tvivl om hvilket format jeg bør bruge.

Filstørelsen er ikke et issue for mig.. men vil gerne have
maksimal kvalitet samt et format man senere ment kan importere/redigere/kovertere.

Kortet kan lave MPEG1, MPEG2, MPEG4 og DivX...
Hva vil i forslå ???

Intil nu har jeg været mest til MPEG2...  som dog også fylder mest.

/Brian
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2005 - 01:32 #1
Det er også den med den bedste kvalitet af de 3 du nævner
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
28. februar 2005 - 17:15 #2
faktisk nævner jeg 4..  (ifølge WinDVD..)
Jeg troede faktisk at MPEG4 og DivX var det samme..
Avatar billede screem_brille Novice
28. februar 2005 - 18:07 #3
sorry det er rigtig, mpeg 4 og DivX er ikke det samme, men ja det er næsten det samme. (divx komprimerer mere end MPEG 2 gør)
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2005 - 23:16 #4
Råfilmen plejer at være AVI (ikke komprimeret) ..... Så hvis du vil redigere i din film senere hen, er det nok meget godt at holde dit til den, da filstørrelsen tilsyneladende ikke betyder noget for dig.
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
01. marts 2005 - 19:28 #5
Er AVI så MPEG1 ??  eller hur?
Avatar billede screem_brille Novice
01. marts 2005 - 20:50 #6
AVI er IKKE MPEG (1/2) AVI er Audio / video interleaved (dvs. en sammenslemtning af de 2 hvorpå mpeg er på en lidt anden måde)
Avatar billede miss-g Seniormester
01. marts 2005 - 21:44 #7
Fandt denne side på engelsk - så kan du beslutte dig for AVI eller mpeg2:
http://www.digitalfaq.com/capture/avivsmpeg.htm.

Det han stortset skriver er:

Hvis du har planer om at redigere osv. i din film - så vælg AVI, den kan tåle det et par gange.

Hvis du derimod vil lave din film til VCD/SVCD/DVD kan du lige så godt capture i mpeg2, så du ikke også yderligere skal konvertere din avi til mpeg2.

Mpeg2 er komprimeret og fylder derfor mindre end ren avi - dermed ikke ment som at kvaliteten er dårligere.

Men man kan ikke ændre format mange gange på en i forevejen komprimeret fil, kvaliteten bliver ringere og ringere for hver gang.

Sådan virker mpeg2:

"MPEG-2 Løsningen bygger på den ide, at kun 2 billeder hvert sekund bliver vist i fuld opløsning, og kun de mellemliggende ændringer i billederne bliver registreret. I praksis betyder det, at filmen kan komprimeres op til 20 gange og stadig give et imponerende flot resultat. Teknikken anvendes  ikke i redigeringsprogrammerne, fordi der ikke direkte er adgang til at klippe med et enkelt billedes nøjagtighed."
Avatar billede bibsen2 Nybegynder
01. marts 2005 - 21:52 #8
jeg kan godt se at jeg vist er nødt til at bruge AVI så.

Håber det er ok med jer at i får 15p hver.