Avatar billede boozo Nybegynder
27. februar 2005 - 23:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ram & CPU "problem" ved Asrock P4 Combo

Hej jeg vil lige høre om der er andre der ligger inde med samme fejl eller har prøvet dette før.

Jeg har et Motherboard Asrock P4 Combo med en 2400 MHz Celeron CPU 160 GB Seagate Sata Harddisk 1 GB Kingston Ram.

Problemet er at jeg i Bios ikke kan sætte ram til pc3200 eller 400 MHz den er "mat" og står standard til 24 x 100 MHz og ram til 166 MHz...!!! jeg har prøvet at sætte den sidste nye bios ver 1.6 ind men det har ikke hjulpet,
Min SATA hardisk virker heller ikke så hurtig mere som før jeg skiftede motherboard b.l.a når man formatere den så varer det en evighed som på IDE hardiske

Mit tidligere Board var også et Asrock men model P4VT8+, SATA Raid og der var ingen problemer med at sætte ram og cpu hastighed og hardisk drev var lyn hurtigt formateret uden at bruge "Ekspressformat"

er det lige mig som at det er der er idiot :-) eller findes der en logisk forklaring ??????
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2005 - 14:28 #1
Da du skiftede bundkortet, sørgede du da for, at de messingstykker der er skruet i kabinettet, og hvorpå du derefter skruer bundkortet, kun er de steder, hvor der er skruehuller i bundkortet?

Jeg mener, at Celeron kører med en 400MHz FSB, og dermed vil din RAM også køre som var det PC2100, men det skulle ikke være 166 MHz, men 266 MHz.

Men prøv at sætte DRAM frequency til AUTO i BIOS.
Avatar billede boozo Nybegynder
28. februar 2005 - 19:02 #2
Ja der skulle ikke være nogle problemer med skruerne :-) ved godt hvad du mener med de kan sidde og kortslutte og lave sjove ting.

Angående det andet har du ret "mig der har lavet en slå fejl" det er selvfølgelig 266 MHz og ikke 166 MHz som den skriver det i bios men har så hentet et program der hedder EVERST som skriver at min ram kører 133 MHz (DDR) PC2133 ????

Men som standard står den til 266 MHz PC2100 men på mit gamle board satte jeg den så op til 400 MHz PC3200 uden problemer.
Den står til Auto i bios hvis jeg sætter den til andet går comp i sort skærm indtil jeg enten har reset bios eller genstartet 3-4 gange så den automatisk sætter bios til standard indstillinger igen

Jeg kan så tilføje at jeg idag har snakket med forhandleren som mente der var en fejl på boardet siden at ram settings var mat så jeg prøver at tage den der fra.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. februar 2005 - 23:41 #3
Det er helt i orden, men det er nu din CPU det bestemmer max hastigheden på dine RAM, og hvis dine RAM kører med 266 MHz, så er det den rette hastighed med en Celeron 2400 MHz, det giver nemlig PC2100.
For at få det på det rene, så vil din FSB køre med 400 MHz, og dine RAM med 266 MHZ. Det kan jo godt være at dit tidligere bundkort raporterer FSB som værende RAM hastighed på 400 MHZ, hvor dit nuværende korrekt raporterer 266 MHz, som er det helt rigtige.
Jeg syntes selv der har været en del forviring blandt bundkortsfabrikanter på dette område.

At dit bundkort så understøtter større hastighed på RAM, er kun en fordel for dig hvis du en dag vil investerer i en Højtydende P4, som en Northwood eller en Prescot, så vil det understøttes af dit bundkort og dine RAM, for så vil du få FSB til 800 MHz, og dermed få dine RAM til at køre som PC3200. In short, så mener jeg dine RAM korer korrekt med 266 MHz med denne CPU.

Angående Express format, så er der ikke en rigtig format i gammeldags DOS forstand, men mere en forbereddelse til formatering. En del i starten bliver formateret, og resten bliver formateret efterhånden som det skal bruges til data. Lidt populært forklaret.
Du kan derfor ikke bruge tiden for en ekspress formatering som en sammenligning, da du ikke ved hvad det er du sammenligner. Det kan du kun ved at anvende en IKKE ekspress formatering, for kun der er det det samme der sker på disken.

Jeg lægger denne kommentar som et svar, og hvis du har kunne bruge mine indlæg, så kan du acceptere mit svar, ellers ser du blot bort fra det.  ;-)
Avatar billede boozo Nybegynder
01. marts 2005 - 14:32 #4
Jeg er helt klar over din forklaring omkring ekspress format :-) men er sku efterhånden i vildrede med alle de MHz og FSB og pc2700/pc3200 o.s.v. man skal jo snart have en højere matematisk uddannelse for at regne ud hvad skidtet skal køre :)

Men nu er det jo et Combo board og der kan sidde 2 forskellige CPU i boradet så det var faktisk en del af "planen" at jeg skulle have en Prescot processor i.

For at gå tilbage til format igen så var mit "problem" omkring dette at jeg kører med SATA hardiske og i "enhedshåndtering" står raid controller under SCSI- og RAID
men den underliggende hedder så A347SCSI SCSI Controller hvilket skulle være meget normalt efter hvad jeg har fået af vide, men på det gamle board når jeg formaterede
"IKKE Ekspress" et drev gik der 10-15-20 sekunder maks med en 160 GB hd efter det nye board er kommet i går der igen som med IDE harddiske evigheder inden den har formateret drevet.... er det fordi at den på det gamle board bare lavede en Ekspress format selvom denne ikke var V af eller hvordan ?

Så alt i alt med det nye board er det jo som at gå tilbage langsommere hd, langsommere ram, så er det så om det virkelig er blevet dårligere eller om det gamle board bare "viste" lidt mere end det i virkeligheden kunne :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2005 - 11:05 #5
Ja, det er ikke nemt at regne ud.

Det så jeg godt, men både til sokkel 478 og sokkel 775 kan der købes Prescott. Dem til 478 sokkel er ved at have nået deres maximale hastighed/varmeudvikling, hvorimod en Prescott til sokkel 775 er i starten af sin livscyklus, og er forøvrigt en rasende god CPU. Overclockvenlig. Skal desværre op i 3,4 - 3,6 GHz for at yde rigtig godt. Kloge hoveder mener det må være fordi, at først ved disse hastigheder, kan den holde sine pipelines fuldt beskæftigede.

Hvis du kan formatere en disk på 160 Gb på under 20 sekunder, så er det en ekspress og ikke en fuld formatering.

Jeg mener det er forkert med dine argumenter, at konkludere at diskene kører langsommere. Hvis du vil verificere din disk status, så kan du prøve et testprogram som f.eks, HDtac eller lignende.

Takker forøvrigt for points  ;-)