Avatar billede jasbg Nybegynder
24. februar 2005 - 17:22 Der er 8 kommentarer

Er det muligt at køre 2 adsl forbindelser ind over en switch ?

Det drejer sig om en netcafe hvor at vi pt. kører med en shdsl forbindelse til internetet (ca 2300/2300 synkront) - ind over en 48 ports switch - ud til allle Klient Pc'erne.  Dette kører fint - men problæemet er at prisen på shdsl forbindelsen tynger vores lille firma i knæ.
Spørgsmålet er herefter:

Ville det være muligt at erstatte shdsl forbindelsen med 2 stk adsl internet forbindelser - og koble begge ind over den samme 48 ports switch, og så dele ud med 24 forbindelser til hver af adsl forbindelserne ?
Rent teoretisk burde det efter min formening kunne lade sig gøre, men jeg kender desværre ingen der har erfaringer på området, og håber derfor at på at noger her på eksperten - har stødt på problemstillingen.  Vi kører med faste IP til alle pc'er - og fast opsætning af IP - og DNS adressering hele vejen rundt !  (altså IKKE nogen form for DHCP involveret ! )

Gode råd / tip fra folk med erfaringer på området vil være meget velkomne, Tak !
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. februar 2005 - 17:35 #1
Switchen har vel egentligt kun en "indgang". Men det burde kunne lade sig gøre ved at sætte en computer med 3 netkort op, til at samle forbindelserne.

Dog kan belastningen på en ADSL jo blive så stor at udbyderen lukker for forbindelsen.
Avatar billede leif Seniormester
24. februar 2005 - 18:42 #2
Man købe enten køre det igennem en server eller fx. igennem en Draytek 3300 Router som har 4 WAN interface og har load balance indbygget !
Avatar billede exxxhaust Nybegynder
28. februar 2005 - 07:18 #3
Du kan godt køre de to ADSL forbindelser ind over samme switch, og evt. give den ene ADSL til halvdelen af pluterne, men hvis de skal spille mod hinanden så skal de lige en tur ud på internettet først hvilket jo vil belaste forbindelserne ret kraftigt.
En stor ulempe ved at lave load balacing er at den eksterne IP-addresse står og skifte alt efter hvilken linje du går ud på, dette kan give problemer med at holde forbindelsen til en hel del forskellige spilserver/hjemmesider ( vi testede det selv med 4 x 4Mbit linjer, bla. så strittede MSN folk af hele tiden og det var næsten umuligt at hente opdateringer fra Microsoft).
jeg vil anbefale en stor ADSL linje ( kunne jo starte med en 2 Mbit linje hvis dette ikke er nok kan jo opgrad. den til en 4 Mbit ) da det meste af jeres trafik jo vil være ud af huset i forbindelse med spil.
Avatar billede jasbg Nybegynder
28. februar 2005 - 13:20 #4
En stor tak for jeres svar her. Og specielt til exxxhaust. Det var præcis den form for erfaringer jeg var efter.
Havde hørt lidt 'løst' om dårlige erfaringer med load balancing. Og - yes jeg var /er også i mellemtiden nået frem til det samme - at erstatte SHDSL forbindelsen (2035 kr md.) med en af de nye større ADSL linier (som jeg ikke havde hørt om før nu) !  - Så vi har bestilt en ADSL (768/4096 m. telefoni - til 895 kr md) Samlet besparelse årligt samlet ca. 25.000 kr.  Og yes - helt enig - at trafikken jo helt overvejende - går ind i huset - så 768 i upload burde være tilstrækkeligt - 0g 4096 i dl er jo altså OK. Så  er resten jo altså op til router - og hvorvidt båndbredden så altså holder' på de nye adsl linier. Vi har på shdsl nettet kørt med typiske ping tiden på 10 - 40 i cs - så der jo noget at leve op til.

Point går til exxxhaust m tak !
Avatar billede jasbg Nybegynder
28. februar 2005 - 13:28 #5
Ka nogen fortælle mig hvordan jeg kommer tilbage og får tildels exxxhaust point (jeg fik vist svaret mig selv - tror jeg ) !
Avatar billede leif Seniormester
28. februar 2005 - 13:31 #6
Du beder pænt exxxhaust om at ligge et svar.
Avatar billede exxxhaust Nybegynder
28. februar 2005 - 18:07 #7
Svar :)
Avatar billede jasbg Nybegynder
01. marts 2005 - 14:43 #8
Hej exxxhaust - du skal 'afmærke' 'Svar' (istedet for 'Kommentar') - for at det bliver muligt at give dig pointene !  -

Og så iøvrigt tak til Leif også - for hjælpen.
Jeg kiggede på et stykke software for et par år siden - der kunne håndtere op til 4 wan forbindelser - i en kontrolleret balance. Det så faktisk meget imponerende ud - men fik det aldrig afprøvet !  (kan desværre ikke komme på navnet lige nu - er nogen interesseret i det kan jeg givetvis grave det frem  )