Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 13:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan Celeron bruges til spil

Kan man nøjes med en Celeron processor 2.5 el. lign. hvis man påregner også at skulle spille nogle af de nye spil i dag, og også lidt frem i tiden??
Eller vil det være klogere at købe en P4 3.0 el. lign.??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. februar 2005 - 13:06 #1
Celeron er ikke velegnet til spil. P4 eller AMD yder langt bedre og bør foretrækkes hvis vi snakker nyere spil.
Er spillene af lidt ældre dato vil den nok godt kunne følge med, men ikke hvis det er helt nye spil.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 13:13 #2
ok. Jeg har set denne P4 til omkring 1.200 kr.

www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100336

Findes der et bedre AMD alternativ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. februar 2005 - 13:26 #3
Nu skal tingene jo passe sammen, så du er nok lige nødt til at fortælle om du allerede har et bundkort og ram.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 13:35 #4
Nej, skal købe det hele.

Hvis det bliver en P4 processor m. 800 MHz, så er det vel dumt ikke at købe et bundkort der understøtter de 800 MHZ, eller er det udemærket med et der har 522 MHz??

Har type af ram nogen nævneværdig betydning i denne sammenhæng? Overvejer 512 Mb DDR m. 400 MHZ.

Det skal helst ikke blive for dyrt, så kan jeg få en AMD processor der kan yde det samme, til billigere penge end en P4?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. februar 2005 - 14:04 #5
En AMD 64 bit 3000+ med køler: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84900 omkring 1100,-dkk

Vælger du sådan en skal du så blot finde et bundkort med sokkel 754.

Ram valget er fint: 512 mb DDR400 = PC3200

Hvis du vælger P4 løsningen, skal du vælge et bundkort der understøtter 800 mhz fsb, ellers vil cpu'en ikke komme til sin ret.

Skulle jeg vælge, ville det blive AMD løsningen.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 14:31 #6
OK.
Har kigget på Kingston ram, og der findes to typer så vidt jeg kan se. HyperX og Valueram. Er det fint nok at tage Valueram, som er lidt billigere, eller er der et helt andet mærke der er bedre og billigere?

Ang. grafikkort. Er det korrekt jeg skal finde et der kan køre directX 9, og er 128 Mb nok?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. februar 2005 - 14:37 #7
HyperX er det dyre hurtige ram. Jeg ville ikke købe det, da jeg ikke synes at den ekstra ydelse er pengene værd. Så meget hurtigere er det altså heller ikke.

Og det er korrekt. Grafikkortet skal helst have 128 mb ram og være directx 9 kompatibelt. Jeg har set flere steder at man fraråder folk at købe 256 mb grafikkort ud fra at det tager for lang tid at fylde ram'en op, og derfor yder et 128 mb kort bedre end et 256 mb kort, selvom alle andre spec's er ens.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 14:39 #8
takker.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 14:40 #9
en sidste ting, er det meget uklogt at købe bundkort og grafikkort billigt? Har set på nogle ASUS til omkring 400 kr. pr. del.
Avatar billede simonsays1 Nybegynder
21. februar 2005 - 14:41 #10
forkert. ASUS bundkort til ca. 550 kr. og grafik til ca. 400
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. februar 2005 - 14:47 #11
Tjaa.. jeg er af den mening at hvis man skal spare et af stederne, så spar lidt på grafikkortet. Det er alligevel 100% sikkert at det vil være forældet inden for ganske kort tid, mens dit bundkort skal leve i lang tid.

Så uden at være for specifik, vil jeg sige at ASUS er et rigtigt godt og anerkendt mærke, som jeg selv ikke ville have noget imod at købe.

Takker for point :)