Avatar billede bailey29 Nybegynder
17. februar 2005 - 16:58 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Spil lukker ned utidigt..

Hola!

Jeg har et problem, som jeg egentlig regner for at være noget, som mit grafikkort er skyld i.. :

Jeg har et par spil, som går ned efter et par minutters spil. Ikke særligt krævende spil (AOE2 og Pirates!), men der irriterer mig sygt, at der ikke er en skid, jeg kan gøre ved det.

Jeg har prøvet at åbne kabinettet og flytte det udenfor skrivebordet (det har hidtil stpet under..) for at give give det mere luft, men det hjalp ikke ret meget. Jeg mener at problemet er opstået omkring dét tidspunkt, hvor vi alle blev bedt om at installere ServicePack 2 til XP. Jeg har dog også forsøgt mig med andre drivere og ligeledes forsøgt at ændre lidt i nVidia-indstillingerne, men ligemeget hjalp det.

Det er et ældre grafikkort, men de samme spil har kørt fint før i tiden. Kan nogen hjælpe, så er der et anseeligt antal points at hente.. :o)

Be #
Avatar billede bailey29 Nybegynder
17. februar 2005 - 16:59 #1
Kortet er et nVidia Geforce 2 MX med 64 MB Ram. Mere kan jeg ikke huske..
Avatar billede gl.k. Nybegynder
17. februar 2005 - 17:38 #2
Får du en fejlmeddelse og går den bare ud af spillet ( til skrivebordet ).
Eller genstarter den ?
Avatar billede bailey29 Nybegynder
18. februar 2005 - 11:08 #3
Den "udfører" en ulovlig handling, og lukker ned. Hvorefter jeg ryger ud på "Skrivebordet".
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
18. februar 2005 - 11:22 #4
skriv lige hvad den fejl hedder, så kan vi måske se hvad område at fejlen skal lokaliseres til.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
19. februar 2005 - 10:27 #5
Det er typisk.. Nu ville jeg ind og finde dén tekst-fil, der bliver oprettet i forbindelse med den utidige lukning af filen, og går derfor igang med et spil i forhåbningen (!?!) om at det vil gå ned igen. Men nu crasher PC'en helt,- dvs. hvor den før har lukket spillet ned og ført mig til Skrivebordet, genstarter den nu helt computeren!!

Håber på lidt assistance.. Det er godt nok belastende! Og jeg som gerne vil spille World of Warcraft :o(
Avatar billede bailey29 Nybegynder
19. februar 2005 - 11:31 #6
Så lykkedes det..

Fejlen kan ses som tekst fil på følgende adresse :

http://www.cuban.dk/fejl2.txt
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. februar 2005 - 09:23 #7
ligner du skal have opgraderet direct x, eller du har et andet program kørende, en grabber eller lign.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
21. februar 2005 - 15:58 #8
Høp!

En "grabber" er jeg ikke lige bekendt med, hvad skulle være. Min DirectX skulle være v. 9.0 eller bedre, ifølge dét nVidia program, der er installeret til grafikkortet.

Andre ideer..?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
22. februar 2005 - 09:44 #9
en grabber er et program der kan tage snapshot af skærmbiller og lagre dem som selvstændige billedfiler. prøv at installere everest, www.everest.com, den giver dig et overblik over hvad du har på din pc og kan komme med anbefalinger hvis der er noget der ikke passer sammen. Det er svært at udlede noget konkret af den fil.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
23. februar 2005 - 12:54 #10
bailey29>> dit link funker ikke korekt. Kan godt komme ind på cuban.dk men der er INGEN! fejl2.txt
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
23. februar 2005 - 13:01 #11
cyber, du har ret, det fungerede kun kort. Har set den en gang, men næste gang var den der ikke, da jeg ville nærlæse den.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
23. februar 2005 - 16:55 #12
Filen er gen-uploadet. Sorry fellas..!
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. februar 2005 - 09:07 #13
din log for aoe er lavet med en grabber, som jeg talte om, men en intern i aoe (ser det ud til).
den giver kun installationsoplysningerne for aoe. såvidt jeg kan læse er det lavet med directx6.1 i sin tid og der står intet i den om evt opdatering, da det kun er er en installationslog.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
24. februar 2005 - 16:19 #14
Jeg 'print-screenede' blot log'en, for at kunne gengive fejl-log'en. Den har i og for sig intet at gøre med at spillene går ned.

Jeg fandt til sidst log'filen som txt-fil, som er dén der kan ses på ovenstående link. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal kunne bidrage med. Jeg har forsøgt at lukke alle programmer, der kører i baggrunden mens spillet står på, men heller ikke dét giver noget.

www.everest.com er nede, og har været det siden den blev foreslået hér på siden..
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. februar 2005 - 10:14 #15
tror der ligger en fil der hedder .log til efternavn og den ligger ikke i spil-directoriet. kan du sikkert åbne med notepad. Hedder måske error.log. søg via dato efter filen i dit c-drev, bliver nok den nemmeste måde at identificere den på, for jeg kan lige se på min egen pc,  at der er 117 logfiler om alt muligt. Der er også en der hedder system.log i c:\I386, msåke har den noget. Hov, det link er heller ikke rigtigt, undskyld. Det hedder www.Lavalys.com/everest.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. februar 2005 - 10:18 #16
du kan også bruge dette:
Følg vejledningen her:
Gå ind her og hent Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Kør Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den. Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.
det er et alternativt program, jeg har hørt om på andre spørgsmål.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
25. februar 2005 - 19:59 #17
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
28. februar 2005 - 10:11 #18
kan måsek være messenger der konflikter eller musicmatch. har du prøvet at slå dem fra mens du spiller, måske er det logitech software update der prøver at starter selv (manifestengine). Prøver lige at kigge nærmere om der skulle være andre ting der kan konflikte, men umiddelbart ser det der godt nok ud. Der er ikke nogen uønskede programmer, ser det ud til.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
28. februar 2005 - 10:24 #19
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm , her er en lille introduktion til hvordan man selv kan se, om der er emner man bør spørge andre om. derved kan du reducere mængden af info. Tror ikke du har noget der ikke burde være der, det er nærmere et spørgsmål om ressourcekonflikt og til det er Everest bedre. Selv om det er rart at vide der ikke ligger programmer og kører, som ikke burde! :-)
Avatar billede bailey29 Nybegynder
18. marts 2005 - 12:39 #20
Hej igen.

Nu har jeg rodet lidt med dét Everest-program, og det ser godt nok fint ud.
- Dét er der så kommet en rapport ud af, som måske kunne bidrage til yderligere hjælp :o)

http://www.cuban.dk/Report1.htm

Håber dét hjælper lidt mere.

-Ydermere har jeg efterfølgende erfaret en fejl på et tredje spil, som jeg ellers troede ville kunne køre, nemlig Civ2. Men også dét lukker ned,- dog med en blå skærm, hvor følgende fejlmeddelelse vises :

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

***STOP: 0X000000D1 (0X00000011, 0X00000002, 0X00000000, 0X00000011)

Jeg har også kørt Memtest86, der ikke fandt problemer med mine Ram.

Sæt igang :o)

Tak for al hjælp 'so far'...!!
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
21. marts 2005 - 11:33 #21
du trænger godt nok til en bios-upgrade, hvis der er nogen tilgængelig. det er et gammelt kort, så det er ikke sikkert. Ligeså dit chipset. Det er noget med at det ikke er fra phoenix vi finder ny bios. Søg på dit bundkort
Avatar billede bailey29 Nybegynder
24. marts 2005 - 14:47 #22
Hey!

Se, nu er vi ved at være fremme ved noget, der hjælper.. Problemet er bare, at jeg ikke fatter en minus med BIOS Upgrades og dén slags. Hvor kan jeg finde en upgrade, der passer til min PC, og vil en opgredering medføre, at jeg skal 'cleare' min maskine?

Enlighten me, please.. PLEASE :o)
Avatar billede bailey29 Nybegynder
24. marts 2005 - 14:48 #23
Hey!

Se, nu er vi ved at være fremme ved noget, der hjælper.. Problemet er bare, at jeg ikke fatter en minus med BIOS Upgrades og dén slags. Hvor kan jeg finde en upgrade, der passer til min PC, og vil en opgredering medføre, at jeg skal 'cleare' min maskine?

Enlighten me, please.. PLEASE :o)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
29. marts 2005 - 10:05 #24
hmm, sorry - har haft ferie. har du været på google og søgt på dit kort og chipset? En upgrade giver ikke clearing af eksisterende data, men gør du får en driver som får systemet til at køre bedre. hvis du finder en upgrade er der næsten altid en vejledning med til hvordan du gør, men i hovedtræk skal filen pakkes ud til en diskette som du booter på (til Bios - Tror nok du kan lægge chipset direkte ind fra Windows).
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
29. marts 2005 - 11:41 #25
nyeste bios jeg finder er på zdnet og er fra 2003, så den er nyere end din egen, men søger du på google, er det ikke svært at finde.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
29. marts 2005 - 17:46 #26
Hejsa..

Intet problem med ferien. Det sskal vi jo alle holde siden hen.. :o)

Jeg har forsøgt at installere den nye BIOS, men det har ikke hjulpet på det oprindelige problem. Det er UDELUKKENDE spil, der er problemer med, og de startede omkrinng tidspunktet, hvor Servicepack 2 til XP kom ud. Ikke at det forårsager problemerne, men det kunne jo være.. :o|

Tusind tak for al din hjælp. Håber du måske render på lignende problemer senere hen, og husker mig, hvis du finder en løsning :o)
Avatar billede bailey29 Nybegynder
29. marts 2005 - 17:47 #27
Iøvrigt,-

Kan det være grafikkortet, der er gået i stykker? Har overvejet at prøve at investere i et nyt, men det er sgu surt at købe et nyt, for så at finde ud af, at det ikke var dét, der var problemet..!
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
30. marts 2005 - 13:05 #28
Har du overclocket det? sad lige og overvejede om det kunne være Xp der suger ressourcer ud, det ville ikke være godt, når der kun er 64 mb ram. Har du set om der er nye drivere til kortet? har glemt hvad jeg læste i din rapport om drivere, men det var en mulighed, at du skal have en driver der forenelig med xp sp2.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
30. marts 2005 - 13:09 #29
det ville da være skade hvis vi ikke fandt en løsning - af den ene eller anden slags! Selvom det har trukket ud, så har vi da fået udelukket nogen muligheder og du har fået en ny bios på, den kan gå hen og give sidegevinster andre steder! :-)
Avatar billede bailey29 Nybegynder
07. april 2005 - 14:53 #30
Hep!

Undskyld, men nu var det min tur til at være væk.. :o)

Ja, det ville være ærgerligt, om vi ikke kunne finde en løsning!

Jeg har ikke overclocket noget, for det aner jeg ganske enkelt, hvordan man gør! Jeg har forsøgt med et andet (dog ældre!) grafikkort, men der gik spillene ligeledes ned!

Hvordan undersøger jeg, om Xp er årsagen til de utidige afslutninger af programmerne?

På forhånd tak!
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. april 2005 - 19:31 #31
du kan prøve en repair af din xp, og geninstallere styresytemet. Måske kunne det skyldes en dårlig installation af sp2. Du har muligvis et problem i at dit chipset på kortet til grafik ikke understøtter directX større end 7,0, så du har for ny directX. lagde også mærke til dette i din statusrapport:
[ Prolink GeForce2 MX400 Video Adapter ]
  Enheds Egenskaber:
  Enheds Beskrivelse  Prolink GeForce2 MX400 Video Adapter
  Bus Type  AGP 4x
  Bus / Enhed / Funktion  1 / 0 / 0
  Device ID  10DE-0110
  Subsystem ID  1554-1081
  Enheds Klasse  0300 (VGA Display Controller)
  Revision  B2
  Fast Back-to-Back Transactions  Understøttet, Frakoblet
prøv at gå i din enhedshåndtering og se om du kan slå Fast Back to Back trans til, eller det er i bios det skal indstilles. et forsøg værd, men først efter opgradering af driver til kortet.
Avatar billede bailey29 Nybegynder
11. april 2005 - 19:46 #32
Jeg har sjovt nok valgt at geninstallere hele styresystemet igen hér i weekenden. Jeg måtte formattere og geninstallere utallige gange, og forsøgte på alle måder at slutte hardware til ét ad gangen og bytte ud med andre dele osv., for at finde ud af hvori problemet lå.

Jeg fik så LANGT om længe styresystemet lagt ind uden afbrydelser og fejlmeldinger, og nu virker det hele igen. HVAD der i virkeligheden har været problemet, aner jeg så desværre ikke, men noget siger mig, at grifikkortet ikke har det specielt godt.

Jeg takker mange gange for din hjælp! Det er sgu stort, at du har gidet tage dig tid til at finde en løsning på mit problem!

//Bailey
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. april 2005 - 19:49 #33
selvfølgelig, du har været meget tålmodig! I perioder har jeg ikke så megt tid til at kigge her, men soome tider er det godt med en tænkepause! :)
Jeg hjælper gerne hvor jeg kan.
Vil du give noget for assistencen, lægger jeg et svar. God fornøjelse.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
11. april 2005 - 20:48 #34
Takker, næh det er med grafikkort som mennesker, de ældes - omend grafikkort også For-ældes! :-) Køb et nyt når du får råd/lyst
Avatar billede bailey29 Nybegynder
11. april 2005 - 20:54 #35
Det vil jeg helt sikkert gøre..! Faktisk tror jeg, at jeg køber en helt ny PC til sommer, så har jeg en god undskyldning for ikke at sidde ude i dét grimme, grimme solskinsvejr :o)

Tak for al hjælp! Det sætter jeg pris på!