Avatar billede feldt Nybegynder
15. februar 2005 - 22:49 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Valg af kabel til hjemmenetværk

Hej.

Jeg skal til at installere et netværk i mit hus. Jeg vil have en central switch og så trække kabler rundt i de forskellige rum i huset. Jeg har været ved at kigge lidt på de forskellige typer kabler, men jeg er ved at miste overblikket. Der findes en del forskellige kabeltyper til ethernet, men hvad er f.eks. forskellen på kategori 5, 5e og 6?
Jeg går også ud fra, at der skal anvendes et specielt installationskabel? Jeg har været på Brinck (http://www.brinck.dk/net.asp) og fundet et kabel (UTP Netværkskabel CAT5e "SOLID - STIV"). Men er kategori 5e "godt nok". Jeg kører i dag 100Mbit, men kan et kategori 5e kabel f.eks. anvendes til Gigabit netværk?

Hvilken type kabel skal jeg vælge hvis jeg i mit hus vil have en netværk, som er bare lidt fremtidssikret?

Det var en lang smøre. Håber I kan komme med nogle kloge ord.

/feldt
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2005 - 22:53 #1
Umiddelbart vil jeg sige CAT5e. Der er en prisforskel, og også en kvalitetsforskel, til CAT6, men til "hjemmebrug" vil jeg nok ikke selv betale. CAT5 vil jeg nok ikke selv vælge.

Jeg skal selv til det samme, i et nyt hus, og vælger blot en god kvalitet CAT5e.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. februar 2005 - 22:55 #2
Jeg vil anbefale at du køber en god kvalitet kabler når du trækker, gerne Cat 5e eller højere (mener at have set op til cat 7) Grunden til dette er at du så om nogle år kan opgradere dit net til gigabit net uden at skulle fjerne alle de gamle kabler og erstatte med nye. Selve det at trække kablerne og lave huller i væggene er det store arbejde, det er derfor vigtigt at den faste installation holder længst muligt.

Du skal huske at båndbredden faktisk udvikler sig relativt hurtigt i øjeblikket, jeg er på 2 år gået fra en 256 kbit download til en 4 Mbit download og jeg vil tro at vi er oppe på meget mere i løbet af de næste par år. Kabler er en rigtig god ide og gode kabler vil pp langt sigt spare dig for både arbejde og penge
Avatar billede sjmoller Nybegynder
19. februar 2005 - 10:30 #3
Jeg har selv fået lavet CAT6 (250MHz grønne kabler) kabling. Det koster ca. 8-10 kr. meteren, ikke væsentligt dyrere end CAT5e (125 MHz).
Sørg for at bruge CAT6 RJ45 connectorer i begge ender, dvs forsøg ikke selv at crimpe RJ45 stik på, da det meget ofte ikke virker når/hvis du kører Gbit.
Du behøver ikke skærmede kabler, medmindre patch kablerne ligger lige op og ned af en masse dårligt skærmet bystrøm.

Ekselpel på CAT6 konnektorer:
http://www.elbutik.dk/detaljer.php?a4=105&a5=1&a6=914&a7=2
Avatar billede htx98i17 Professor
03. oktober 2005 - 17:19 #4