Avatar billede snake2005 Nybegynder
15. februar 2005 - 22:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afskærmet kabel eller ej

Er det nødvendigt at købe et afskærmet kabel til brug mellem router og pc, ca 40 meter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2005 - 22:28 #1
Nej, normalt ikke. Et normalt "unshielded twisted pair" (UTP) - kabel kan normalt
sagtens bruges. Hvad er dit problem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. februar 2005 - 22:29 #2
Det kommer an på støj niveauet i miljøet omkring kablet samt om du på sigt skal kunne kører højere hastigheder på kablet.

Hvis kablet ligger løst og ikke er ført gennem vægge (Læs: let at skifte) så brug til at starte med et uskærmet kabel, det vil virke tilfredsstillende i de aller fleste tilfælde. Skal kablet føres gennem flere vægge ig er svært at skifte, så brug så godt kabel som muligt.
Avatar billede snake2005 Nybegynder
15. februar 2005 - 22:49 #3
mit problem i, relativ, korte træk: har flyttet en af mine pc'ere pænt langt væk fra routeren. har tidligere troet på at 20 meter kabel var max, men er nu blevet opklaret at 100 meter ikke er noget problem. har indkøbt et wireless AP og USB stick, men disse giver dårligt signal medmindre de er tæt på hinanden og så er det jo ligegyldigt. det jeg gerne skulle ende op med var: ca 40 meter kabel, der skal ligge på loftet. hvad er smart at investere i og jeg har ret i at det hedder rj-45 kabel, ikk'?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2005 - 22:51 #4
Du skal vælge et CAT5 eller bedre: CAT5e kabel med RJ-45 stik i begge ender.
Avatar billede snake2005 Nybegynder
15. februar 2005 - 22:52 #5
fint. kan det findes på nettet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. februar 2005 - 22:59 #6