Avatar billede chamster Nybegynder
10. februar 2005 - 17:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Momsregistreret eller ej?

Hej er der nogen der kan fortælle mig hvad reglerne er hvis jeg vil fakturere en virksomhed for noget hjemmeside-konsult arbejde uden at være momsregistreret.

så vidt jeg kan læse mig til må man tjene op til 50.000 på et år uden at være momsregistreret... men hvordan gør man så man skal vel betale et eller anden afgift?

er der regler til fakturen også?
Avatar billede triple-x Nybegynder
10. februar 2005 - 17:11 #1
du må ikke tage moms hvis du ikke har CVR nr. og du skal selvfølgelig opgive din ekstra indtægt på din selvangivelse når den kommer, så du kommer til at betale skat af beløbet.

og regel med at du må TJENE 50.000 er forkert. din OMSÆTNING må højst være 50.000 og her er der en stor forskel, som mange falder i.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
10. februar 2005 - 17:14 #2
når du så laver din faktura så må der ikke stå noget om moms

alså:

ialt incl. moms
og moms total

må du ikke skrive
Avatar billede jinxit Nybegynder
10. februar 2005 - 17:42 #3
Reglerne siger at året efter at du har haft en indkomst på mere end 50.000kr skal du være momsregistreret.

Du kan også vælge at blive momsregistreret uden at have en b-indkomst der overstiger 50.000kr, som kan være en fordel hvis du skal investere i en del udstyr til det arbejde du udfører.
Avatar billede opus Nybegynder
10. februar 2005 - 21:45 #4
Prøv at se på www.teknikogdesign.dk, de klarer det hele for dig (moms, skat, opkrævning osv) + de bærer risikoen, hvis kunden ikke betaler. Det koster en eller procentdel af dit honorar.
Avatar billede japping Nybegynder
11. februar 2005 - 11:09 #5
Tja, så skal vi til denne diskussion igen. Hvor mange af jer har prøvet det som chamster spørger om ?

Chamster: Du må arbejde lige så meget du vil, uden at være momsregistreret. MEN det kræver at firmaet vil udbetale din løn som B-indtægt. OG du selv registrerer det som B-indtægt på din selvangivelse.

Fordelen ved moms.reg. er at du kan trække diverse udgifter fra og derved opnå en skattefordel.
Avatar billede japping Nybegynder
11. februar 2005 - 11:10 #6
Jeg glemte at lægge et svar, da jeg ved det er rigtigt. Jeg har nemlig selv arbejdet på denne måde før jeg blev momsreg.
Avatar billede chamster Nybegynder
12. februar 2005 - 16:41 #7
tak for de gode svar.. med andre ord det kan kun betale sig at lade sig momsregistrere? er der nogen udgifter/krav til dette? osv...?
Avatar billede olebole Juniormester
13. februar 2005 - 01:19 #8
<ole>

"med andre ord det kan kun betale sig at lade sig momsregistrere" - det er der vist ingen, der har skrevet i denne tråd.
Hvis du er i fagforening, bør du helt klart rådføre dig med dem. Er du ikke, bør du søge informationer et sted, hvor du _ved_, folk har forstand på den slags.

I et forum som Eksperten udtaler folk sig om, hvad somhelst, de ikke har forstand på.

Det var ikke møntet på nogen i denne tråd - men det er for seriøst et emne til at lade tilfældigheder råde ... og der kan være alvorlige faldgrubber  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede triple-x Nybegynder
13. februar 2005 - 01:22 #9
Jeg er helt enig med Olebole. Om det kan betale sig eller ej er jo også en meget personlig sag. For det kræver også du har lyst til at bruge tid på at sætte dig ind i noget regnskab, med mindre du får en revisor til at klare disse ting.

Et par steder jeg ville starte hvis jeg var dig
www.startguiden.dk
www.virk.dk
nede på din kommune, told og skat afdelingen er meget villige til at tage et møde med dig og fortælle dig om fordele, udlemper og sætte dig ind i tingene. Har selv været med til et lign møde en gang.
Avatar billede japping Nybegynder
14. februar 2005 - 12:11 #10
Helt enig, du skal regne med at bruge rigtig mange penge på selv at lave regnskab. Hvis du vil have revisor til at lave regnaskb, skal du regne med mellem kr. 5.000,- og 10.000,-
Avatar billede opus Nybegynder
14. februar 2005 - 12:28 #11
Jeg vil stadig anbefale en ordning som Teknik & Design. Der findes lignende koncepter, der måske svarer bedre til din faggruppe, spørg din fagforening.
Igen: T&D varetager alt regnskab, du bruger deres cvr.nr. og du kan også modregne udgifter. De sikrer dig også imod dårlige betalere - der bærer de ansvaret, og du får din løn alligevel.
Teknik & Design hører i øvrigt under Teknisk landsforbund. Du kan også spare op hos dem i en mere eller mindre begrænset periode (spørg dem), så du kan få alt udbetalt på et passende tidspunkt.
Den procentdel de tager for ulejligheden er godt givet ud! På den måde kan du (i det mindste i starten) koncentrere dig om arbejdet fremfor regnskabet.
Avatar billede triple-x Nybegynder
14. februar 2005 - 12:32 #12
opus - tror det er meget en smagssag, for jeg føler lidt af iværksætter ånden forvinder hvis man lader et firma overtage hele den del, og igen kun skal koncentere sig om sit "job"

En anden løsning er også at klare momsregnskabet selv, og lade en revisor klare årsregnskabet, den løsning har jeg set flere steder.
Avatar billede opus Nybegynder
14. februar 2005 - 12:41 #13
Jeg er enig med dig triple-x. Men min nævnte løsning frigør ressourcer til at etablere et kundenetværk, samtidig med at man har de samme muligheder som en momsregistreret. Det er, som du siger, en smagssag. Hvis man ikke er stiv i tal og regnskab, eller har et tidsproblem, er det ihvertfald en løsning.
Jeg har selv arbejdet lidt i småskala, hvor det var at skyde gråspurve med kanonkugler, hvis jeg skulle overveje en momsregistrering.
Avatar billede chamster Nybegynder
14. februar 2005 - 16:02 #14
tak for de gode råd det var nu også mere for at få et billed om hvad jeg burde gøre vil selvfølgelig ikke ta disse svar som udgangspunkt for mit valg.. men nu har jeg lidt at rette mig efter.. så tak