Avatar billede kapper_det_er_mig Nybegynder
09. februar 2005 - 21:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad synes i om kapitalisme

Hej
Jeg står og skal lave et projekt om kapitalisme og ville gerne spørge jer om nogle hurtige spørgsmål:
1.0(Hvis du er anti-kapatilist) Hvorfor er du imod kapitalismen??
1.1 Synes i det kapitalistiske system er i orden??
2. Hvis du går på McDonals hvorfor gør du så det??
3. Er det ok vi lever i en kapitilistisk verden??
4. Er det OK at vi udnytter de fattige??
5. Har du en ide til et bedere samfund??

Det ville være rigtig dejligt hvis i satte 5 min af til at svare på de her spm, det vil hjælpe os meget med vores projekt:-)

På forhånd tak
Niels, Kasper, Nikolas og Lasse
Avatar billede sorenbs Nybegynder
09. februar 2005 - 21:27 #1
Efter min mening er der to modsætninger: kapitalisme og socialisme. Begge dele kan være meget yderligtgående, og noget være skidt.
Her i Danmark har vi formået at skabe en god mellemting, dog med overvægt af det kapitalistiske.
At Mc'Donalds i al den tid de har været i landet ikke har betalt en krone i skat er jeg principielt modstander af. At de skaber jobs er fint nok, men det er en hel ufair fordel imod den lokale pizza/kebab/pølsemand, der også levere sundere mad, og dermed ikke skaber sø stort pres på sundhedssektoren.
Avatar billede lonepeter Novice
09. februar 2005 - 22:11 #2
1. Nej jeg er ikke anti-kapitalist, jeg vil nærmere betegne mig selv som skeptisk kapitalist. Bedst kan jeg lidt den socialistiske grundtanke "man skal yde efter evne og nyde efter behov" problemet med denne sætning er bare at det strider så meget imod menneskets natur. Dybest set vil vi alle jo gerne have frugten af vores arbejde. Derfor tror jeg at den eneste måde at styre et samfund på er efter kapitalismen. Efter min opfattelse skal vi som mennesker så forsøge af begrænse de skadelige virkninger af kapitalismen så godt som muligt. Eksempelvis ved at tage bedst muligt vare på de svageste i samfundet... Jeg mener at staten skal forsøge at udjævne forskellen på vindere og tabere i det kapitalistiske spil mest muligt.

2. Ja, jeg tager på mcdonalds, og det gør jeg fordi det er en let løsning og jeg tror dybest set ikke at mcdonalds er hverken værre eller bedre end nogle andre virksomheder. Virksomheder er nu engang sat i verden for at tjene penge til deres ejere og så længe de ikke forbryder sig mod landets love har jeg intet problem med det.

3. Som skrevet i punkt 1 er det okay at vi lever i en kapitalistisk verden da jeg ikke mener at der er et reelt alternativ, men vi skal hjælpe de dårligst stillede mest muligt både i og uden for landet.

4. Nej det er på ingen måde okay at vi udnytter de fattigste. Ulandene skal have en fair pris for deres vare og gerne så jeg at koncepter som max havelar blev mere udbredt.

5. Egentligt synes jeg at det danske samfund er rimelig okay som det er. Sådan som jeg ser det er det farlige at der er ved at ske en højredrejning i samfundet og den tendens synes jeg er meget kedelig (ja ja fogh og hans tilhængere påstår jo godt nok at de er ih så sociale men den hopper jeg ikke på)

Jeg så gerne at man aktivt fik sat noget skub i integrationen, lod indvandrene vide at der faktisk er brug for dem i samfundet. Man skulle gøre en meget større indsats for at få unge igang med en uddannelse, lade dem vide at der er brug for dem og så de svageste. I det hele taget skulle vi sørge for at alle føler at de har noget at bidrage med og at deres indsats bliver værdsat.
Avatar billede lonepeter Novice
09. februar 2005 - 22:13 #3
PS: At McDonalds ikke betaler skat i danmark synes jeg ikke man kan bebrejde dem, det må være politikernes opgave at sørge for at det ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
10. februar 2005 - 00:36 #4
dem der har penge har magt! sådan er det desvære og det skal vi prøve at lave om på efter min mening!. jeg er ret uenig med lonepeter om at det ikke er mc. donalds skyld de ikke betaler skat...
Avatar billede lonepeter Novice
10. februar 2005 - 07:15 #5
l-lindberg, ingen ansvarlig ledelse i en virksomhed vil betale mere skat en højest nødvendig, de får jo netop deres løn for at sørger for at virksomheden giver det størst mulige afkast til ejerne. Det må derfor være politikkernes pligt at sørge for at den slags ikke kan lade sig gøre, for at det er forkasteligt kan vi nok ikke blive uenige om.
Avatar billede l-lindberg Nybegynder
10. februar 2005 - 20:49 #6
selvfølgelig skal der lovgives om det men de prøver jo bevidst at snyde sig udenom!... kapper har du fået svar nok?
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. februar 2005 - 10:06 #7
l-lindberg > Du vrøvler. Det siger sig selv at enhver virksomhed eller person er i sin fulde ret til at opnå det mest driftige resultat af sine aktiviteter, indenfor de gældene lovrammer. Dit infantile nonsens må vel iøvrigt betyde at du undlader at bruge dine fradrag, indbetaler moms af dine toldfri køb på vej hjem fra mallorca og skræller en topskat af din, antageligt, beskedne indkomst, selvom den grangiveligvis knap passerer den skattepligtige bagatelgrænse.
Avatar billede lonepeter Novice
11. februar 2005 - 10:24 #8
Hvis man holder sig inden for gældende lovgivnings rammer kan du da ikke kalde det snyd, det kan godt være at det er snyd inden for din opfattelse af korrekt etisk opførsel, men juridisk er det jo ikke snyd når det er lovligt.

Egentligt er jeg enig med runeevers, jeg bryder mig bare ikke meget om hans måde at formulere sig på.
Avatar billede runeevers Nybegynder
11. februar 2005 - 10:25 #9
lonepeter > Det kan jeg godt forstå. Jeg er også larmende ubehøvlet.
Avatar billede lonepeter Novice
11. februar 2005 - 10:28 #10
> Ja, det er der jo nok nogle der vil mene...
Avatar billede kapper_det_er_mig Nybegynder
11. februar 2005 - 15:54 #11
Tak for alle jeres svar, de har været nyttige!! :-)