Avatar billede 3dmax Nybegynder
05. februar 2005 - 23:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

brug af vinkler

jeg har fået lidt hjælp til at lave nogle vinkler herinde, med har fået nogle problemmer som jeg ikke lige kan finde en løsning på- HJÆLP

inspiration kilde:http://www.gratis-ting.dk/ny/spilfilm/vis.php?id=524&tilbage=ok
mit spil(indtil nu bare simple grafik): http://www.frip.dk/sl/spil/airhocky.swf
kode:http://www.frip.dk/sl/spil/spil.txt

som i kan se så opføre bolden sig mærkeligt, fx når den rammer den øverste væg"wallOp_mc", med "trace(minVinkelOp);" kan jeg se at den starter med 0 grader i venstre side??????

Eller når den rammer væg "wallV_mc", linie 44, virker ikke med en vinkel på 180 grader, men virker med en vinkel på 200???

Er der nogle som har et godt råd?
Avatar billede barklund Nybegynder
06. februar 2005 - 00:33 #1
Punkt 1 må være at læse denne lille artikel, som jeg har skrevet: http://actionscript.dk/artikler/?t=Punkt_til_linje

--
Morten Barklund
Avatar billede 3dmax Nybegynder
07. februar 2005 - 11:55 #2
men mine vinkler er retvinkel, og så skal jeg vel ikke bruge den model fra din artikel.men "boldVinkel = 180-minVinkelN;//v=(180-v)"?????
Avatar billede barklund Nybegynder
07. februar 2005 - 15:39 #3
Hvad er myRadiansOp et udtryk for?
Avatar billede 3dmax Nybegynder
07. februar 2005 - 20:49 #4
et navn på en variable.
for ikke at bruge det samme navn i mine if sætninger.
du kan også se at jeg bruger"minVinkelOp"
altså hentyder det til den væg som er op, jeg bruger også "ned" og "v" for venstre og "H" for højre.
Avatar billede barklund Nybegynder
07. februar 2005 - 22:36 #5
Jeg er med på, at det er et navn :)

Jeg er mere interesseret i, hvad variablen repræsenterer? Hvad mener du, at beregningen skulle finde frem til? Bare beregningen af myRadiansOp for en af siderne? Jeg gætter på, at du mener, at det er en vinkel - men vinklen på hvad?

--
Morten Barklund
Avatar billede 3dmax Nybegynder
07. februar 2005 - 23:04 #6
hej morten
det er vinklen imellem væg og bolden, hvis den er fx -56 grader så siger jeg *-1, og dermed skulle bolden så bevæge sig 56 grader. dermed skulle bolden få en "V" vinkel.
Avatar billede barklund Nybegynder
08. februar 2005 - 01:16 #7
Hvis det er vinklen mellem væggen og bolden, hvorfor beregner du så vinklen fra bolden hen til væggens centrum? Det giver jo ikke mening?

Du skal blot tage boldens vinkel som den og og trække den fra 180, hvis du rammer en vandret væg - ikke noget med at finde vinklen hen til væggen. Du ved jo hvad vinklen mellem væg og bold er, og det er en del af den simple formel, der siger, at boldens vinkel efter at have ramt en vandret væg er 180 minus den oprindelige vinkel.

Og trust me, jeg er civilingeniør, jeg ved godt hvordan vinkler, fysik og den slags hænger sammen :)

--
Morten Barklund
Avatar billede 3dmax Nybegynder
08. februar 2005 - 20:17 #8
hej morten
det virker nu, Hurra
Det jeg ikke var klar over, var at den regnede fra væggens centrum, og dermed fik jeg gjort det meget mere svært end det var.
Vi skal jo alle starte et sted!!!
Men nu kan jeg komme videre,- og du skal ha nogle point
tak for hjælpen
steen
Avatar billede barklund Nybegynder
08. februar 2005 - 21:06 #9
Du beregnede jo vinklen som:

Math.atan2((wallOp_mc._y - bold_mc._y), (wallOp_mc._x - bold_mc._x));

Det er jo direkte en beregning af vinklen fra boldens midtpunkt til væggens midtpunkt - ikke andet?

Men godt, at du fik det til at virke :)

--
Morten Barklund
Avatar billede barklund Nybegynder
08. februar 2005 - 22:46 #10
Tark for points :)