Avatar billede myen Nybegynder
01. februar 2005 - 15:02 Der er 12 kommentarer

Hjælp til sandsynlighedsopgave..

Hej..da jeg er rigtig dum til sandsynlighedsregning vil jeg høre om der er nogle der kan hjælpe mig med denne opgave?

"Nogle børn vil have en spillebod. En af dem foreslår følgende spil med to terninger:
- Hvis spilleren ved et slag med de to terninger får en sum, der er fem eller derunder, skal boden udbetale 1 kr.
- Hvis summen bliver over ti, skal boden udbetale 4 kr.
- Hvis summer bliver fra 6 til ti, skal spilleren indbetale 1 kr. til boden.

Nogle af børnene mener, at dette spil vil give underskudi boden.

Giv en matematisk beskrivelse af spillet, og benyt denne til at tage stilling til spørgsmålet om underskud i boden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2005 - 15:22 #1
Opstil de 36 udfald, fra 1-1, 1-2, ... op til 6-6
De er lige sandsynlige. Skriv -1, -4 og +1 ud for de relevante summer.
Læg sammen og divider med 36. Så har du bodens gennemsnitlige gevinst pr slag
(eller tab, hvis det bliver negativt).
Avatar billede myen Nybegynder
01. februar 2005 - 16:58 #2
Efter jeg har lagt dem sammen (og har fået 1) og divideret med 36..dvs 1/36 = 0,0278..har jeg så fået sandsynligheden for at de vinder hver gang eller?
Avatar billede myen Nybegynder
01. februar 2005 - 17:02 #3
Eller..betyder det at der er størst sandsynlighed for at boden tjener ´på spillet end at den får underskud?
Avatar billede lonepeter Novice
01. februar 2005 - 18:47 #4
Hmm... - umidlbart vil jeg mene at følgende lining løser spørgsmålet

Fortjeneste = ((4*1)-(2*4)-(5*1))/12
Fortjensete = -0,66

Altså et underskud på 0,66 kr pr. spil

Ser det ikke meget rigtigt ud???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2005 - 19:38 #5
myen: Du har - hvis du har regnet korrekt, jeg har ikke checket - vist at de
i gennemsnit får et lille overskud.

lonepeter: Det er mere sandsynligt at få¨summen 6 end summen 12. Det tager du
ikke højde for i din beregning.
Avatar billede lonepeter Novice
01. februar 2005 - 19:42 #6
> erikjacobsen, det kan der være noget om... :-)
Avatar billede senatoren Nybegynder
01. februar 2005 - 20:55 #7
Jeg sad lige og tænkte, hvis man bruger erikjs første forslag vil man så ikke komme til at regne med dobbelt slag altså. 1-5 og 5-1 etc. Dette ændrer jo lidt på udfaldet.
Avatar billede roenving Novice
02. februar 2005 - 02:35 #8
Næh, for slaget 5-1 er et andet slag end 1-5 ...

Der er 36 forskellige slag, fordi den første terning kan have 6 forskellige værdier, og derefter kan den anden terning have 6 forskellige værdier ...

Slag, som giver 1 krone i gevinst, bliver derfor:

1-1, 1-2, 2-1, 1-3, 3-1, 2-2, 1-4, 4-1, 2-3 og 3-2

Slag, som giver 4 i gevinst:

6-6, 6-5 og 5-6

Altså er der på 36 slag 10, som giver en gevinst på 1 kr., 3, som giver en gevinst på 4 kr. og følgelig 23, som giver en indbetaling på 1 kr., hvilket betyder, at der vil være et overskud på een krone for hver 36 slag, hvilket må siges at være en ganske glimrende overskudsrate til den slags !-)
Avatar billede phuc69 Juniormester
02. februar 2005 - 08:41 #9
Da det er summen af de 2 terninger er det vel lige meget om det er et slag på 1-5 eller 5-1.
Avatar billede roenving Novice
02. februar 2005 - 09:07 #10
Ikke for sandsynligheden !-)
Avatar billede phuc69 Juniormester
02. februar 2005 - 09:42 #11
ok
Avatar billede myen Nybegynder
02. februar 2005 - 22:49 #12
Jeg siger mange tark for hjælpen! ;)(