Avatar billede smiley2 Nybegynder
21. marts 2001 - 12:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DHCP og statisk IP

Jeg skal sætte en mailserver op på vores nætværk. Denne mailserver skal have en fast LAN IP adresse.

Vores router fungerer på LAN som DHCP Server. Alle maskiner får dynamisk IP via den. Desuden har routeren sin egen faste IP på vores LAN.

Jeg har prøvet at give mailserveren sin egen IP (selvfølgelig i samme klasse som resten af netværket), samt sætte gatewayen til  routerens IP (I TCP/IP settings på mailserveren).

Mailserveren fungerer fint over LAN (andre computere kan komme i forbindelse med den), men den kan ikke komme på internettet. Den kan godt pinge routerens IP adresse (som jo er dens gateway). De andre computere (der bruger DHCP) kan godt komme på internet.

Kan jeg ikke en router som gateway på den måde? Nogen forslag?
Avatar billede smiley2 Nybegynder
21. marts 2001 - 12:29 #1
kom nuuuu
Avatar billede torbenkoch Nybegynder
21. marts 2001 - 12:30 #2
Når du bruger DHCP bliver ting som DNS-server sat op automatisk. På din maskine med statisk IP bliver dette ikke gjort automatisk. Tag en ipconfig.exe (NT) eller WinIpcfg.exe (95/98/ på en af de maskiner med DHCP, så kan du se, hvad DNS adresserne er. Disse skal så tilføjes på maskinen med fast IP.

Held og lykke med det!
Avatar billede smiley2 Nybegynder
21. marts 2001 - 12:31 #3
nu har jeg jo selv konfigureret routeren, så no need. Men det giver jo sig selv!

Tak :o)