Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 18:51 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Første ASP Dokument

Hej

Jeg er ved at lave min første asp dokument. Jeg er ind på denne side http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion3.asp

Men jeg forstår ikke rigtig hvad de mener med (Start med at lave et ganske almindeligt HTML dokument, navngiv filen default.asp, og placer den i roden af sitet. På din server er stien c:\inetpub\wwwroot\default.asp.))
Avatar billede moocher Nybegynder
23. januar 2005 - 18:54 #1
Det er fordi du skal have en server der understøtter ASP. Har du ikke din egen server skal du ha lejet dig ind på en som understøtter ASP. ASP er ikke som alm. HTML, som du kan se hvorsomhelst.
Avatar billede moocher Nybegynder
23. januar 2005 - 18:55 #2
c:\inetpub\wwwroot\default.asp

Det er standard stien til Windows XP pro's server
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. januar 2005 - 18:55 #3
De mener, at du skal lægge din fil i mappen inetpub\wwwroot på c-drevet. Dette gør du, hvis du selv kører en IIS server og du har rod mappen i standard placeringen.

Hvis du har din hjemmeside hos en udbyder, så uploader du bare din asp fil ex. i roden af sitet som test.asp og kalder den med www.domin.dk/test.asp.
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 18:58 #4
Der står at jeg skal lave en helt almindeligt html dokument. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:02 #5
Jeg har installert IIS på min pc.
Avatar billede razser Nybegynder
23. januar 2005 - 19:03 #6
For at kunne anvende asp, skal du have installeret en server på din PC. Man man installere en gratis personal webserver (IIS), som hører med på cd-rom'en til WindowsXP professional eller Windows2000 professional. Du kan ikke køre det på WindowsXP Home. Du kan læse mere om installation af IIS her:

http://www.hardwarerating.dk/artikelside.asp?Indeks=286

Når du har installeret den, skal du placere filen her: c:\inetpub\wwwroot\default.asp
Derefter skriver du http://localhost/default.asp i din browser for at se siden.
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:08 #7
Jeg har gjort alt det som razser siger. Det hele er gjort. Men den fil jeg skal have lavet. Hvordan skal jeg lave den? Er det i tekstdokument det skal laves?
Avatar billede razser Nybegynder
23. januar 2005 - 19:11 #8
Lav filen i Notesblokken, i Dreamweaver eller i Frontpage og kald den .asp i stedet for .html
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:13 #9
Jeg har lavet filen og kaldt den test.asp men det er stadigvæk en tekstdokument fil.
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. januar 2005 - 19:15 #10
Du skal vise extensions for kendte filtyper...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
23. januar 2005 - 19:16 #11
Åben Denne Computer
Vælg Funktioner --> Mappeindstillinger
Vælg fanebladet Vis
Fjern flueben i Skjul filtypenavn for kendte filtyper
Avatar billede razser Nybegynder
23. januar 2005 - 19:20 #12
Hvis du åbner notesblokken og kopierer følgende ind:

<html>
<head>
<title>Mit første ASP dokument</title>
</head>
<body>
<%
Response.Write "<h1>Hello World!</h1>"
%>
</body>
</html>

Derefter kalder du siden test.asp og placerer den i mappen: c:\inetpub\wwwroot\
Sluttelig skriver du http://localhost/test.asp i din browser og du vil se en simpel asp-side med teksten: Hello World!
De avancerede asp-sider kommer du nok til efterhånden...
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:22 #13
Jeg har lige gjort som hmortensen sagde. Nu kan jeg se filen. Jeg omdøbede dem til default.Nu er der 2 der hedder default. En tekstdokument og en asp Dokument. Når jeg åbner asp filen så kan jeg vælge hvad for et program den skal åbnes med. Så vælger jeg Internet Explore. Så åbnede der en ny browser. Men der var ikke noget i. Den hed bare for oven ( Min første ASP dokument )<<< Dette står helt øverst i den blå felt. På samme linje som lukke knappen.
Avatar billede b.b Nybegynder
23. januar 2005 - 19:23 #14
Man skal kravle før man kan gå.

Hvis du ikke aner hvad et HTML dokument er, så vil jeg sq nok anbefale dig at lære det, før du går igang med ASP. Grunden til at jeg syntes du skal gøre det først er at et .asp dokument i store træk bare er et html dokument, med indsatte databasekald, og hvis du derfor ikke aner noget som helst om strukturen og hvad de forskellige Tags gør i et .html doc, så får du alt for mange grå hår i hovedet når du skal smide de forskellige Querys ind...

html.dk har en glimrende "kom igang med HTML" tut. :

http://www.html.dk/tutorials/html/
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:25 #15
Nu virker det..!

b.b tak for din råd men jeg vidste godt hvad html var og hvordan man kunne lave det. Det er bare længesiden jeg har lavet det så derfor kunne jeg ikke huske noget af det. Men tak for din råd ellers!
Avatar billede awat Nybegynder
23. januar 2005 - 19:27 #16
Razer Du får pointerne dem fortjener du fordi du forklarede mig på en meget godt måde. Blev ved med den måde du er på!

Takker alle
Avatar billede b.b Nybegynder
23. januar 2005 - 19:30 #17
Med hensyn til :  c:\inetpub\wwwroot\ , så er det er stien til roden på din webserver (I det her tilfælde IIS) som du skal installere hvis du vil teste dine ASP sider før du uploader dem..
Avatar billede razser Nybegynder
23. januar 2005 - 19:33 #18
Selv tak, bare klø på...